Gick inte att rädda mitt sto

Sv: Gick inte att rädda mitt sto

En skiktröntgen kommer antagligen bara att ge en diagnos och inte ändra på prognosen och därför är det förklarligt att försäkringen inte täcker det.

Genesis skrev:
Men gud. Det låter precis som det som hände med min ponny! Jag hade en C-ponny (många år sedan nu). Hon var 16 år. En dag när jag kom ut till stallet hade hon inte ätit upp maten, vi fick inte i henne nånting. Hon ville inte dricka, hon bara lade sig ner. Gick hon så vinglade hon. Vi märkte även att hon var förlamad i halva ansiktet. Ena örat hängde, likaså ögonlocket och näsborren.
Vi åkte med henne till Skara där hon stod hela dagen med dropp tills de till slut fick avliva henne :(
Hon svarade inte på nånting och blev hjärndöd.

Jag har fortfarande inte fått veta vad det var för fel. Det KAN har varit något i maten, det KAN ha varit vet som satte vaccinationssprutan fel. Inget har jag fått svar på.
Blev din häst vacsinerad p´resis innan?
Jag vacsinerade min mondagen innan. Hon blev sjuk fredagen. Vet sa att det skulle kommit innom 1 timme om det var sprutan.
Jag tyckte det såg ut som hjärnblödning. Jämför med människor som jag jobbar med.

Stoppard skrev:
En skiktröntgen kommer antagligen bara att ge en diagnos och inte ändra på prognosen och därför är det förklarligt att försäkringen inte täcker det.

Om de hade gjort en skift röntgen och sett en tumör. Så var det mycket dålig prognos att hon skulle bli frisk igen. Det var ingen ide att låtas operrera henne.
Men jag kommer få reda på vad det var om de hittar något. Trots att inte försäkringen ville röntga henne. De skall göra detta för utbildning skull. Jag gick med på det för att få reda på vad det var.

Jag får ut för liv trots alltHon var ju försäkrad bra.

Har du fått reda på vad det var för fel?

Nej
Skall ringa i dag .
Fick räkningen i går kostnad 10000-
försäkringen betalar 3,5 tusen vi betalar 6,5tusen
Vad skall man ha försäkringen till.

Vad är det du har fått betala för, är det inte destruktion tex? Det tror jag nämligen inte att alla bolag tar på försäkringen.

Lider med dig. Jag fick ta bort min häst innan jul då hon bröt benet så jag vet precis vad du går igenom. Vet hur hemskt det är när man inte på något sätt är förebered på att det ska hända. Men du får tänka på alla underbara stunder ni haft tillsammans. Stor tröstkram till dig

Då är det ju antagligen så att Folkam inte ersätter "destruktion", det finns andra bolag som gör det.

Rotterö skrev:
Blev din häst vacsinerad p´resis innan?
Jag vacsinerade min mondagen innan. Hon blev sjuk fredagen. Vet sa att det skulle kommit innom 1 timme om det var sprutan.
Jag tyckte det såg ut som hjärnblödning. Jämför med människor som jag jobbar med.

Hon blev vaccinerad några dagar innan. I Skara utredde man om det kan ha varit så att veterinären satte sprutan fel. Men de kom aldrig fram till något som kunde bevisa att det var så.
Det jobbigaste är att man aldrig fick veta :(

Jag har nu fått veta.

Mitt sto hade en tumör som satt bakom höger öra. Den tryckte på nerver.
Det var så att på kvälle då min veterinär var hemma . Så tryckte han på käkbenet upp mot svalget. Då ummade hon gör mycke.
Det finns tydligen ett ben som sitter bak till vid tungan. Det benet går upp i huvudet. När han tryckte där då tryckte den upp mot tumören och det ummade någon fruktansvärt. Svårt att förklara.

Men veti skara sa att hon inte stått upp i boxen monga timmar till. Tur att hon var på skara och inte hemma
Nu vet vi i alla fall att hon aldig blivit frisk igen.
Hon springer nu på de gröna ängarna. Tack alla som finns här

Vad skönt att veta att ni inte kunde gjort på annat sätt.

Men jag förstår att du sörjer ditt otroligt fina sto!!!

En ponny på ridskolan, blev också förlamad i halva ansiktet (hon hade slagit i huvudet i något i hagen tror jag.. Hon fick tyvärr tas bort..

Rotterö skrev:
Jag har nu fått veta.

Mitt sto hade en tumör som satt bakom höger öra. Den tryckte på nerver.
Det var så att på kvälle då min veterinär var hemma . Så tryckte han på käkbenet upp mot svalget. Då ummade hon gör mycke.
Det finns tydligen ett ben som sitter bak till vid tungan. Det benet går upp i huvudet. När han tryckte där då tryckte den upp mot tumören och det ummade någon fruktansvärt. Svårt att förklara.

Men veti skara sa att hon inte stått upp i boxen monga timmar till. Tur att hon var på skara och inte hemma
Nu vet vi i alla fall att hon aldig blivit frisk igen.
Hon springer nu på de gröna ängarna. Tack alla som finns här

Jag lider så med dig! Det måste vara fruktansvärt! :cry:
Känns det lättare för dig nu när du vet vad som var felet?

Hon är så vacker att man skulle kunna haft henne i nån reklam!

*kramar hårt*

*tröstkram*
men "skönt" å veta att det inte gick att göra nått så här i efterhand!

kort nummer 4, det va mysigt!!! hästar som tittar så där ser så drömmande ut.. eller så ser de nått vi inte ser å kan förstå!!! :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka