Det kommer bli så att det ska ha gått ett år och en dag mellan första och "sista" LC-tävlingen, samt något krav på att de vid båda tillfällena ska ha nått viss poängsumma. Minns inte riktigt hur det var med allt, och eventuellt blir det så att hundarna måste ha varit med på internationellt LC-prov för att få starta bruksklass. Man kan ju tycka att det skulle räcka med nationellt, men ja, jag är väldigt positiv till att det blir svårare att vara med i bruksklassen. Själv ställer jag alltid i den klassen om jag har hund som får vara med där. Minns dock att Wahidah var ensam tik när hon ställdes i bruksklass på stora sthlm och även i år var det bara en tik med i bruksklass.
Lite OT men vad saknades för att Aysu skulle fått ställas i bruksklass i helgen?
Jag ställde Vilja i bruksklass och samma där, dom var väldigt få om man jämför med dom andra klasserna. Dom var 3 stycken i bruksklass och typ 5-8 stycken i dom andra klasserna.
Och dom nya reglerna
"Hunden ska ha placerat sig inom den övre halvan av resultatlistan vid minst två internationella Lure Coursing eller Races prov. Om sådana resultat uppnåtts vid internationella Lure Coursingprov ska dessutom 75% av maxpoängen ha uppnåtts. Minst ett år och en dag ska ha förflutit mellan första och sista provtillfället.
Reglerna gäller från och med 1 januari 2015 för samtliga raser i grupp 10 samt de raser i grupp 5 som tillhör SvVK."