Giftiga växter - Fotosensibilitet

Constance

Trådstartare
Då veterinären börjar misstänka att min arab fått fotosensibilitet (säger man "fått"?), så kollade jag igenom hagen.

Följande växter hittade jag:

Smörblomma vet jag kan vara giftigt, men det fanns ganska få...

Sen något blad och sen en liten blomma som ser ut som smörblommor, men blir bara ett par cm höga. När jag drog upp en så följde roten (?) med?

Sen lite "gräs" :angel: och en liten söt vit blomma.

Sv: Giftiga växter - Fotosensibilitet

Sen det jag är mest orolig för. Klövern :crazy: Är klövern längst till höger alsike? Det var "bara" tre såna små rosaaktiga klöver.

Jag har verkligen noll koll när det kommer till blommor och växter. Jag vet hur smörblommor, hundkex, brännässlor, klöver och "gräs" ser ut ;)

Vad är det för växter jag har i min hage?

Symtom på fotosensibilitet?

Vad kan man göra åt det förutom att ta bort det som orsaker det?

Min vet sa att hon ev ville att jag skulle ställa in araben i stallet dagtid när det är sol, men pålle håller nog inte med om det :cool: Hon sa att man annars kan köpa benskydd som är vita/ljusa och luftiga. Tips?

Den översta bilden:

Den blåa känner jag igen men vet ej namn tyvärr :( och den längst t höger hundkex eller någon loka, hundkex är inte giftigt men det finns växter som ser nästan likadana ut som är giftiga... prova googla "hundkex giftig".

ja det är alsikeklöver, om blommorna hör ihop med bladen?? det ser ut som du plockat alsikeblader, en alsikeblomma och en vitklöverblomma..... vitklöver skiljer man lätt från alsiken, den har nämligen inga blad på stjälken.

alsikeklöver kan ge sår som liknar fotosensibilitet men man vet väl inte riktigt hur detta uppstår, det är en mögelsvamp på bladen som hästarna reagerar på och inte växten i sig. men förmodligen är det genom påverkan på levern som i sin tur leder till överkänskighet mot solljus.

smörblommorna kan ge sår och utslag vid direkt kontakt. tex om hästen ligger eller rullar i dom. teoretisk borde en förgiftning av dom också kunde leda till fs men har aldrig hört talas om någon häst som blivit förgiftad av den.

förutsatt att det är hundkex (är svårt att avgöra på bild då många skärmplantor ser snarlika ut, ta med dig en flora ut och kolla) så är resterande blommor inte giftiga. vallörten (den blåa) kan vara cancerogen i stor mängd och långvarigt intag men det gäller ffa roten. bladen stics dessutom så kan inte tänka mig att hästarna ens äter av den.

hur ser hästens utslag ut och vart sitter dom? tänk på att hästar kan bli solbrända på opigmenterade partier.

Senast ändrad:

Hej vad jag kan se på dina bilder.

Bild 1 Gökärt, Smörblomma, hundkex (finns andra växter som ser ut som hundkex men den är den vanligaste).

Bild 3 revsmörblomma samt ett blad av hästhov (tussilago)

Bild 7, valört samt timotej eller balderbrå, svårt att avgöra av bilden vilket.

Bild 8 klöver, ser ut som vitklöver i mitten och alsike till höger. Bladen är svåra att uttala sig om vart de kommer ifrån.

Hej!

Vi hade en häst förra året som fick (om man nu får det?) fotosensibilitet av alsikeklövern och det såg ju ut som om ni hade sån..

Min förra häst hade fotosensibilitet som komplikation till annan sjukdom och fick gå lindad ner över hovarna jämt! Minsta lilla sol på benen så blossade stora sår upp- inte det minsta skoj! Hudveterinären jag hade då förespråkade lindade ben/heltäckande skydd så ingen sol nådde huden. Solskyddsfaktor kunde förvärra genom att skapa allergisk reaktion. Det bästa i ditt fall lär ju oavsett vilket vara att hitta orsaken och eliminera den- jag hade tagit hästen ur hagen med alsikeklövern.

/Lavinia, som snart ska ut på långtur

Min vet sa att hon ev ville att jag skulle ställa in araben i stallet dagtid när det är sol, men pålle håller nog inte med om det :cool: Hon sa att man annars kan köpa benskydd som är vita/ljusa och luftiga. Tips?

Finns skydd framtagna just för ändamålet.

T ex här, scrolla ner en liten bit till 'sun chaps'
http://www.kefly.se/HTML/index.php?...ter&visameny=ja&rubrik=H%E4sten%20o%20stallet

De går dock inte beställa just nu, men det finns fler tillverkare, dock är de vanligare i UK än i Sverige kanske. Men som sagt det finns framtagna för just att skydda ben mot solljus.

Kolla noga efter Johannesört. De blommar inte riktigt än, men jag hittade första brännblåsan på min häst förra veckan och fick snällt gå ut och dra upp.

Ang. fotosensibliteten så räcker det om jag täcker kroppen på min häst. Så hon har eksemtäcke hela sommaren, plus nosskydd och klarar sig då ganska bra. Solbenskydden är svåra att få att sitta bra och materialet är väldigt stumt - dvs det tog 1 dag sen var ett redan sönder. Isf rekommenderar jag hellre Close Contact-skydden från samma tillverkare, de sitter som en smäck och är ett bra material.

Senast ändrad:

Namn på de olika tingen.

Bild 1: Kråkvicker, Smörblomma samt hundkex

Bilde 3: Tussilagoblad (kommer alltid efter tussilagon har försvunnint), Smörblomma (rev-varianten)

Bild 5: Knylhavre eller fårsvingel(e svårt å se på bilden), Nr 2 tillhör starrsläkte iaf men minns ej namnet, sista ser ut att vara grässtjärnblomma

Bild 7: Blå vallört, Baldersbrå

Den till vänster är häckvicker, kan vara kråkvicker men lite svårt att se. Inte gökärt. Till höger är detm jättesvårt att säga men gissar på hundkex(hundloka)

Gåsört. Bladen är helt olika smörblommornas:)
Det stora bladet hör inte dit, kan vara hästhov, alltså tusilago.

Längst till vänsetr omöjligt att säga från bilden. Mitten Hundäxing, absolut inte en starr. Längst till höger grässtjärnblomma

Sista:
Vänster fodervallört, eller upplänsk vallört. Höger kamomill om det gula är ihåligt och "toppigt" annars baldersbrå.

Klövern ser ut att vara alsikeklöver ja, men en av blommorna vitklöver (vita med brunt). Alsike har inga vita fläckar (som V) som rödklöver oftast har och det som kallas stipler pytte"blad" där bladen går ut från stjälken. har en annan form. Smalare o spetsigare. Formen på själva bladen är lite olika, lättare att se när man har båda.

Som nån sa johannesört är också fototoxiskt, men här rörs de inte alls. Blir ensamma kvar som tex smörblommorna. Kanslke om det är typ naket i hagen annars? De har börjat blomma så smått här.

http://linnaeus.nrm.se/flora/di/hyperica/hyper/hypeper.html

http://linnaeus.nrm.se/flora/di/hyperica/hyper/hypemac.html

En bra sida är http://www.sva.se/sv/navigera/Djurhalsa/Foderforordningar/Giftiga-vaxter/

Där kan man läsa lite om hur giftiga de är eller tros vara för djur

äter dina hästar verkligen dom? jag har en del olika perikum sorter i ena sommarhagen men dom står alltid orörda.

edit - blah, Blirran hade redan tagit dem :)

Senast ändrad:

*KL*
Jag lånar din tråd eftersom det är relaterat och frågar om någon skulle vilja gissa vad denna är för en klöver?

DSC_0244.jpg

DSC_0241.jpg

DSC_0240.jpg

Jag blir så osäker och minns ju aldrig vad jag ska titta på.

/Lavinia

Tack för alla svar!!

Hästen går inte kvar i den hagen längre.

Jag tror inte det finns något johannesört i hagen. De enda gula är smörblommor och den andra lilla gula blomman jag visade bild på.

Centaur:
Men då kanske det inte är alsikeklöver iaf. För de här var små och såg precis ut som vitklövern, men med rosaaktig ton. Det var inga blad eller dyligt på de här klövern. Bladen hittade jag några meter ifrån det här stället där jag tror det fanns alsikeklöver, de växte som i en buske men det fanns inga blommor.
Den såg inte ut såhär: http://linnaeus.nrm.se/flora/di/faba/trifo/trifhyb1.jpg
utan skaftet var "rakt och enkelt", såhär: http://linnaeus.nrm.se/flora/di/faba/trifo/trifrep2.jpg

Hästens utslag sitter i ansiktet (både pigmenterad och opigmenterad hud), ovanför hasspetsen (pigmenterad hud), framsidan av skenbenen båda bak (opigmenterad hud) och på baksidan av rumpan, mellan svansen och bärbensknölarna på båda sidor (opigmenterad hud). Eftersom det är på båda opigmenterad och pigmenterad hud så tror vet mer på fs än solbränd hud..

Bilder:

Såhär såg det ut en dag när det började.

Bakbenen, dock lite större/bredare områden nu:

Ansiktet, dock är det helt hårlöst nu längs med bläsen och ett par cm på sidorna utanför bläsen.

Räcker det om en häst nuddar alsiken för att det ska bli fs eller måste hon ha ätit dem?

Vet var ute idag och tog blodprov för att kolla levervärdena...

Senast ändrad:

Alsike med största sannolikhet, men jag ser gärna en tydligare bild på bladen och stiplerna för att vara säker :)

En dum fråga kanske, men kan man missta sig på johannesört och det som jag tror kallas stånds? :o

Jag kan fota "mina" klöver som ev skulle kunna vara alsike i morgon.

Nja, det är 2 helt olika släkten och de ser väldigt olika ut om man kollar blad osv. Så googla båda två så ser du. Hos mig rycks båda upp.

Jag får kika i ena hagen i morgon. Dock finns det inga såna i den hagen där hästen har gått nu ;)

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
961
Senast: Fiorano
·
Hästvård Vi har en del johannesört i våra hagar. Det mesta är bortrensat, men det går ju aldrig att få bort 100%. Jag tror inte att våra hästar...
Svar
6
· Visningar
1 056
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 841
Senast: Lavinia
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 667

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka