Gilla-knapp önskas

Sv: Gilla-knapp önskas

Och jag tycker tvärtom:D

Gilla-knapp är för slött. På ett diskussionsforum borde det inte vara för mycket begärt att den som vill delta i en diskussion orkar formulera en mening.

Ja, du har ju på sätt o vis rätt där - men samtidigt känner jag att jag ibland bara vill "gilla" ett t ex kul eller fyndigt inlägg utan att kasta in något onödigt inlägg liknande detta:

...typ.

Men visst, ett diskussionsforum är väl ett diskussionsforum, inte ett social medium (medie?) - eller? ;) Int' vet ja.

Någonstans, har jag sett att Gunnar skrivit att det ska komma en gilla-knapp.
Jag gissar att det då är facebook-kopplat.

Min största oro är att folk ska börja uppmana andra att gilla deras inlägg. Samma sak som man ofta ser på youtube.

"Jag hatar djurplågeri, gilla om du håller med!"
"Totilas är bäst, gilla om du gåller med!"

Nej varför då? Har aldrig fattat detta med "gilla-knappen". Helt onödig, ett diskussionsforum är ett diskussionsforum, inte en massa gilla hit och gilla dit. Då kan man skriva att man håller med personen, därför att... osv.

Och tänk om ingen skulle gilla ett inlägg man själv tkr är mkt vettigt, ja då blir man kanske ehh sur, nja inte sur kanske men fundersam lr nått.

Och nej vill inte se trådar där man uppmanas att like:a.

Jag hör vad du säger, men håller inte med så som jag förstår dig just nu :D. Jag får för mig att det kan bli ett renare diskussionsfat där onödiga "jag håller med" eller "hahahahah" gör trådarna sega att läsa. Har någon något att säga som är tänkt att föra diskussionen vidare så görs ett inlägg som kanske faktiskt för diskussionen vidare, snarare än bara tar upp plats eller upprepar något som redan sagts.

Men jag kan även inse att "gilla"-knapp skulle kunna missbrukas (eller vad jag skall kalla det) och kan bli ett sätt att utföra en typ av mobbing på nätet. Men jag känner att jag är blåögd om jag tror att sådant inte redan förekommer ändå på andra sätt, hur mycket jag än önskar bort det.

Facebook-buke kanske skulle kunna vara en idé där detta förekommande kanske minskar? Där måste ju användare personligt faktiskt måste stå för sina inlägg. (om användare inte skapar ett buke-face förståss ;) ).

Och... Varför skulle någon bli sur för att ingen gillar ens inlägg? (Även om jag förstår att det skulle kunna förekomma, alla använder Buke på olika sätt). Det är ju ett diskussionsforum? Känner personen själv att den vet vad den pratar om och är trygg i sig själv behövs väl ingen sådan bekräftelse? Söker en användare bekräftelse på egna teorier går det ju att fråga efter just det - och det om något leder ju till diskussion :) Det är för mig inte för att få bekräftelse för min person som jag diskuterar på buke - men det var kanske inte så du menade? I den världen jag lever i tänker jag att ingen mäts i hur många "gilla" som kommer på något inlägg. :)

Själv tycker jag gilla knappen effektiviserar kommunikation. Och ingen måste ju trycka gilla bara för att någon ber en ;) Det går att bestämma själv.

Fast det är klart - det går ju inte att veta hur det blir så länge det inte prövas. Kanske blir gilla-knapp ett ofog? Allt är ju möjligt. Fast så tänker jag att inget går att utvärdera om det inte provas. :) Jag kanske blir en anti-gilla-knapp efter ett tag :D

Senast ändrad:

Min största oro är att folk ska börja uppmana andra att gilla deras inlägg. Samma sak som man ofta ser på youtube.

"Jag hatar djurplågeri, gilla om du håller med!"
"Totilas är bäst, gilla om du gåller med!"

Okej, har inte tänkt på det fenomenet. Vad är det som är så jobbigt med detta? Förutom att det tar onödig plats?

Kanske går det att stävja om sådana trådar tas bort? Det handlar ju inte om diskussion. :)

Tack för info :)

(Och här hade jag kunna bara trycka "gilla" istället för att göra ett inlägg, underförstått att det är detta som menas med tanke på trådens ursprung - eller tycker ni att jag har helt fel? Skulle det verkligen inte effektivisera och få trådar som håller sig bättre till ämnet?)

Tack för info :)

(Och här hade jag kunna bara trycka "gilla" istället för att göra ett inlägg, underförstått att det är detta som menas med tanke på trådens ursprung - eller tycker ni att jag har helt fel? Skulle det verkligen inte effektivisera och få trådar som håller sig bättre till ämnet?)

Fast effektiviseringen kan innebära minskad aktivitet, just här på denna typ av forum menar jag, då plötsligt alla aktivitet man gör här ska synas på annan plats. Som i tickern på fb tex. Det känns liiite B tycker jag. Även om jag är en pro-facebook människa numer, så anser även jag att det finns gränser för hur bred insyn facebook ska ha i vad jag gör på nätet i övrigt. Jag tycker det redan känns som att facebook har liiite liiiite för stora håvar redan.

Men om sen Gunnar har planer på en sån kopplad gilla-knapp eller inte vet vi ju inte så länge han inte svarar i såna här trådar på sitt eget forum - än så länge är det bara en spekulation utefter att han nämnt att det ska komma gilla-knapp, för ganska längesen. Han kanske har tänkt över det vid det här laget. Jag tror jag läste det i någon av trådarna här när buke jubilerade tidigare i år.

Någonstans, har jag sett att Gunnar skrivit att det ska komma en gilla-knapp.
Jag gissar att det då är facebook-kopplat.
*delvis KL*

Men, vad utanför jag som inte har FB kommer att känna mig då. :(

Inte för det spelar nån roll i det stora hela, men för mig så skulle Buke förlora lite av sin charm då. För att jag inte är med i den stora 'inne-klubben' utan får stå lite utanför. (sen kanske inte alla vill ha sitt buke-konto kopplat till FB heller, vad vet jag :) )

Om det nu var tänkt att bli någon sammankoppling med FB.

Eller tvärtom, man har skrivit nått sorgligt, kanske nån har dött och nån dummerjöns gillar det. Då blir man ju väldigt uppåt... inte.

Eller om vi nu tar mig som ex. så skrev jag ngt om surströmming och det var inte en ända, en ända som gillade det! Så antagligen är det ena knäppt folk till vänner jag har som inte gillar surströmming. Det blev min slutsats ;). i vanliga fall likeas det ju hit å dit hela tiden.

eller oxå är jag knäpp som föredrar det framför hamburgare :D.

Edit: fast mest av att är jag bara oerhört trött på hela fejsbukgrejjen... så överreklamerat.

Senast ändrad:

Det finns inget som säger att en gilla-knapp måste ha någon koppling till någon annan webbsida.

Jag anser att en gilla-knapp i första hand skulle vara en bra idé om den på olika sätt hjälpte andra användare att se bra och intressanta inlägg och även ge möjlighet att ge användare ett snabbt sätt att visa andra användare uppskattning. Även att få uppskattning för ett bra inlägg känns rätt ok.

Hur och när detta kan genomföras är fortfarande inte klart, jag har tidigare spekulerat i när det kan ske, men jag skall nog sluta med det.

Jag sa som sagt att det bara var en gissning. Eftersom du inte förtydligade det på något sätt i det inlägg jag refererade till. :)
Gilla-knappen är ju som bekant ett facebook-fenomen så det är kanske inte så konstigt att just den kopplingen fanns.

Jag fanns förr på ett typ av forum som hade en 'flipp-knapp'. Det vore kanske ett alternativ för att slippa facebook-tanken.

Senast ändrad:

Nej varför då? Har aldrig fattat detta med "gilla-knappen". Helt onödig, ett diskussionsforum är ett diskussionsforum, inte en massa gilla hit och gilla dit. Då kan man skriva att man håller med personen, därför att... osv.

Så tänker jag också. Jag förstår knappen på facebook där folk i princip bloggar, man har egen sida där man skriver vad man vill. Då kan gilla ha en funktion.

Men det här är ju något helt annat, det är ett diskussionsforum. Tycker man vissa trådar är läsvärda kan man ju ge dem stjärnor eller hålla dem vid liv genom att skriva i dem.

Sen gillar jag inte riktigt hur FB breder ut sig. När aftonbladet tog bort möjligheten att kommentera anonymt valde de just facebookidentitet som inloggning. Och hit till buke sprider sig FB genom tråkiga "trycker på gillaknappen"-inlägg. Det är möjligen för att få bort sådana som en knapp skulle vara motiverad - men jag är rätt övertygad om att Gunnar och buke kan komma på egna bra funktioner istället för att slentrianmässigt härma facebook.

I den forumprogramvara jag använder (som jag vet är ett av alternativen Gunnar funderar på) finns en gilla-knapp, men den är inte alls knuten till Facebook utan är mer en +1 funktion - alltså att man håller med/uppskattar inlägget genom att ge det "en poäng".

Möjligheten finns också att ge minuspoäng om forumägaren vill ha den inställningen, men det skulle jag aldrig själv använda på mitt forum och det tror jag inte Gunnar skulle heller.

..och +1 knappen är inte kopplat till google+ och google?
google-1-button.jpg

..och +1 knappen är inte kopplat till google+ och google?

Nej, de två har inget med varandra att göra. Den plus-knapp jag menar finns bara i själva programvaran, den är inte kopplad till något annat alls på webben.
Det glömde jag skriva ;)

Jag kallade den +1 eftersom det står så på själva knappen man trycker på.

Men - nu vet jag inte om det här är den programvara Gunnar väljer, jag vet bara att det är en av två han funderar på.

Liknande trådar

Bukefalos Undrar om bukefalos forum har samarbete med mobiltillverkare? 😁 Sen några veckor tillbaka (tyvärr lite oklart när) så är knapparna för...
Svar
9
· Visningar
500
Senast: Krålus
·
Tjatter Vad är de bästa tips som du har fått från Bukefalos? Mina är hårolja och deodorant under brösten.
Svar
17
· Visningar
775
Senast: kolblakkur
·
Mat Min mage gillar att jag får i mig blåbär, men jag tycker inte det är så gott att bara äta dem rakt upp och ned eller i fil eller...
Svar
10
· Visningar
477
Bukefalos @Gunnar Går det att göra dem tydligare? Tror det hände efter senaste uppdateringen. Se bild:
Svar
1
· Visningar
176
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama