"Gillar att visa upp sig" - vad innebär det egentligen?

hier

Trådstartare
Jag ser denna beskrivning tämligen ofta, speciellt om tävlingshästar. Men jag kan för allt i världen inte förstå hur man vet detta? :confused:
Att hingstar visar upp sig för stona eller att hästen showar lite för att imponera/testa en människa känner jag till. Men är hästar överlag verkligen djur som vet att de är snygga, så att säga?
 
Det används ofta om djur som gillar att det händer saker, som gillar att springa ett snöre påenutställning där publiken klappar händerna. Eller de hästar som älskar ärevarv med glad musik.
Det är väldigt olika hos olikaindivider.
Men helt klart finns det. Djur som showar lite extra när de hamnar i rampljuset.
Om det sedan beror på att de verkligen "visar upp sig" för sin egenskull, eller om de märker att ryttaren/ visaren blir glad o nöjd av bra resultat, och att detär det som triggar igång det hela,det kan man ju fundera över.
 
Jag har en nsv brukshingst som växer 2dm så fort vi åker iväg o han har publik runt sig. Han fullkomligt älskar applåder, beröm och att få vara i centrum. Han är som född för tävlingsbanorna. Mao en som gillar att visa upp sig. :)
 
Absolut finns det hästar som gillar det!! Har flera exempel här på gården- och också exempel på motsatsen. Det handlar förstås om vilken personlighet de har.
De som gillar att visa upp sig börjar kråma sig, tar ut steget, laddar, spänner upp sig.
 
Min häst var sådan, såfort vi fick lite publik även tyst sådan så började han kråma sig och göra sig till. Därför jag alltid gillade när folk såg på då han alltid gav lite extra. Han tyckte verkligen han var störst bäst och vackrast.
 
Viist finns det såna hästar. Provred en idag, han älskar att spegla sig, verkligen älskar det. Han är väldigt showig, alltid, alltid öronen framåt. Full av energi, älskar applåder och att vara på tävling.
 
I stallet har vi en stor, svart ganska tung häst med stooora dasslock till hovar. Han ser riktigt tungstyrd ut, seg och till och med tråkig ut hemma. Men om han kommer ut på tävling till exempel får han en annan hållning, lättare steg och jag lovar att hela hästen ser 100 kilo nättare ut när han bär sig själv på ett annat sätt!
Riktigt kul att se faktiskt, jag blev alldeles chockad första gången jag var med på tävling och hästen gick ifrån att se "tråkig" ut till att framför ögonen på mig förvandlas till en stolt, mallig och smidig häst som bara njöt av uppmärksamheten :)
 
Mitt sto är en typisk sån som gillar att visa upp sig. Hon är rätt lättstressad och enormt känslig för allt möjligt i vanliga fall men publik älskar hon. Skrikande barn, paraplyer, applåder och hästar överallt rör henne inte i ryggen utan gör bara att hon överpresterar och gör allt bättre och naturligt showigare än på träning.
 
Jag ser denna beskrivning tämligen ofta, speciellt om tävlingshästar. Men jag kan för allt i världen inte förstå hur man vet detta? :confused:
Att hingstar visar upp sig för stona eller att hästen showar lite för att imponera/testa en människa känner jag till. Men är hästar överlag verkligen djur som vet att de är snygga, så att säga?

Min tränares gamle tävlingshäst är en sån. Dels har han skolats att gilla sitt arbete. Så han är väldigt förtjust i att arbetas dressyr. Han vet vad han kan och har fått lära sig att känna sig duktig i det.
Om det dessutom är publik eller ännu bättre att han tom får applåder är lyckan gjord. Och vad han pöser av självgodhet och kråmar sig.
Det är dock inte det där spända uppblåsandet och demonstrativa som vissa gör vid såna lägen iom att de är vana vid upphetsningen och att det belönats.
Det misstolkar en del, kan jag tycka.
 
Jag har god erfarenhet av hästar som gillar att visa upp sig också med anledning av trådfrågan.
Så jag anser att beskrivningen just i tävlingssammanhang är ytterst korrekt och även ganska vanlig även om man är väldigt tacksam när man har en sån häst - fast mycket går det att skapa såna hästar med rätt utbildning och omständigheter man presenterar vid tävling osv. Men vissa individer har det i sig bara i sak, och då blir de ngt extra på tävlingsbanan :)

sen betyder i min värld inte "gillar att visa upp sig" att hästen gör det enligt mänskliga normer. För mig handlar det om en individ som tycker det är roligt med uppmärksammande, gillar att få beröm, känner av självförtroende och har lätt för sig i sak, framför allt fysiskt lätt, så hamnar den sen rätt i övrigt med rätt utbildning, rätt ryttare och stärks i självförtroende osv samtidigt som den har lätt för sig fysiskt, så kommer man inte sällan få en sån häst. Har en sån individ matchats rätt utifrån publika sammanhang så kommer den glänsa ur tävlingsperspektiv. Det är för mig vad som avses, inte att hästen i sig tänker som en människa att nu minsann ska jag visa upp mig ;)

edit: ser nu att Tuaphua tydligen svarat samma redan, innan jag läst ifatt......
 
Jag har jobbat som tävlingshästakötare så jag kan skriva under på det där. Vissa älskar det och andra är mer neutrala.

Vi hade en häst som hade riktigt taskigt boxtemperament hemma. Man fick passa sig. På tävling/meetings var han en ängel!
 
Var och kollade på en unghäst idag som älskade att visa upp sig. Så fort han släpptes på banan (för att visa gångarter) reste han svansen upp i vädret och började kråma sig, väldigt luftiga steg och fiin trav trots att han är rätt så kraftig av sig med korta ben (överväxt ponny kanske? Fjärdedels fjording ;)). Men han har även väldigt bra självförtroende och tycker att han är bäst, snyggast och vackrast (även fast han var mer charmig och söt än just "vacker"). Så det är nog det man menar med att de gillar att visa upp sig. Kul med publik. :D
 
Tror att det har med självförtroendet på hästen att göra, vad dom känner inför uppgiften. När min häst kom till mig var hon bara inriden, hon var väldigt blyg och försiktig i ridningen men så fort hon fick hoppa, räckte att man la fram en bom så blev hon som en helt annat häst. Hon tog för sig, växte och blev kaxig. Hon kände att det var något hon var riktigt bra på! Så är hon fortfarande nu 3 år senare, så självklart utstrålar hon mer power på tävlingsbanan men tror nog det är mer hennes glädje till att hoppa och få göra de hon är bra på snarare än att någon kollar på henne :)
 
Jag ser denna beskrivning tämligen ofta, speciellt om tävlingshästar. Men jag kan för allt i världen inte förstå hur man vet detta? :confused:
Att hingstar visar upp sig för stona eller att hästen showar lite för att imponera/testa en människa känner jag till. Men är hästar överlag verkligen djur som vet att de är snygga, så att säga?

Egenligen tror jag att svaret kommer om man vänder på frågan. Hur många hästar är inte fantastiska "hemma" men när de kommer på en tävlingsplats fungerar det inte. Vi har en sådan. Hemma går hon svår dressyr, byten, saxen i galopp, piruetter etc på en tävlingsplats går hon inte en LB :confused:. Hon klarar helt enkelt inte tävlingssituationer. Sedan har vi en häst som verkligen vaknar till liv när hon kommer till en tävlingsplats och går bättre än någonsin. Redan när man knoppar manen kan man se på henne att kroppshållningen förändras. Jag upplever det som att hon tycker det är kul. Hur vet jag det? Ja, jag känner henne så pass att jag också kan se när hon inte tycker det är särskilt trevligt. Men det är ju omöjligt att veta om det är ett inlärt beteende eller om hon verkligen tycket det är kul att visa upp sig. Men i jämförelse med den andra hästen som tydligt visar att hon INTE vill vara på en tävlingsbana så drar jag den slutsatsen.
 

Liknande trådar

Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
12 094
Senast: Enya
·
Skola & Jobb Hej! Här på Buke verkar det finnas kloka och hjälpsamma människor, postar nu min fråga efter att ha läst på forumet i flera veckor. Jag...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 196
Senast: Mabuse
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
33 656
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel
Dagbok Nu har jag jobbat på mitt jobb i två månader. Frågan är om jag har lärt mig så mycket som jag borde ha gjort eller för lite? Jag vet...
Svar
1
· Visningar
1 533
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Provridning
  • Dressyrsnack 17
  • Hage

Omröstningar

Tillbaka
Upp