Giant Force - avkommorna??

tinafinis

Trådstartare
hej hej

jag undrar om nån vet eller har nån erfarenhet av hans avkommor?
temprament, extriört
Ja ALLT.

Mvh tinis

Sv: Giant Force - avkommorna??

Jag har inte haft någon själv men hört att många tränare avskyr dem. De är sega, tjuriga och vill inte ta ut sig....

Har tyvärr haft en efter Giant Force. Ovilligare häst att ta ut sig får man nog leta efter. Mycket dåligt temperament för travverksamhet. Snäll, men fullständigt ointresserad av träning. Den här individen var inte speciellt snygg, men hur mycket som var präglat av mamman vet jag inte riktigt. Den här var i alla fall ganska liten, ganska tunn och med felaktig frambensställning, men det sistnämnda kom definitivt från mamman. Kunde iofs trava, men vad hjälpte det när inte skallen var med.

Håller i övrigt med oki, de flesta verkar avsky dom och se dom som sega och tråkiga. Giant Superman är väl den överlägset bästa avkomman, och den gör ju inte mycket för att förbättra intrycket av att Giant Force avkommor mestadels är trötta och sega. Humörshästar?

mina släktingar har fött upp en Giant Force-avkomma... han springer på v75 lite då o då nu, (Bellini heter han).
Han var som unghäst laaat, såpass att han kastrerades för att iallafall springa liite fortare :p
han är snäll, men fortfarande inte den piggaste i stallet precis vad jag har förstått.. :smirk:
Lite speciell i psyket är han, men det kommer från mammans sida ,alla hennes avkommor är speciella.. :D
Han är en stor fux, men jättehovar.

Ja det gick inte många knop när han tömkördes :) eller kördes för den delen heller senare. Men nu har han ju börjat sträcka på benen vilket ju har gett resultat. Jag tycker att han är av en riktigt snygg modell, fast nu är det ju ett tag sen jag såg honom.

jag vill även minnas att han var rätt så bakskygg som ung, så han gick o drog plastdunkar ett bra tag.. :D eller så var det bara Kicki som var lite sjåpig med Bellini :p det är ju ögonstenen!

Han var så söt när han sprang på Laivakangas och gnäggade efter sällskap, hon var nog lite bekymrad då :)

När ska man förresten få se dig i S-järvi, våra hästar ska dit nån vecka i sommar på bete.

SÅ himla synd då att min Giant Force avkomma fick opassande träning för hennes del som ett å tvååring. Hon började ridas i galopp i sand(?) som tvååring vilket inte passade henne. Hon växte mycket o detta resulterade i att hon fick problem med bakdelen.
Hon gjorde alltid sitt bästa i träning, pigg var hon oxå. Lugn som en filbunke på banan o i stallet inför tävling. I loppen gjorde hon sitt bästa var gång, men kunde inte springa så fort ända in i mål då hon fick ont. Hon visade ändå någon gång att vist, hon kunde springa.
I övrigt har hon aldrig varit direkt skadad.
Rättställd är hon oxå. Fram alla fall. Vet inte hur hon hade sett ut bak om hon inte fått genom gå det hon gjorde som liten.
Nu är hon min skogsmullehäst o hon har nog aldrig travat så här fint för vagn som hon gör nu. Hon har hur mycket som helst inom sig o man blir lite sugen faktiskt.
Men de blir avelsboxen för henne nu!

Tack för era svar. Intressant att höra!!

Har träffat två helbröder. Den äldre var stor som ett hus och hade ett skevt framben. Såldes som ridhäst som 2-3 åring. Jättetrevlig och snäll på alla sätt och vis trots att han var hingst, men jag upplevde honom som lite halvseg men han gjorde så gott han kunde på träning. Annars en jättefin häst.

Den yngre var mindre och smäckrare. Som nybliven 2åring fick han en broddspark på ett framknä som inte ville läka och han togs bort ett par månader senare pga det. Också en rätt trevlig krabat, men han kunde bli lite larvig och tjura ihop ibland (med en sned vagn och trasig sele som resultat).

Konstigt att min polle är hetl tvärt om :-)
När jag såg repotaget om Giant Force när han filmades i hagen o dom filma hans huvud såg de precis ut som min häst. Samma täcken, färg o sådant!

Jag har faktiskt "haft" en som var väldigt kapabel, knäpp men kapabel, stor som ett hus var han och höll inte High and Mighty tror jag han hette....

Just de ja. Någon nämnde något om skev frambensställning. Min polle är korrekt fram alla fall. Bakdelen e väl lite kohast, tror mamman e de med lite. Men hon är rätt trång i gången o de e inte mamman. Så de e väl de ända skönhetsfel hon har.

Var på en travfest och kollade V65(hette det väl då) den gången han kom ut med slagrem.Du skullle hört det spontana "vad fan" som nästa alla i lokalen sa då...

Jag känner verkligen inte till något om honom alls. Varför gillade ingen honom då?

jag har ett sto efter honom . . . Hon hade allt för att lyckas inom travet (om man lyssnat på travfolket härikring). Men ett fel, tyvärr . . . Hon hamnade hos fel människa. :mad: som nästan körde ihjäl na.

svart .164 hög

starfin.jpg

Lite tjock på bilden, men heller det än tunn. :)

Kan bli riktigt vrång. Blandning mellan surmärr och fjortis. Men i sina stunder helt underbar! :love:

Lär sig fort. Men har hon bestämt sig för att "detta har jag ingen lust med" så får man lägga ner X antal minuter/timmar för att försiktigt övertala med beröm och klappar. Sätter man hårt emot så får man hårt tillbaka.
'
Ingen får köra med na om det inte sker på HENNES villkor :rofl:

kOM på en till sak. Travet har hon. Vi travar lätt förbi alla när de galopperar för fullt, -och då har hon ändå mer att ge!

Sen hur snabbt det är i sekunder och sånt (som man räknar inom travet) har jag ingen aning om. tyvärr.

Liknande trådar

Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
936
Senast: Cattis_E
·
Övr. Katt Hej! Vi funderar på att skaffa ett GPS-halsband till vår utekatt och undrar vilka erfarenheter ni har av sådana. Vilket är mest prisvärt...
2
Svar
33
· Visningar
1 572
Senast: Emmmmma
·
Foder & Strö Hej alla bukefalister. Jag har precis fått reda på att min ena har gräsallergi. Han kan vara allergisk mot följande ( en eller alla)...
Svar
18
· Visningar
618
Senast: Alexandra_W
·
Hästvård Hej Finns det nån som verkligen VET vart tornutskottet T13-T15 sitter på ryggraden ca ? Jag har försökt googla, leta i dom böckerna jag...
Svar
3
· Visningar
501
Senast: Elo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka