Giltig uppsägning?

Kamomilla

Trådstartare
Håller på och flyttar in i en lägenhet (fristående) på en lantbruksfastighet.
När kontraktet skrevs i somras så sades det att avloppet skulle grävas om i augusti / september och inflyttning i oktober.
Dock var det ok att jag flyttade dit djur och grejer innan, vilket jag också gjort.
Nu idag träffar jag ena syskonet som säger att det kanske inte grävs om förrens i mars och att jag inte kan flytta in innan dess.
Jag hävdade det muntliga om aug/sept och det skriftliga om oktober.

Några timmar senare kommer det en uppsägning via både sms och mail. Uppsagd med 2 månaders uppsägningstid (som även står på kontraktet) pga att avloppet ska grävas om och lgh renoveras. Ytskicken är i ok skick och jag ska upp med bokhyllor på merparten av väggarna (vilket de vet om då vi pratade om det i somras) spisen ska bytas ut mot den som står i huvudbyggnaden och kyl/frys står i ett uthus, bara att sätta in.

Jag bestred uppsägningen via mail och bad de läsa på om regelverket som gäller för uthyrning för företag.

Får då till svar att de hyr ut bostaden privat och inte som företag, för då hade det stått företag x som hyresvärd. Går det ens att hyra ut privat när det står på en lantbruksfastighet?
Sen hyr jag tydligen inte en bostad utan är inneboende (står på kontraktet, jag som inte uppmärksammade det tidigare) men inneboende i en fristående lgh???
 
Regelverket kan jag inte så mycket om, men vill du verkligen bo där om du är oönskad? De har såklart gjort fel i sin bedömning om när avloppet skulle vara avklarat men nu är det ju som det är, du kan väl inte bo där utan fungerande avlopp?
 
Får då till svar att de hyr ut bostaden privat och inte som företag, för då hade det stått företag x som hyresvärd. Går det ens att hyra ut privat när det står på en lantbruksfastighet?
Man kan inte vara inneboende i en en lägenhet som man disponerar själv.
De försöker att smita undan sitt ansvar.
Hur många bostäder hyr de ut? Om det är 3 eller flera och affärsmässigt så gäller besittningsrätt.
Och även utan besittningsrätt så är det inte bara att säga upp hur som helst.
Det finns massor av regler kring det, som att de måste behöva bostaden för sig själva eller sin familj.

I hyreslagen (Jordabalken kapitel 12) så står det:
10 § Blir lägenheten före tillträdesdagen så förstörd att den inte kan
användas för det avsedda ändamålet, förfaller avtalet. Är hyresvärden
vållande till händelsen eller lämnar han ej utan dröjsmål hyresgästen
meddelande om denna, har hyresgästen rätt till ersättning för skada.

Meddelar en myndighet före tillträdesdagen på grund av lägenhetens
beskaffenhet förbud mot att använda lägenheten för det avsedda
ändamålet, upphör avtalet att gälla, även om beslutet ej vunnit laga
kraft. Om det förhållande som föranlett beslutet beror på försummelse av
hyresvärden eller om denne ej utan dröjsmål lämnar hyresgästen
meddelande om beslutet, har hyresgästen rätt till ersättning för skada. Lag (1984:694).

Man kan nog utan vidare säga att du inte utan dröjsmål fått meddelandet.
Det är snarast i 11te timmen.

Med tanke på att du egentligen skulle flyttat in 1 oktober så kan också denna gälla.
Särskilt med tanke på att du redan flyttat dit vissa saker.

9 § På tillträdesdagen skall hyresvärden, om inte bättre skick har
avtalats, tillhandahålla lägenheten i sådant skick att den enligt den
allmänna uppfattningen i orten är fullt brukbar för det avsedda
ändamålet.

De kan sitta i saxen och vara tvungna att lösa avloppsfrågan typ nu.
Med föreläggande från Hyresnämnden om så är.

Källa:
http://www.riksdagen.se/sv/dokument...ttningssamling/jordabalk-1970994_sfs-1970-994

Hälsa hyresvärdarna från ditt juridiska ombud (ja jag tar den bollen), som också är hyresvärd med bostäder på jordbruksfastighet, att så enkelt som att bara säga upp är det inte.
Inte_Ung, 12 ggr i sammanträde i Hyresnämnden, så jag har rutin.
 
Men det är ju med avflytt 1 december!
Hur hade de tänkt lösa oktober-november då?
Du har helt klart rätt till skadestånd där.
Jag kan bo i lgh fram till dess.
Avloppet fungerar men ska väl göras om pga ålder förmodar jag.

Så ja, i slutet av november kan avloppet mycket väl vara omgrävt.

*det kan bli i oktober eller så snart grävaren har tid, men det kan dröja ända till mars*
 
Jag kan bo i lgh fram till dess.
Då så gör du det.
Uppsägningen är ogiltig på många vis.
Så den bestrider du.
När du sedan bor där så måste hyresvärden få ut dig med lagliga medel och det kommer inte att gå.
I alla fall inte på en mycket lång tid.

Hur många bostäder hyr de ut?
Det här är mycket viktigt!
 
De hyr bara ut denna, vad jag vet. De arrenderar ut betesmarken också om det spelar roll i sammanhanget.
Lgh har hyrts ut under mååånga år. @Korven kanske vet mer om det då hon hyrt samma lgh.
 
Lgh har hyrts ut under mååånga år.
Det spelar roll.
Det är nämligen bara den första uthyrningen, efter att man själv har bott i en bostad, som räknas som privatuthyrning.
De arrenderar ut betesmarken också om det spelar roll i sammanhanget.
Det pekar på att det handlar om affärsverksamhet.
Om det inte är affärsmässigt så kan man få tillbaka bostaden om man behöver den själv eller för sitt eget, sin familjs eller anställdas boende.
Inte för att renovera och åtgärda ett avlopp.

Jag tror att de har kommit på att de kan få mera i hyra om de renoverar.
Och därför vill börja om från början.
Men se det går inte.

Flytta in du så kommer de att få upptäcka hur det egentligen fungerar med att vara hyresvärd.
De kommer att få föreläggande på avloppet både från Hyresnämnden och antagligen Kommunen.
Men dig kan de inte slänga ut av den orsaken.

Det är ingen annan skriven på bostaden hoppas jag?
 
När du väl bor där så kommer din hyresvärd att behöva gå genom Hyresnämnden eller Tingsrätten för att kunna bli av med dig.
Och det tar lång tid att komma till avslut på något sådant.
Om det ens blir något avslut.

Det är litet farligt att som hyresvärd försöka att luras då hyreslagen inte går att förhandla bort.
Och Hyreslagen är stark för en hyresgäst.
Min gissning är att denna Hyresvärd har trampat i sitt eget klaver.
 
Förra hyresgästen är fortfarande skriven på adressen. Men avflyttad sedan några månader.
Lägenheten har ingen egen adress/nummer utan båda bostäderna är samma adress.
Nu knackade ett av syskonen på och meddelade att de kommer kontakta jurist idag. Och så kröp den verkliga anledningen fram, jag har *för många hundar*
Dock annons ute på valparna.
 
Det räknas som privat uthyrning, måste vara minst 3 lägenheter för att räknas som yrkemässig uthyrning. Dock gäller tre månader som uppsägningstid från hyresvärdens sida, hyresgästen har en månad.
Har själv hyrt ut bostad och senaste hyresgästen flyttade efter en månad (vi hade två månader inskrivna), men då hyresnämnden ansåg att det rörde sig om en privat uthyrning så fick jag bita i det sura äpplet, trots att jag hyrt ut i ca 15 år och tagit upp det som inkomst i företaget.... :banghead:
 
Det räknas som privat uthyrning, måste vara minst 3 lägenheter för att räknas som yrkemässig uthyrning.
Det är en ganska så flytande gräns det där.
Men Hyreslagen skall tolkas till hyresgästens fördel när det är möjligt.

Uthyrning av privatbostad är en bostad första uthyrningen efter att man har bott där själv.
Privat uthyrning är något som inte anses vara affärsdrivande.
Det kan aldrig vara mer än 2 bostäder.
Affärsrörelse blir det alltid vid 3 bostäder eller flera, men kan också vara bara en bostad om det ingår i annan verksamhet eller bostaden från början är byggd för att hyras ut och alltid har varit uthyrd.
D.v.s. ägaren eller dennes familj har aldrig nyttjat bostaden för eget bruk.
 
Det är en ganska så flytande gräns det där.
Men Hyreslagen skall tolkas till hyresgästens fördel när det är möjligt.

Uthyrning av privatbostad är en bostad första uthyrningen efter att man har bott där själv.
Privat uthyrning är något som inte anses vara affärsdrivande.
Det kan aldrig vara mer än 2 bostäder.
Affärsrörelse blir det alltid vid 3 bostäder eller flera, men kan också vara bara en bostad om det ingår i annan verksamhet eller bostaden från början är byggd för att hyras ut och alltid har varit uthyrd.
D.v.s. ägaren eller dennes familj har aldrig nyttjat bostaden för eget bruk.
Nja, hyresnämnden var ganska tydliga med att det inte kunde röra sig om annat än privat uthyrning, trots att det låg under näringsfastigheten. Har ju haft ca 10 hyresgäster sen vi själva bodde där, den sista bodde där ca 5 månader.
Har tagit beslutet att inte hyra ut mer framöver, har varit alldeles för mycket krångel.....
 
Har ju haft ca 10 hyresgäster sen vi själva bodde där, den sista bodde där ca 5 månader.
Ni hade alltså tidigare bott där själva.
Ja då så är det privat uthyrning för evigt om det inte är 3 eller flera bostäder som är uthyrda.
För mig som vill bli av med mina hyresgäster så hade jag kunnat få det nu om jag hade låtit bli att hyra ut det 3dje huset på gården.
Detta då min dotter har bestämt sig för att ta hand om huset så att jag skall slippa nya hyresgäster på ett tag.
Allt enligt Hyresnämnden.
 

Liknande trådar

Hemmet Nu vill jag bara ha hjälp att dubbelkolla med er som har bättre koll, så jag förstått rätt. Jag och sambon ska precis skriva under ett...
Svar
1
· Visningar
1 269
Senast: TinyWiny
·
M
Ekonomi & Juridik Hej! Vi har problem med våra Fd inhyrnader. När dom flyttade till oss påpekade vi att vi ej hade något elagrigat till hagen då...
2 3
Svar
53
· Visningar
9 366
Senast: Lobelia
·
J
Hästmänniskan Jag behöver er hjälp med några frågor, snabba svar uppskattas!! Lite kort information: Har haft en hyresgäst i mitt stall sedan...
2
Svar
33
· Visningar
9 905
Senast: medkand
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #9
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp