Geting/Jordgeting ger starka reaktioner?

• Hundhälsa
  • Trådstartare Trådstartare Filbunke
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 3 105
F

Filbunke

Är det ngn "därute" som har sett eller hört: om hundar kan gå in i chock och krampa av getingstick,samt skrika ett avgrundsvrål en längre tiod innan de chockar?:eek:

Sv: Geting/Jordgeting ger starka reaktioner?

Ja, hundar kan precis som människor få en allergisk schock av ett getingstick och om så är fallet för din hund åk GENAST in till en veterinär!!!

Låter inte som en anafylaktisk chock. Snarare slaganfall eller epilepsi.

Har en sådan minus skriket, vår vorsteh har två gånger fått getingstick, första gången blev han helt benlös min mamma fick bära honom från skogen och sen skjutsa till vet 9 mil bort.
I slutet av denna sommar var hunden med i skogen på plantsättning och blev stucken, reaktionen kom inte förrän efter någon timme började då med att han sprang runt hysteriskt upp och ner i huset och var alldeles panikslagen, sen likadant benlös och dregglade massor, som tur var hade jag kortisontabletter hemma åt mig själv som jag på vets ordination kunde ge och häva tillståndet.
Så dålig som han var då tror jag inte han klarat en färd till vet 15 mil bort, det gick så otroligt fort!
Nu har vi kortisontabletter hemma i förebyggande syfte om det skulle hända igen.
Grannens lilla cockertik blev stucken hon spydde och blev sedan livlös, de fick spruta in kortisonlösningen med spruta och hunden klarade sig.

Liknande trådar

Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
2 097
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år... 14 15 16
Svar
311
· Visningar
27 733
Hundhälsa Hej! TLDR: Är det någon som har erfarenheter av bakbensvaghet som bieffekt av en medicin? Hur lång tid tog det att lösa sig, om det...
Svar
2
· Visningar
2 418
Senast: Icfafn
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras... 2 3
Svar
47
· Visningar
9 632
Senast: dobbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka