GHS dressyren

Sv: GHS dressyren

Han skriver själv:

Biggles visar tydligt på bilden hur han kändes på banan. Lite för pigg och nyfiken på omgivningen!

Tyvärr satt laddningen kvar i huvudet på honom sedan förra helgen. Han var fin på framridningen, jag fick en bra känsla med formen i början av programmet. Men i första passagen blev han rädd för något, direkt efter det kommer skritten, det gjorde att han inte kunde slappna av i skritten och där blev det ett och annat travsteg. Bara på de tre punkterna tappade jag minst 2%... Sedan fick vi återigen miss i ettorna, det har gått lite troll i dom.

Fick dock beröm av två av domarna i pausen för att Biggles såg bättre ut i formen och såg starkare ut på ett positivt sätt.

Tyvärr räckte det inte denna helg, heller..., till att få rida küren. Jag ska inte skriva vad jag känner just nu..... , men det går över:-)

Patrik gjorde ett bra program och vann. Kul för hemmapubliken att han vinner! Han har en riktigt fin andrahäst i Toy Story och han visar upp det på ett mycket bra sätt.

Misstänkte att det var att han var laddad. Attans bara, jag gillar ekipaget och tror det kommer bli riktigt bra:).

Biggles var extremt kort i halsen, spänd, gapade, ofta kraftigt bakom lod. Hade nästan förtjänt ännu lägre poäng faktisk...

Visst var det direktsänt på tv nu i kväll...då har Patrik alltså vunnit två klasser under helgen? Hejja!!

Ja det måste det väl ha varit? Gud så nervöst det blev, vi kunde knappt sitta ner i soffan framför TVn!!

Tråkigt att dressyren inte lockar de stora namnen på samma sätt som hoppningen gör i Globen och GHS. Men kul för Patrik, verkligen! :)

Jag tycker hans hästar blir lite tråkiga i piaff och passage, säkra som tusan men.. tunga fram.

De tunga namnen är väl redan kvalade till finalen, så jag antar att det är därför de inte kommer. Hur sjutton kan du tycka att de blir tråkiga:confused: Tycker Toy Story visade bra mycket med luft under fötterna, takt m.m än de flesta andra startande.

Skitkul för Patrik med ytterligare en världscupseger:banana:

ehh? va?
Ursäkta men var tittar du?
Det som han är allra bäst på är just piaff och passage, scandic plockar 9 och 10 på varje tävling i piaff och passage... tunga fram??

Biggles var extremt kort i halsen, spänd, gapade, ofta kraftigt bakom lod. Hade nästan förtjänt ännu lägre poäng faktisk...

Inte bara nästan....och lägger till var inte bara kort i halsen utan också alldeles för hög i nacken, var tudelad, sänkt rygg o tappad bakdel.

Jag tycker hans hästar blir lite tråkiga i piaff och passage, säkra som tusan men.. tunga fram.

Om man ser till Toy Story så var det i mina ögon i just piaff o passage han glänste, stark o ffa taktmäsig, fina övergångar-sedan håller jag med om att man kunde se tendens någon gång annars till att bli framtung men Kittel korrigerade det innan, men jag är inte säker där, om hästen blev det eller om byggnaden på hästen gav synvilla, men det var kanske lite av blandning.

Jag gillade danskan för övrigt( Lone), en jättefin ryttare som vad det verkar rider mjukt o hade en jättefin sits, trevlig häst och hon red med hjälm-och det tyckte jag såg väldigt elegant ut.

Ja takt och fina övergångar håller jag verkligen med om :bow: och av de ekipage de visade på svt igår så tycker jag också att han gjorde det bäst men det är ändå nåt som inte riktigt tilltalar mig. Tung var kanske fel ord, jag har svårt att sätta fingret på vad det är, nånting med framdelen - jag vill lägga ännu mer vikt bak iaf.

Jag brukar inte lägga mej i, men.... Jag ser vad du menar. Hästen gör det fint, bra lyft, men sätter sej inte. Jag får samma känsla av låg fram som på Scandic, mer igår än tidigare. Känslan blir lite framtung i PoP. Verkligen ingen annan som ser det? Scandic har blivit bättre i det där förresten.

Jag reagerar också på detta. Takten är stensäker, övergångarna glänser i total balans. Härligt att se! Men, jag skulle vilja se att hästen vinklar om sig lite till för att sätta sig mer och få ännu lite mer luft under framdelen. Om det går att förstå hur jag menar. Alltså inte att det skulle vara framtungt på något vis, i så fall skulle de inte klara dessa rörelser inkl. övergångar så elegant som de gör. Jag tycker Scandic har blivit bättre på detta nu. Sedan är jag otroligt avundsjuk på Kittels sits och mjuka ridning. Det ser så lätt ut!

Säger som du Lancet. Just piafferna är ju i det närmaste helt perfekta. Både Scandic och Toy Story lyfter jämt och högt, står kvar på samma ställe, "triangulerar" inte det minsta. Detta är ju tecken på att hästen INTE är framtung.

Jag tycker faktiskt att Patriks uppvisningar är jämförbara med E Gals rent tekniskt, men visst ser det extra flashigt ut med en svart biffig hingst, så det påverkar helhetsbilden.

Jag brukar inte lägga mej i, men.... Jag ser vad du menar. Hästen gör det fint, bra lyft, men sätter sej inte. Jag får samma känsla av låg fram som på Scandic, mer igår än tidigare. Känslan blir lite framtung i PoP. Verkligen ingen annan som ser det? Scandic har blivit bättre i det där förresten.

Reagerade också på det, det är som att det där lilla extra saknas. Får lite läromästarekänsla - allt är korrekt men den där lilla extra gnistan saknas. Svårt att sätta fingret på. Kan ju också bero på att JAG föredrar en häst med mycket energi och utstrålning som är lite sämre tekniskt sett. (Även om det såklart helst ska vara perfekt på alla områden.)

Men vem vet, gnistan kanske kommer med tiden :)

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Patrik Kittel och Toy Story slutade tvåa i fredagens Grand Prix-dressyr efter en harmonisk uppvisning. Segern i första delen av...
Svar
0
· Visningar
417
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Patrik Kittel och Toy Story bjöd på en klockren uppvisning när dressyren satte i gång i Scandinavium. Ekipaget slutade tvåa i Grand...
Svar
0
· Visningar
391
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tittar ytterst sällan på TV, är inte särskilt intresserad av det och har inte tid. Visst kan det hända att det finns bra saker som...
Svar
0
· Visningar
495
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Patrik Kittel och Toy Story visade en fin kür och slutade på andraplats i Salzburgs femstjärniga meeting under söndagen. Vann gjorde...
Svar
0
· Visningar
492
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka