GHS dressyren

Sv: GHS dressyren

jag förstår vad du menar. Men samtidigt är det väldigt få hästar som har den dära takten o jämnheten i sig som alla hästar från Patrik verkar ha. Alla kan ju inte slå sig själv på hakan fram o sparka sig på magen med bakbenen ;) Jag skulle alla dagar i veckan hellre ha en häst som är så dära stadig o jämn i taken än en som har värsta bensprattlet men som kan få taktfel i varje övergång eller varje gång man sätter till lite skänkel, eller glömmer o skänkla, eller håller i lite för mkt, eller ger för lite stöd, eller...

O om man tänker på formen så minns ni väl hur scandic såg ut för 2-3 år sen. De flesta undrade väl om han inte hade nåt bättre i stallet o vid längningarna ville man nästan gråta.. Titta på scandics form idag! Patrik har inte ridit Toy Story så himla länge o ändå gör han det så där himla bra, hästen är bara 12 år. Vänta två år ska ni få se att formen ser ännu bättre ut :)

Säger som du Lancet. Just piafferna är ju i det närmaste helt perfekta. Både Scandic och Toy Story lyfter jämt och högt, står kvar på samma ställe, "triangulerar" inte det minsta. Detta är ju tecken på att hästen INTE är framtung.

Fast den sätter sig ju inte så hur kan den då triangulera :confused:

Jag tycker mer piaffen ser ut som inlärningstrick a´la cirkus att stå och trampa upp och ner på samma ställe utan att vinkla sig alls men takten är ju klockren då såklart, ett annat sätt att piaffera helt klart och inte det vanliga klassiska.. tror dom bara går en annan väg vilket inte alls behöver vara fel på något sätt, bevisligen plockar dom poäng och risken är mindre att få fel i övergångarna och sen när dom är klara blir det fantasiskt, kolla bara på Scandic nu :love:

Parzival har ju tagit det ännu ett steg längre och skuttar mer bak än fram. :p

Jag vill inte hellre se bensprattel, det är det sista jag faller för. Jag tycker nog att de blir lite för vågräta från svans till nacke, i en perfekt piaff ska rörelsen och hela ekipaget gå (mer) framåt-uppåt tycker jag.

jag förstår vad du menar. Men samtidigt är det väldigt få hästar som har den dära takten o jämnheten i sig som alla hästar från Patrik verkar ha. Alla kan ju inte slå sig själv på hakan fram o sparka sig på magen med bakbenen ;) Jag skulle alla dagar i veckan hellre ha en häst som är så dära stadig o jämn i taken än en som har värsta bensprattlet men som kan få taktfel i varje övergång eller varje gång man sätter till lite skänkel, eller glömmer o skänkla, eller håller i lite för mkt, eller ger för lite stöd, eller...

O om man tänker på formen så minns ni väl hur scandic såg ut för 2-3 år sen. De flesta undrade väl om han inte hade nåt bättre i stallet o vid längningarna ville man nästan gråta.. Titta på scandics form idag! Patrik har inte ridit Toy Story så himla länge o ändå gör han det så där himla bra, hästen är bara 12 år. Vänta två år ska ni få se att formen ser ännu bättre ut :)

Ja, alltså, jag kanske ska förklara mig - om jag var Patrik skulle jag mycket hellre se att hästen först hade takten och tekniken inne eftersom man faktiskt sen kan plocka fram mycket gnista med tiden (som sagt, hästen är ju inte såå gammal). Det kan ju däremot vara väldigt svårt att plocka fram bättre gångarter ut en snygg häst. Men som åskådare ser jag hellre en flashig häst med lite (LITE!) sämre kvalitet (fast det får ju inte vara DÅLIGT). Fast helst ska de ju ha allt (perfektionist ? :angel:) Men ska man tänka långsiktigt tror jag absolut Toy Story har förutsättningar att bli riktigt bra och då även få det där extra (gångarterna är bra, hästen är snygg och Patrik rider bra, men det tar ju tid att bli bra), men det är ändå tråkigt att se på en "korrekt men inte mer"-piaff :p

Nej, men nu var det ju just Patrik som visades igår och därför diskussionen handlar om honom. I världstoppen just nu är det väl ytterst få som gör tip-tip piaffer enligt Balagurtypen.

kolla bara på Scandic nu :love:

http://www.youtube.com/watch?v=P8uxza7Gskg

:love:

KL

Jag ser också det som flera skriver ang toy story och även scandic tidigare. Men precis som jane doe skrev och sen flera efter det (tror jag) så har Scandic utvecklats otroligt och nu ser det annorlunda ut, tycker jag i alla fall.

Vilken ryttare Patrik är:love:

Centaur: Jag kollade på flera filmer av Balagur och nja......på bild gör det sej bra, men kolla film....

Senast ändrad:

Jag har sett han på film. Han får 10 på sina piaffer. Eller fick, han är väl pensionär nu.

Ehh, jag skrev ju att Kittels hästar inte triangulerar i piafferna. Vill du antyda att anledningen till att de inte gör det beror på att de inte är under sig ordentligt? Tror du alltså att triangulering är ett tecken på att de sätter under sig eller vad då? Förstår inte ditt resonemang, men det spelar ingen roll. Domarna gillar tydligen Kittels piaffer precis som jag, annars skulle han ju inte få 9or och 10or för dem...

Ehh, jag skrev ju att Kittels hästar inte triangulerar i piafferna. Vill du antyda att anledningen till att de inte gör det beror på att de inte är under sig ordentligt?

Ja men det är ju ganska självklart för en häst att det är jobbigare när den vinklar om och sätter sig och att den då pga styrkebrist sätter frambenen under och bakåt. Eller menar du att du tror att det är jobbigare att ha bakbenen lite mer bakom sig och bara "studsa" dom upp och ner?

Då hittade jag nog fel filmer för de var inte så perfekta och med en del taktmissar bla.

Men HÄR håller jag med om att de är väldigt fina, här fick den väl 10 på piafferna.

Jag förstår hur du menar, jag har också reagerat på det. Men det gäller ju inte bara Patriks hästar, tex Andreas Helgstrands hästar piafferar också på det sättet. Jag skulle inte säga att de är framtunga, men de är raka och saknar den där extra samlingen där de verkligen vinklar och sätter sig ner.

Såhär: http://www.eurodressage.com/equestrian/content/06-weg-korelova-balagur-8840

Fast är inte det grejen att dom först fokuserar på takten och sedan när dom blivit starkare lägger till den extra samlingen? Den klassiska vägen gör ju lite tvärtom, dom sätter hästarna lite för mkt och så tappar dom takt och bjudning i övergången alternativ skuttar iväg.

Jag tittade lite på den långa dokumentären på playen om Patrik Kittel och jag håller med honom angående att han säger att Sjef Jansen är ett geni när det kommer till att få fram det bästa. Patrik har ju ridit den vanliga klassiska vägen i många år innan han fick hjälp av Sjef och ja det måste man helt enkelt ta till sig. Sen var det det där med rollandet då...

Ja takt och fina övergångar håller jag verkligen med om :bow: och av de ekipage de visade på svt igår så tycker jag också att han gjorde det bäst men det är ändå nåt som inte riktigt tilltalar mig. Tung var kanske fel ord, jag har svårt att sätta fingret på vad det är, nånting med framdelen - jag vill lägga ännu mer vikt bak iaf.

Tycker precis samma. Inte tunga men något är det som inte känns helt hundra. Funderade på det när jag såg Toy Story andra gången och jag undrar om det inte är så att han går för öppet, rakt o lågt. För MIN smak alltså ska tilläggas ;)

Senast ändrad:

Jag kan till viss del hålla med. Men jag tolkar det som att Patrik låter dem arbeta i en form där de klarar av att ha den där fina takten och balansen. Tex så har ju Scandic kommit upp mycket mer i formen de senaste åren.

Jämför man med många andra GP-hästar så är de lägre i nacken men jag upplever det som en positiv sak - de plockas och tvingas inte in i en hög form bara för att de ska prestera utan det får ta lite tid och bli riktigt bra till slut :)

Jag håller med! Patrik är duktig på att låta dom gå i den formen dom klarar av istället för att låta dom gå för höga och då med en rad misstag som följd.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Patrik Kittel och Toy Story slutade tvåa i fredagens Grand Prix-dressyr efter en harmonisk uppvisning. Segern i första delen av...
Svar
0
· Visningar
417
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Patrik Kittel och Toy Story bjöd på en klockren uppvisning när dressyren satte i gång i Scandinavium. Ekipaget slutade tvåa i Grand...
Svar
0
· Visningar
391
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tittar ytterst sällan på TV, är inte särskilt intresserad av det och har inte tid. Visst kan det hända att det finns bra saker som...
Svar
0
· Visningar
495
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Patrik Kittel och Toy Story visade en fin kür och slutade på andraplats i Salzburgs femstjärniga meeting under söndagen. Vann gjorde...
Svar
0
· Visningar
492
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka