Giftiga växter

Sv: Giftiga växter

Ja.
Giftinformationscentralen skriver:

Zamiakalla

Garderobsblomma, Smaragdblomma, Zamioculcas zamiifolia
Växten innehåller starkt irriterande växtsaft.

Symtom: Kan ge brännande känsla i mun och svalg samt svullnad, blåsor, salivavsöndring, sväljsvårigheter och magbesvär. Växtsaften kan ge kraftig ögonirritation och hudretning.

Åtgärd: Ge genast lite dryck. Skölj omedelbart ögonen med vatten under minst 5 minuter. Tvätta huden med tvål och vatten. Vid symtom kontrollera risken hos Giftinformationscentralen.

- VAgis kommenterar: de olika åtgärderna beror förstås på var saften har hamnat...

"Vi svarar på frågor om akuta förgiftningar och ger råd om lämplig behandling vid inträffade förgiftningstillbud. Telefonrådgivningen är tillgänglig, dygnet runt – året runt, för allmänheten och sjukvården i hela landet. När du ringer till oss får du direkt tala med en specialutbildad apotekare.


Ring 112 vid inträffade förgiftningstillbud och begär Giftinformation – dygnet runt.
Ring 08-331231 vid övriga frågor om akuta förgiftningar – dagtid.
Sjukvården har tillgång till speciella nummer."

Lycka till!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Giftiga växter

Tack
Får ställa den så inte katterna kommer åt den, men de verkade inte så intresserade av den
 
Sv: Giftiga växter

Ah, så det var ingen akutfråga för att katten ätit på den?

Tack gode Gud!
 
Sv: Giftiga växter

...men brukar inte katter automatiskt ge f*n i sånt som inte är bra för dem, eller har jag fått det om bakfoten :confused: :crazy:
 
Sv: Giftiga växter

Man skulle önska dom lät bli giftiga blommor men har en bekant som tog i påskliljor i kruka i påskas, katten bet bara lite på den och fick njursvikt och blev helt utslagen, går fortfarande på kontroller:-(
 

Liknande trådar

  • Artikel Artikel
Hästnyheter I år verkar det vara gynnsamma förhållanden för revormstörel, en mycket giftig växt som inte är känd av så många.
Svar
0
· Visningar
365
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Den giftiga växten stånds sprider sig på Öland. Om en häst får i sig växten blir den långsamt sämre – och utgången är ofta dödlig. –...
Svar
0
· Visningar
400
Senast: Gunnar
·
Katthälsa Precis som rubriken lyder undrar jag om något har koll på om och hur giftig begonia är för katter? Upptäckte nämligen att min katt vart...
Svar
2
· Visningar
728
Senast: Celinehenn
·
Katthälsa Hej alla! Min katt drack precis upp lite soja och undrar om det är okej, är det giftigt för katter?
Svar
4
· Visningar
1 010
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp