Gigantisk och superbra loksele?

Leoni

Trådstartare
Är det någon som kan tipsa om var i hela fridens namn jag får tag på en tillräckligt stor loksele av högsta kvalité. Jag hittar bara lokselar med mått 31 tum och det är för litet. Jag har i princip gett upp Sverige- om jag inte måttbeställer från Tärnsjö men det känns onödigt- det MÅSTE bara finnas på annat håll.

Det finns ju gott om gigantiska hästar i både tyskland och belgien/ holland. Vad kan loksele heta på dessa språk?

Tips mottages tacksamt!!

Sv: Gigantisk och superbra loksele?

Ett tips är att du slänger in frågan i shire och bumlingtråden på gnägg, dom har ju stora kusar och jag vet att flera av dom har lokselar.

Här tror jag att du kan ha chans att få hjälp

http://www.flobyoverskottslager.nu/

Annars är det till att leta begagnatannonser är jag rädd. Jag höll på läääääänge innan jag hittade min sele till min shirepojke.

Sel och eller sadelmakare kan också tillverka en ny måttsydd sele förstås men då blir det nog rätt dyrt är jag rädd. Tror att Svenljunga gör en del selar efter mått till exempel.

En ny tillverkad armésele, röstar också på floby. De är riktigt fina! Eller om du lyckas hitta en riktigt fin men gammal sele.
Det är ju kvalitet på kronans selar, jag har en som har en hel massa år på nacken, den är så fin med bara ett par slitremmar utbytta då selen är väl använd. Hur fin som helst är den!!

Loksele är väl ändå nordiskt påfund???:angel:
Vad jag fattar är det liknande arbetssele som gäller "utomlands", coller:)
Products12bW.jpg

scot+horse.jpg
2-+Farmfest+sideshot+of+Ardennes.JPG

http://www.adelssons.se/lokselar.html

Jag tror inte det nytillverkas arméselar, däremot kanske av samma modell. Börje i Floby renoverar selar, alltså kan beslag och lokor vara från en armésele, och ev delar som går att återanvända, resten syr han nytt. Inte billigt men klart billigare än att nybeställa från Tärnsjö.

Det finns ett selmakeri som heter Ylanders, och ett som heter Johanssons, men jag vet inte var dom ligger. Jo, Johanssons ganska nära eller i Svenljunga har jag för mig när jag tänker efter.

Jag har köpt en armésele begagnad och är jättenöjd med den.

Vad är det för häst du har?

Lotta

Jag menar förstås kopior av arméselar/samma modell. Han syr även helt nya kopior av arméselar.
Står längst ner när också:
http://www.flobyoverskottslager.nu/selar.htm

De gånger jag har hört av mig och frågat (förra året och i år) har han inte haft någon begagnad/renoverad alls utan bara nytt som passar riktigt stora hästar.

Svenljunga sadelmakeri kan jag varmt rekommendera. Jag har haft en ardenner på 1300 kg till honom hade jag en sele tillverkad av nicklas i svenljunga. Lycka till!

Hur mäter du dom största jag känner till dom är 10 cm för stora till kompisens ardenner , dom ar 70 cm invändigt ?

Det finns en hel del selmakare i Sverige, som kan anpassa/renovera en begagnad sele, så den blir som måttsydd hos Tärnsjö, till rimligare kostnad. Men vilket är problemet? Är lokorna för små/korta? Eller är remmarna som inte räcker till? Är det en väääldigt grov häst med "normal" mankhöjd (typ extragrov Ardenner), eller är det en väldigt mankhög häst (typ Shire).

Är problemet att det är svårt att hitta tillräckligt långa lokor, så är det ju lite svårare, än att låta en selmakare förlänga diverse remmar...

En av mina, NSV (150 mkh), är mycket grovt byggd, till henne fick vi förlänga/förstora allt möjligt på selen för att den skulle passa. Dessutom hade Finnlokor varit optimala, men sådana är ju lite svåra att få tag på...

Japp, det är lokorna som verkar omöjliga att hitta längre än 31 tum.

Coller hade jag gärna haft men problemet är ju där att dessa måste provas in mycket mer noggrant och då går det inte att beställa och hoppas det skall passa bara.

Det är en vansinnigt grov och bred ardenner. Hans ardennerkompisar ser ut som ballerinor brevid honom

Tack för tipset om Svenljunga.!Det där såg bra ut!

Senast ändrad:

Nu är vi nyfikna! Har du sagt A får du säga B! In med en bild!

lukas0.jpg
Hmm... ska se om jag lyckas med detta. I sådana fall blir det mitt premiärfoto på Buke..

lukas0.jpg

Jaaaa!! det gick ju! Lukas -världens bästa ardenner

:love: :love:
Fast han är lite fet på bilden också va ;)

Va?? Fet?? ... Nu förstår jag inte alls vad du menar!! :p :D

Små ben han har:o
Eller är det fotot som ser knasigt ut, annars var han söt:love:
Hur bred hals har han då? För har han mer än 65-70 cm blir det lite problem. En kompis skaffade en ardenner med sådan hals, och en vi hittade till slut en hyffsat nyrenoverad gammal loksele som passade! Allt annat var för smått.
Eller har du fått tag på sele?:idea:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka