Gillar inte bett, kastar med huvudet

R

Ralli00

hej, min sköthäst har varit turhäst dvs. bara gått efter andra hästar med halvlånga tyglar. Han är en jättesnäll 12 - årig fjordhäst, men när man rider honom kastar han med huvudet och verkar inte tycka om när man rider med korta tyglar. HAn hade tidigare ett sår i munnen och då hade han hackamore, men det kan man väl inte nybörjare rida med??? HAn bor på en ridskola...
Kan man typ träna honom att sluta kasta med huvudet eller???
Han är när man ryktar och umgås med honom en ängel, varken sparkar, bråkar eller bits...
Jag får inte själv rida honom men jag skulle vara överlycklig över tips!
Snälla hjälp mig!:cry:

Sv: Gillar inte bett, kastar med huvudet

Tänderna behöver kollas över, Det är bättre att utesluta helt att han har besvär med munnen innan man börjar jobba bort olater.

Håller med föregående talare. Hästen har uppenbarligen proböem från munhåla/tänder och bör kontrolleras noga i munnen av veterinär. Kanske är det vargtänder som besvärar.

Se till att få hästen undersökt. Smärta går inte att träna bort.

Kolla tänder som sagt. Sen tycker jag även att man kollar så att det faktiskt är rätt storlek på bettet, att det inte ligger för långt upp i munnen, att det inte är för tjock (tjocka bett får inte plats i en hästmun!) och att det är rätt typ av bett för hästen.

Tänderna behöver kollas över, Det är bättre att utesluta helt att han har besvär med munnen innan man börjar jobba bort olater.

Veterinär har kollat tänderna, han har haft problem med en vargtand och haft hackamore, men nu har han fått vanligt bett igen:confused:

Ja det är svårt att lyda när man har ont.. Hur länge har han hållt på såhär? Konstigt att ingen har kollat upp honom en gång till eftersom han uppenbarligen är besvärad över någonting. Prata med den ansvarige omgående

Min har i alla år kastat mycket med huvudet också - särskild när man travade - men ingen har någonsin hittat skälet till detta, då alla har trott att han var irriterat över någonting - smärta, fluger etc.

Men nu när jag började träna NH fick jag reda på att det var ett dominant beteende och nu har han nästan slutat med det efter att vi har tränat en del ledarskap.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Är det någon mer där ute som känner igen sig. Jag har ett fullblod på nu 6 år som jag skrivit om här förut, visserligen går det...
2
Svar
24
· Visningar
3 348
Senast: Esset
·
Träning Min unghäst född -10 har aldrig riktigt accepterat bett. Munnen är kollad,allt ser bra ut. I början så hade vi 3-delat tränsbett,vilket...
Svar
12
· Visningar
1 545
Senast: Ridinglady
·
Utrustning Min pålle har en väldigt känslig mun (Och är känslig överhuvud taget överallt;) ), både mungipor, laner och tunga , möjligen att gommen...
2
Svar
33
· Visningar
5 489
Senast: Equilina
·
Hästvård Hej :) Har precis köpt ny häst (7 årigt hbl). Det första jag gjorde var att få tänderna fixade då hästen verka orolig i munnen...
Svar
12
· Visningar
1 521
Senast: Snowball
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka