Sv: Get/får som sällskap???
Mina föräldrar är fåruppfödare och min första ponny fick stå med endast fårsällskap de två första åren. Tilläggas kan att ponnyn i fråga är ganska tuff och orädd!
Det gick väl sådär, ponnyn gillade fåren, men fåren gillade inte honom alls. Sommarbete ensam med bara får var en katastrof men en ungponny. Ponnyn ville leka med fåren och vallade runt dom fram och till baka i en STOR hage. Men senare med annan hästsällskap så har det gått bra att dela sommarbete, då är inte ponnyn alls intresserad av fåren när han har hästkompisar.
Får har en förmåga att vara lite nervösa och väldigt högljudda! Vi köpte såsmåningom en shettis som sällskap och det gick betydligt bättre. Nu delar shettisen box med en stor bagge (boxvägg givetvis) och dessa två är riktiga vänner! T.ex. så flyttar ponnyn sitt eget hö så att hon kan äta nära baggen, dessutom blir baggen alltid upprörd på morgnarna när shettisen skall ut i hagen.
Det handlar helt enkelt om individer, om de kommer överens eller inte. Ett får är bättre sällskap än ingenting alls, men jag rekomenderar att köpa t.ex. en shettis. Det finns inget som slår andra hästkompisar!