Giftigt med saffran?

Laguna

Trådstartare
Nu kanske jag är orolig i onödan men kan inte släppa det :crazy:

Gav min häst en halv lussebulle som hon åt och spottade ut litegrann av.
Sen hörde jag att det kan vara giftigt med saffran?

Tror ni det är någon fara? :crazy:

Sv: Giftigt med saffran?

Har hört att det är farligt i större mängder men är ju knappast någon fara med en halv lussebulle eftersom man knappast tar 1 påse per lussebulle :D

Jag skulle inte oroat mig,

Skulle jag nog inte tro nej.

Aldrig hört det men det bör ju gälla större mängder isåfall. Till en sats bullar använder man ju 1 g saffran. Och en sats blir ca 45 st, så 1 g delat på 45..?

Tack för svaren!

Okej ska nog inte oroa mig det måste ju vara en väldigt liten mängd :)

Saffran är giftigt, men inte i små mängder. Användes förr som abortframkallande. Utvinns ur krokus (om jag kommer ihåg rätt).

Det beror på vad man menar med små mängder. Har letat nu, men hittar inte vart jag läst det. Men vet att jag läst i någon av all min kurslitteratur att de var runt 10 gram som var dödlig dos 10 gram är inte mycket, men när det gäller saffransmängd i lussebullar är det en enorm mängd och en lussebulle innehåller bara en mikroskopisk mängd saffran.

Google is my friend, och jag hittade denna varning på en amerikans örtsida:

CAUTION: Saffron contains a poison that acts on the central nervous system and damages the kidneys. Large doses can have severe effects; 10 to 12 grams is a fatal dose for human beings

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
382
Senast: animalasia
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
967
Senast: Fiorano
·
Hästvård Jag köpte en nyimporterad häst i slutet av september, hästen hade då varit i Sverige i en vecka innan han kom till oss från Irland...
Svar
11
· Visningar
689
Anläggning Hur stort klarar sig era 700kgs hästar på? Jag vet att det är en omöjlig fråga men någon har väl erfarenhet. Min vuxna ardenner/pre kan...
Svar
4
· Visningar
979
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka