Giftiga växter - Fotosensibilitet

Sv: Giftiga växter - Fotosensibilitet

Den översta bilden:

Den blåa känner jag igen men vet ej namn tyvärr :( och den längst t höger hundkex eller någon loka, hundkex är inte giftigt men det finns växter som ser nästan likadana ut som är giftiga... prova googla "hundkex giftig".

Du tänker på björnloka. Björnlokan ser ut som hundkex fast större och grövre och den är giftig.

Hej!

Jag fixar fram en ny imorgon, det visade sej vara svårt att få bra bilder. Fin-kameran vill ha ett separat makroobjektiv som vi inte har och fulkameran har tyvärr begått självmord;-(.

/Lavinia

KL
Blomman högst upp ser dock ut att vara en helt vanlig hederlig hundkex.

Nytt försök med våra läskiga klöverväxter... Dessa bor i vår hage ganska många av dom finns det..

DSC_0242-1.jpg

DSC_0243-1.jpg

DSC_0244-1.jpg

DSC_0245.jpg

DSC_0246.jpg

DSC_0247.jpg

Är dom Alsikar??

/Lavinia

Det ser ut som typisk alsikekloöver tyvärr.

Angående stånds o johannesört så är de helt olika, båda har gula blommor typ. Leta upp bättre bilder än NRMs flora (bra beskrivningar men ofta kassa bilder) så ser du hur olika de är :) Aprppå Johannesört, så håll upp bladen mot ljuset, de har genomskinliga "prickar" Båda arterna Hypericum har det, ett säl´kert tecken.

Senast ändrad av en moderator:

Men då kanske det inte är alsikeklöver iaf. För de här var små och såg precis ut som vitklövern, men med rosaaktig ton. Det var inga blad eller dyligt på de här klövern. Bladen hittade jag några meter ifrån det här stället där jag tror det fanns alsikeklöver, de växte som i en buske men det fanns inga blommor.
Den såg inte ut såhär: http://linnaeus.nrm.se/flora/di/faba/trifo/trifhyb1.jpg
utan skaftet var "rakt och enkelt", såhär: http://linnaeus.nrm.se/flora/di/faba/trifo/trifrep2.jpg

Är inte helt säker på att jag förstod dig rätt men det låter som det kan vara alsike, ssk med tanke på bilden du la in. Blommorna går i rosa, och kan vara utan blad på stjälken precis som vitklöver. De kan också vara rätt små. Ofta är bladformen _mycket_ rundare på vitklöver. Vit är ofta sladdriga kan jag tycka, men det är nog inget säkert tecken. Ta gärna fler bilder, så kan vi nog säga säkert.

Jag är _ganska_ säker på att De ska äta klöverna för att bli sjuka.

Stackars pålle, det såg inget kul ut :(

Uppdatera gärna när ni fått svaren, hoppas att pålle kryar på sig snabbt!

Det finns inga blad på skälkarna på de blommorna jag hittade, utan de såg ut precis som vitklövern runt omkring gjorde. Små korta raka stjälkar med en blomma i toppen. De ser alltså inte ut som de blommor som Lavinia lade in. Utan mer som en vitklöver...

De blad jag lade in kan tillhöra rödklöver, det fanns några såna med. Växer de i "klungor"?

Jag ska ta mer bilder i morgon :)

Nej pålle har inte haft det lätt nu i några veckor :(

Det där är vitingar. Alsike har blad på stjälken. Vitingarna kan också rodna så det är inget bra kännetecken.

Lavinias bilder är Alsike. Constances klöver är vitingar om stjälkarna är bladlösa.

Som Centauer redan har skrivit så är det definitivt alsike... Har ni mycket?

Tack alla som artbestämmer våra fulingar..

I år har jag inte sett sååå många, men det finns helt klart, eftersom dom inte gått så mycket i denna del av hagen och den varit väldigt övervuxen har jag inte hunnit se hur mycket det är, men jag hittar dom iaf utan problem på väg till tåget.

Så vad gör man nu då?? Är det bara flytta hästarna ur hagen (hur det nu ska gå till?? eller kan det räcka att flytta hästarna innan gräset tagit slut?

/Lavinia *suckar djupt*

Ja de är skälklösa. Så då är det inga alsike? *hoppas*

De som var mest "rosa" har jag ju givetvis tagit bort igår, så de hade torkat. Jag tog iaf några bilder på de jag hittade. Men de här är inte alls lika rosaaktiga som den jag visade bild på i andra inlägget.

Dock hittade jag på en som såg ut såhär med blad och rot

Blommorna och gräsen och det där gröna kan jag inget om, men jag har svårt att tro att din häst drabbats av fotosensibilitet. Fotosensibilitet drabbar opigmenterad hud och i det här fallet sitter det på mkt märkliga ställen, t ex på skinkan. Nej, jag tror ni ska leta efter någon annan orsak.

Har man tagit prover från förändrindringarna? Leverprover? Kliar det?

Hej!
Då passar jag på att fråga dej.
Vi har bara en häst med vita tecken i hagen, utöver min gråaktiga skimla såklart, är risken att hästarna äter klövern och blir sjuka och vi inte hinner se/märka nånting innan det är "försent"?

Hur vet vi annars om dom äter klövern? Finns det fler tecken på förgiftning?

/Lavinia, orolig

Så här står det på SVA´s hemsida:

"Alsikeklöver
SVENSKT NAMN: Alsikeklöver

LATINSKT NAMN: Trifolium hybridum L.

GENERELL INFORMATION

Alsikeklöver är en av flera olika växter som kan orsaka fotosensibilitet med hud- och leverskador hos hästar. Det är främst under blöta eller fuktiga betesförhållanden som alsikeklöver har påvisats orsaka förgiftning, men även en stor andel alsikeklöver i hö/ensilage (> 20 %) kan resultera i hälsoproblem. Det är inte känt exakt vilken substans som orsakar förgiftningen, men något mykotoxin eller växtendogent toxin, som främst bildas under fuktiga förhållanden, misstänks.

Observera att vissa fröblandingar innehåller alsikeklöver, sådana bör undvikas för hästbeten.

FÖRGIFTNINGSSYMPTOM

Framför allt fotosensibilisering. Övriga symptom på alsikeklöverförgiftning hos häst kan vara dålig aptit, depression och slöhet, uttorkning, förhöjd kroppstemperatur, ödem i nedre delen av benen, gulsot, diarré, blödande hudutslag och sår i munhålan. Generellt återhämtar sig drabbade hästar fort från både hud- och leverskador om det foder/bete som innehåller alsikeklöver tas bort, men enstaka dödsfall har förekommit."

Ja min vet var lite osäker just för att det även drabbat pigmenterad hud, dock sa hon att det kunde hända.

Levervärdena är bra. Blodproven visar inget onormalt.
Det är inte Streptotrikos (osäker på stavning, men regnskållor), svamp eller en bakteriell infektion.

Det har inte kliat förrän nu de senaste dagarna när jag sett att hon har kliat områdena på skinkorna lite grann (väldigt lite), men eftersom pälsen växer ut i de områdena så tror jag att det kliar därför. Hon har varit jätteöm.
Ett par dagar innan vet kom ut första gången, 1½ vecka sen, så var hästen loj, hon ville inte riktigt äta, lite feber, och vandrade mycket (orolig).
Men det har aldrig varit några sår...

Så nu verkar allt ha stannat upp, det blir inte värre, utan går snarare tillbaka och blir bättre.
Och vad har jag gjort?? Jag har bytt hage, tvättat med klorhexedinschampo varannan-var tredje dag, och smörjt områdena på rumpan med salisylsyrevaselin (stavas?) för att motverka att det stelnar. Och täckt med flugtäcke med uv-skydd samt flughuva.
Vad kan kan det vara som har hjälpt med det?
"Vanlig" solbränna? :confused:
Vanligt soleksem? Det kanske inte finns något "vanligt" soleksem förresten...

Senast ändrad:

Laboratorietester.

På SVA's hemsida står det såhär om fotosensibilisering:

Fotosensibiliserande ämnen

Fotosensibiliserande ämnen kallas ibland också för furokumariner. De orsakar hypersensibiliitet mot UV-strålning i solljus i opigmenterad eller delvis pigmenterad hud, vilket ger cellskador i huden, som nästan ser ut att vara brännskadad eller kraftigt solbränd. Leverskador kan också förekomma vid sekundär fotosensibilisering, då levern inte längre klarar av att rena blodet från det giftiga ämnet. När ämnet når huden via blodet reagerar det på solljusets UV-strålar. Fotosensibilisering kan uppkomma både vid konsumtion och vid direkt hudkontakt med växter som t ex johannesört och alsikeklöver.

Så då kanske det kan vara det ändå med tanke på meningen jag strykit under?

Jag har ju inte sett det i verkligheten, men på dina bilder liknar det inte de fall av fotosensibilitet som jag stött på. Huden verkar intakt, det ser inte ut att vätska sig. I delvis pigmenterad hud skulle jag inte heller läsa in hud med brun päls på.

Det kan säkert vara något atypiskt fall av fotosensibilitet eller tom ett symptom på intag av giftig/skadlig växt på annat vis.

Men.. Nä.

Jag skulle ha tagit skrapprover för kontroll av bakterier och jästsvamp, odlingarna på så här torra hudytor kan ge falskt negativa svar och biopsier för undersökning av förädnringarna samt bakt prover på biopsier. Beror ju på hur gärna man vill veta vad som orsakat problemen, håller det på att läka av kan man ju också nöja sig med att det antingen spontanläker eller försvinner pga att hästen flyttats till ett annat bete.

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
961
Senast: Fiorano
·
Hästvård Vi har en del johannesört i våra hagar. Det mesta är bortrensat, men det går ju aldrig att få bort 100%. Jag tror inte att våra hästar...
Svar
6
· Visningar
1 056
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 841
Senast: Lavinia
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 667

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka