Giftiga växter!

Itchie

Trådstartare
Det börjar bli ont om bete i hagarna. Vad har ni för erfarenheter av att hästarna då går på sådana växter de tidigare ratat?

Här finns:
Tussilago/hästhov
Smörblomma
Lupin
Fräken
Johannesört
mm mm

Hur hanterar NI problemet?

Sv: Giftiga växter!

Tycker att det är olika från häst till häst och vilka växter det handlar om, dock är jag så att är det något som är direkt giftigt för hästarna så ser jag till att rensa bort dem innan det sker ett misstag. Har inte hundra koll på alla ovan men tex smörblommor är ingen fara i "vettig" mängd skall mkt till innan det blir allvarliga följder om hästen är frisk för övrigt. Lupin vet jag att mina inte rör även om betet är helt slut.

Tack för ditt svar! Av växterna jag räknat upp vet jag att mina hästar äter smörblommor (ja, alltså bladen) och hästhov men ratar johannesörten. Försöker rensa bort det jag vet är giftigt, men är rädd för att missa plantor... Smörblommor kan jag dessutom glömma att ta bort - de finns ju överallt.

Är själv av den inställningen att hästar inte ska behöva sänka sig till den nivån att den börjar stoppa i sig örter m.m. som är mer eller mindre giftiga.

Antingen flyttar man hästarna eller annars erbjuder dom något vettigt att äta.

AM

Senast ändrad:

Säg det till mina ponnyer som äter ALLT :crazy: de hittar som är grönt trots fri tillgång på hö. Jag vill inte begränsa deras hagar eftersom de mår bra då de har stora ytor att röra sig på (lösdrift).

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
832
Senast: Fiorano
·
Hästvård Vi har en del johannesört i våra hagar. Det mesta är bortrensat, men det går ju aldrig att få bort 100%. Jag tror inte att våra hästar...
Svar
6
· Visningar
1 056
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Vi har väldigt mycket bete på endast tre hästar. Just nu går hästarna i den första beteshagen, vi har 6 stora beteshagar till att flytta...
Svar
3
· Visningar
578
Senast: skiesabove
·
Övr. Katt För mig har det alltid varit självklart att katten får vara i sovrummet och sova i min säng. Tyvärr lider jag av värk i kroppen...
2
Svar
23
· Visningar
1 812

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka