Getter! Behöver tips!

PheeHee

Trådstartare
Vi ahr tydligen köpt två getter hos mamma i söndags. Ska till mamma idag och getterna står i en box i vårat stall. De är ine tama och tänkte få dom tama. och när de är tama hade jag tänkt låta dem gå utomhus på dagarna och stå inne på nätterna. Lite synd att ha dem ute dygnet runt.
Men nu är frågan om getter håller sig innom elstängsel om trådarna sitter tätt och om staketet är högt. :crazy:

Sv: Getter! Behöver tips!

Har ni en trädgård som ni är rädda om?
I så fall önskar jag dig lycka till.
Kanske har du fått sådana getter som stannar bakom staket - dom är sällsynta men finns - har jag hört. Men det ska vara högt - jag har haft getter som hoppat 1.50 stillastående - och tätt mellan trådarna om det är el - max 20 cm, och mycket spänt.

Haller med foregaende talare.
Ocksa vart att tanka pa ar att det inte far finnas hopp vanliga saker nara staketet, tex stenar, trad eller vindskydd.
Se ocksa till att de inte kan krypa under staketet - de ar fenomenala pa det!
Angaende att ha getter utomhus - de uppskattar att kunna ga undan regn, tex med vindskydd. Sno och kyla bryr de sig oftast inte om. Se bara till att de har tillrackligt att ata (bast ar aval ho) sa de inte fryser. Vi har haft ett fatal ungdjur som bodde pa annan gard fram tills februari ett ar med mycket sno - de var de fetaste, finaste getterna nagonsin! (Vi hade mjolk djur och ca 50 -60 getter samtidigt.

Ett tips - vanj dem med att fa kraft foder (lite) i samma hink varje dag. Vissla och skramla pa hinken sa de vet att det ar i dar innan du ger det till dem. Lura dem aldrig och ge dem alltid nagot gott nar hinken ar i narheten. Skulle de fa for sig att ga ut skramlar du med hinken och springer at det hall du vill, passa dig sa de inte springer over dig da de vill at maten!

På den gården jag arbetade så höll de sig allitd innan för tråden. Där använda man får-el-nät på gården och tre eltrådar på sommarbetet och det funkade.

Personen som kom med mat var ju mest poppis men var man mycket i hagen så var de supergoa! Men det var nog mest när de skulle handmjölkas i det lilla gethuset som man fick chansen att komma de nära och kela. Efter det så blev man bundis även i hagen. Väldigt personliga och inte lika fega som fåren de också hade i samma hage.

Lycka till!

Finns det såna getter? Jag har alltid sagt att enda sättet att stänga in en get innanför ett stängsel är att skjuta dem!

:rofl::rofl::rofl:

ja, det är de enda getterna jag känner och har erfarenhet så så tror jag att alla är! ;)

Mycket bra qoute - ska spara pa det till ett lampligt tillfalle.

I ovrigt - vi hade ocksa "farnat" med strom (sa kallat flexi nat) En sommar hade jag en grupp ung bockar pa bete i en hasthage ett par hundra meter fran sjalva garden. VARJE dag kom de nedpromenerande och skulle ha mat. Trots dubbla nat med olika avstand, super aggregat, jatte mycket gras och gott sly m.m.
En dag hade de gatt ut pa "fel" sida upp mot skogsbrynet och da jag kom med middags kraften fick jag en fin uppvisning pa hur de gjorde for att ta sig ut och in.
De visste att de inte kunde hoppa over staketet. Sa de tog sats och sprang, gjorde ett litet luftsprang och bojde in huvudet. Efetrsom natet flexar bojde det sig och de gjorde helt enkelt en kullerbytta over det nu liggande staketet. Nar de var over staldde det sig upp igen och voila - inga bevis = no crime comitted.
Det tog ett tag innan hakan aterkom pa normal plats.

Losningen - se mimmipigg. De gick till slakt ganska omgaende efter att vi listade ut deras lilla trick. (Detta var meningen fran borjan men de fick ga ett par veckor tidigare an beraknat)

Ja, det är nog så man får göra. Avla på de som stannar på rätt sida så att säga och snabb avgång till nästa bete så att säga för de som inte kan det där med staket, så att de inte hinner lära de andra...

Jag hade alltid velat ha getter och var skitgla när gubben min äntligen kände sig övertalad. Tog nästan ett år innan jag sålde dom vidare.

Tips på staket är är viltnät med gjutna rutor som är fastförankrat i marken och inget som getterna kan hoppa upp på i närheten av nätet. Helt plötsligt blir getterna så dyra så att det inte är kul längre.

Jag hade vanligt fårnät som var väl förankrat i marken så att dom inte kunde krypa under samt 2 trådar elnät som gick överst. Sammanlagda höjden var 140cm. Jag har aldrig varit med om något så envist djur. De går systematiskt och kollar staketet efter bästa punkt att rymma på. Och sen tar dom sig igenom eller över på något sätt. De kan klättra, stånga sig igenom, krypa, gnaga, hoppa...

Jag rekommenderar ingen som är rädd om bilar och trädgård att köpa getter. De andvände våra bilar som språngbrädor när det var busdags och låg gärna annars uppe på taket och sov. Totalt sönderrepade i lacken... när vi fick besök så fick vi stänga in getterna i stallet så att de inte gick loss på deras bilar också.
De har ätit upp ALLT som var ätbart i trädgården. T o m mina (fd) stora lagerhäggsbuskar.
En av dem åt även upp en del till bromsoket när vi bytte bromsar på ena bilen. Fick köpa originaldel - blev svindyrt.

Nej, getter är inte alls så trevliga som man kan tro.

Kan det ha något med ras att göra kanske? Att det kan vara så olika... De getterna jag har erfarenhet av var jämtgetter av gammal lantras.. Alla fäbodar runt omkring hade samma ras och samma stam som levt där i flera hundra år... Ingen hade problem med att hålla getterna bakom tråd.

Det enda djur som rymde i den byn var en hund en gång..

Jag har haft att göra med dvärgetter - av olika sorter, Angoragetter, lantrasgetter och korsningar mellan alla dessa.
Dom rymmer oavsett ras - Punkt.
Det är vissa individer som är mindre rymningsbenägna. Rymmer mamma så rymmer killingarna. Sen kan viss killingar börja rymma och visa mamma hur det går till.
Mjölkgetter är mindre benägna att rymma men det kan väl bero på att dom har oftast ett stort juver ivägen.

Då har jag väl haft tur helt enkelt..

kom på att ett djur rymt en gång innan.. det var en ungtjur som sprang igenom trådarna.. :o

och jag tror nog på det där med "selektiv avel" också.. de djur som rumt har blivit tagna av björn eller blivit mat kan jag tänka mig.

När jag sen här i skåne skaffat gård och får så hade vi en gång ett lamm som rymmde hela tiden, som fick med sig mamma ut, som fick med sin mamma ut.... De bor inte här längre...;):devil:

Vi har skaffat två dvärggetter från en djurpark. Vi köpte 100m skogsplanteringsnät eller om det var viltstängsel som var 160cm högt och som hade mindre avstånd mellan maskorna nertill inför ev killingar i framtiden. Vi vek in nätet lite nertill och kommer att göra "tältpinnar" av typ armeringsjärn om de visar tendens till att försöka krypa under. Vi har hittills inte sett elelr märkt av några rymningsförsök. Vi lever fortfarande i tro att det går fint att stänga in getter även utan el. Återkomemr om vi skulle ha fel. ;)
Jag har fått höra att de gillar äpplen, morötter mm men våra ratar det totalt. Det godaste de vet verkar vara vanliga skorpor och knäckebröd man bryter i bitar. Annars är ju allt grönt det bästa, men det finns det lite av så här på senhösten. Fast gran tuggar de glatt i sej, även tall.
Lycka till,
Anna

Äpplen och morötter måste man strimla annars får de inte in det i sina munnar.

Liknande trådar

Hästvård Om ni har läst någon annan av mina trådar så vet ni säkert att jag har köpt en äldre islandshäst, hon har senaste året hos förra ägaren...
Svar
8
· Visningar
1 494
Senast: MayGrace
·
Hästvård Jaha då var det dags för nästa häst att bli dålig. Jag kanske inte ska ha häst :( Nu är jag gnällig och deppig men hoppas att jag kan...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 003
Hästhantering Jag har lite problem med min shetlandsponny. Han är sex år gammal, har varit hos mig ett drygt halvår, och har innan dess enbart varit...
Svar
17
· Visningar
2 458
Senast: ameo
·
Utrustning Jag har alltid försökt undvika att använda täcke på mina hästar, vill inte att dom ska behöva ha det i onödan och gå och bli varma och...
Svar
2
· Visningar
1 012

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka