girig/onödig veterinär

E

experten

såg några minuter på veterinärerna igår på tv4. En halt häst skulle undersökas. hälta + värme och puls i hoven. visitertången togs fram, delar av hoven undersöktes då den var skodd + snösula. ingen reaktion där. sen in på röntgen, ingen fraktur stod att finna, samtal till hovslagare. av med skon, uppskärning av hovböld - vips klart.

mina kommentarer är:
- hästägaren var troligen ganska okunnig eller hade dålig rådgivning - hovböld borde vara det första man misstänkte men borde gå till botten med, dvs av med skon i första läget, dvs hon kunde stannat hemma med hästen och låtit en hovslagare komma ut - borde fått detta råd direkt.

- veterinären ger jag inte mycket för, pracka på en röntgen (minst 1000 spänn) när inte hoven är ordentligt genomsökt - girigt!

- älskar folk att åka till djurkliniker?

ps jag har fler exempel på veterinärer som inte använder sunt förnuft eller good veterinay practice och är giriga dvs överbehandlar

Sv: girig/onödig veterinär

Det är inte säkert att en hovslagare kan se att det är en hovböld. Jag har haft en ponny som var varm hade puls och halt som man inte kunde se vart bölden satt förrän vid röntgen. Skulle snarare säja att det var en noggrann veterinär. Det skulle ju dessutom kunnat vara fång.

Senast ändrad:

experten skrev:
såg några minuter på veterinärerna igår på tv4. En halt häst skulle undersökas. hälta + värme och puls i hoven. visitertången togs fram, delar av hoven undersöktes då den var skodd + snösula. ingen reaktion där. sen in på röntgen, ingen fraktur stod att finna, samtal till hovslagare. av med skon, uppskärning av hovböld - vips klart.

mina kommentarer är:
- hästägaren var troligen ganska okunnig eller hade dålig rådgivning - hovböld borde vara det första man misstänkte men borde gå till botten med, dvs av med skon i första läget, dvs hon kunde stannat hemma med hästen och låtit en hovslagare komma ut - borde fått detta råd direkt.

- veterinären ger jag inte mycket för, pracka på en röntgen (minst 1000 spänn) när inte hoven är ordentligt genomsökt - girigt!

ps jag har fler exempel på veterinärer som inte använder sunt förnuft eller good veterinay practice och är giriga dvs överbehandlar

Om du vänder lite på det, så om det nu var så att vet misstänkte att det var en hovbensfraktur t ex, så ser JAG hellre att de röntgar först och karvar sen, istället för att karva först, inte hitta något och sen röntga.

Dessutom, man kan ibland LURA sig, och vänta för länge med rtg. Min valack var 2001 in för bland annat att han inte kunde galoppera på böjt spår och VB 'hakade fast' i upplyft läge i galopp. Veterinären där ansåg att hon visste vad det var, ingen rtg gjordes. Jag BAD om röntgen av haserna, men vet ansåg det helt onödigt då hästen reagerade på lågt böjprov och inte högt. Hästens problem försvann iofs vid erlichiosbehandling på annan klinik. MEN.. 2003 är vi inne för samma problem igen, men nu på en annan klinik. Han är inte initialhalt, markerar i trav och är 1 futtig grad halt på högt böjprov. Men den kliniken röntgar regelmässigt. Och rtg av hasen VB visar en STOR, ful skelettdefekt i hasen, av gammal art. Den fanns där redan 2001. Och tänk om de bara röntgat då 2001 på den andra kliniken..

Den klinik jag sen valackens erlichiosbehandling uteslutande använder röntgar rutinmässigt. T ex då med valackens böjprovsreaktion. INGEN trodde vi eg skulle hitta ngt på rtg, men det är bättra att rtga först, än att behandla och behandla och behandla och sen rtga och inse 'ojdå, en förändring på rtg'.

Samma när min unghäst var inne med muskelskadan, de röntgade bakknän, haserna och framknäna.

Och hovbölder kan vara luriga saker, och jag skulle faktiskt tycka det var BRA om jag var in med min häst och det gjorts som du beskriver.

Sen ska man nog inte kalla folk okunniga utan att ha hela historien. Hovslagare kan ha varit ut och tittat på hästen flera ggr utan att hitta böld, de kan vara ursvåra att hitta även för veterinärer och klinikhovslagare innan de mognat. Men väl ge problem.

Sen är att karva upp hovbölder något som hovslagare EGENTLIGEN inte ska syssla med hur som helst utan det är eg veterinärens uppgift eller ska göras på order av vet. Om man ska vara väldigt kinkig..

Håller inte med dig! Är hästen så halt som denna var, pluss att den hade puls och var varm/svullen hade jag också åkt in till klinik. Jag hade def önskat att de röntgade först och karvade sen. Det är ju förhållandevis vanligt med hovbensfrakturer!

Så jag tycker vet gjorde allt i precis rätt ordning!

//Alice

Vet. Kanske var så grundlig för att det filmades.... Men självklart tycker jag att man borde dra slutsatsen hovböld före man drar iväg hästen till veterinär...

Dom hade väl försäkring :smirk:
Hästen hade varit svullen ända upp till knäet på morgonen.

Själv tycker jag inte det är onödigt att rönka först.
Såfall så borde min häst rönkad nästan över allt i onödan(Då inget hittades)
Dom kunde ju tagit ultraljudet först.(är hittades felet)

Men puls och varm och svullen är inte någonting som följer på fraktur... de brukar ju istället vara väldigt svåra just pga av att det inte blir svullnad eller värme. Det är i alla fall min erfarenhet efter att ha varit med om både hovbensfraktur och ett antal hovbölder.

Just hovböld är väl det första som misstänks om hästen är blockhalt, har puls och är tjock i benet, eller :confused:

Det är väl bättre att vara för nogrann eller ?
Som någon skrev, ibland får man tjata och tjata för att få den behandling/utredning man vill ha, och då klagas det över det. Att klanka på att hästägaren skulle vara okunnig är också lite orättvist, är det inte bättre att man åker till klinik med hästen än att börja snickra ihop hemmametoder och tro att man vet bäst ? Då kan det fort bli tal om djurplågeri tycker jag...

Angående hovböld, jag har varit med om flera hovslagare som inte vill karva innan veterinär har sagt sitt. Hur brukar det vara hos er andra ? Skär era hovslagare upp hovar "hej vilt" eller villl de ha det mer utrett först ?

Men herregud!

Som exempel kan jag ta vårt föl Kom Jody, som var halt.
Hade puls.
Värme.
Reagerade diffust på visitertång.

Vad visade då röntgen???
En stor j-a spik intrampad.
Resultat?
Böjsenan : skadad.
Ytliga senan: skadad.
Senskidan : skadad.

Vad blev resultatet??
Efter två operationer, medicinering, bandagering, temptagning?

Jo, vi fick slakta den lilla. :(

Innan röntgen trodde jag, min gubbe och två veterinärer att det verkade vara en hovböld.

Hur kan du bara komma på tanken att spara in en röntgenplåt??? :eek:
Va?

AM

Pansi skrev:
Angående hovböld, jag har varit med om flera hovslagare som inte vill karva innan veterinär har sagt sitt. Hur brukar det vara hos er andra ? Skär era hovslagare upp hovar "hej vilt" eller villl de ha det mer utrett först ?

Min hovis gör det ibland och låter bli ibland. Och påpekar alltid att EGENTLIGEN så varken ska eller får veterinärer karva upp/efter hovbölder utan veterinärorder. Men de solklara, lätta brukar han skära upp, medan övriga remitteras till klinik.

grimman skrev:
Men puls och varm och svullen är inte någonting som följer på fraktur... de brukar ju istället vara väldigt svåra just pga av att det inte blir svullnad eller värme. Det är i alla fall min erfarenhet efter att ha varit med om både hovbensfraktur och ett antal hovbölder.

Just hovböld är väl det första som misstänks om hästen är blockhalt, har puls och är tjock i benet, eller :confused:

Det beror allt på VAD för slags fraktur det. Hobensfraktur ger sällan de problemen, men andra frakturer kan.

Däremot är REJÄL puls, kokhet hov, i princip blockhalt samt svullnad tecken på SPIKTRAMP också. Som är otroligt mycket värre än hovböld om man har otur. När det gäller spiktramp är röntgen ovärderligt. Och den ska HELST göras INNAN man tar ut spiken/föremålet som är intrampat.

Alexandra_W skrev:
Min hovis gör det ibland och låter bli ibland. Och påpekar alltid att EGENTLIGEN så varken ska eller får veterinärer karva upp/efter hovbölder utan veterinärorder. Men de solklara, lätta brukar han skära upp, medan övriga remitteras till klinik.

Nu har du tappat mig. Jag trodde att veterinär ALLTID fick göra det (utan secondopinion), hovis efter veterinärinstruktion.

experten skrev:

mina kommentarer är:

Min häst var halt i höstas, han var varken varm eller haft feber. Ringde och rådfrågade veterinär och när det inte blev bättre tog jag ut en vet för att kolla upp detta. Han tog av skon och visiterade med tång men fick ingen reaktion varpå han gipsade hoven på stället och vi fick remiss för röntgen, misstanke om hovbenspricka. Väl inne på klinik hittar dom inget på röntgen, varken spricka eller böld men när dom då verkar upp hoven så fanns det en hovböld. Svårt för mig att avgöra när inte ens vet hittar böld när han visiterar om vi ska ta röntgen eller ej. Tycker inte om att åka till klinik men vad gör man??

Men h*n är ju "experten"!
Sen kan man ju alltid vara efterklok o diskutera i vilken ordning olika undersökningar/åtgärder skulle gjorts. Detta ävgörs inte alltid efter "boken" utan efter ryggmärgskänslan(slumpen??).
PL

Heller det än att det blir som för mig att min häst fick ligga (ja han vägrade stå) med en hovbensfraktur i 20 timmar extra för att veterinären som kom sa att det var en hovböld och att jag skulle ringa hovslagaren. Undrar hur dålig en häst måste vara för att han ska misstänka hovbensfraktur?

Spelar ingen roll vad h*n kallar sig.
Inlägget bevisar tydligt att "expert" på hovbölder är h*n inte.

Att väga kostnader mot veterinärundersökningar är absurt.

Finns ingen hästägare i världen som har bra röntgenblick.

Och jag blir upprörd när det finns då hästägare, som i detta fall, hellre struntar i röntgen och stannar hemma, för det är NOG hovböld, än att ta reda på fakta.

Hovslagare är inga trollgubbar.
Dom vill säkert inte gräva hur som helst.
En hovböld kan också göra stor skada om den sitter långt in mot strålen..
Då krävs det mer än bara ägarens röntgenförakt och hovslagartrolleri.

Eller har vi inte alla läst detta nångång:
..min häst har varit halt på höger fram i tre månader...
..min häst vill inte gå i vänster var..stel i bakbenet..

Eller:
min häst har inte gått rent på ett år..

Gemensam fråga i dessa frågor.
Ska jag ringa veterinär?? Eller vad tycker ni??
Vad kostar sånt?

Att sedan kalla hela kåren för giriga är ännu mer korkat.
För när vi, djurägare, står med ett sjukt djur så..vem ringer vi till???
Ja, just.Veterinären..(förhoppningsvis)
Veterinärer är alltid omdiskuterade hit och dit.

Oftast i direkt samband med djurägarens kunnande.
*En ägare som kan lite, förlitar sig på sin vet.
*En ägare som TROR att han vet mycket, fördömer och kritiserar.
*En ägare som kan en hel del, kommunicerar med sin veterinär och dom gemensamt diskuterar vad som ska göras.

AM

Lovisaleonora_ skrev:
Nu har du tappat mig. Jag trodde att veterinär ALLTID fick göra det (utan secondopinion), hovis efter veterinärinstruktion.

Tror det är tryckfelsnisse som varit framme, hon menade nog att hovis egentligen inte får karva.

En tjej i vårt stalls häst hade precis samma story. Blockhalt, varm m.m. misstanke om hovböld, hittade ingen, misstanke om hovbensfraktur, gipsning, in på röntgen, ingen fraktur. Men dock hittade de att hoven var rötangripen plus flera hovbölder.

Jag väljer att lita på veterinärerna. Det är trots allt de som har bäst utbildning och kunskap att hitta felen på våra djur. Men de är också människor, vilket innebär att de kan göra fel, eller i fel ordning. Men om det som i trådfallet ändå leder till att man hittar det som är fel skulle inte jag klaga om det var min häst. Det ar väl ändå därför man åker in till veterinären? Ocj är man inte nöjd med diagnos 1 kan man altid ta till en second opinion.

Hej du...experten :smirk:

Okunniga hästägare finns det i alla stall (är du perfekt själv?).
Hovslagare i all ära, men veterinärer går Alltid före i mina ögon.
Hälta kan, som de andra skrivit, faktiskt bero på annat än hovbölder.

Jag hittade min häst halt i hagen i december, var inte Så farligt och funderade först på att avvakta tills dagen efter (tja, det kunde ju vara en hovböld?!) MEN, jag valde att gå på magkänsla och stannade kvar i stallet ett tag till. Tur det, eftersom Diva blev sämre. Röntgen två timmar senare visade hovbensfraktur. Kul om jag låtit henne stå för att hovslagaren skulle få tid att komma och titta på henne...

Jag åker f*n så mycket hellre till veterinären en gång för mycket än en gång för lite! Jag tycker det är Pinsamt när djurägare struntar i att kolla upp sina djur, Oavsett vad det är för sjukdom/skada! (kosta vad det vill, inga pengar är onödiga utgifter när det gäller dåliga djur). Djuren ska ha den bästa vård de kan få, det är inte svårare än så. Veterinären finns inte längre bort än ett telefonsamtal, att ringa och konsultera är det allra minsta man kan göra. Känns inte svaret rätt, då ringer man nästa.

Som tex??

Hjartagna skrev:
Tror det är tryckfelsnisse som varit framme, hon menade nog att hovis egentligen inte får karva.

Precis, tangentbordstrollen var ute och sprang omkring. Menade såklart att hovis egentligen inte får karva utan veterinärorder. Inget annat.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka