aiquen

Trådstartare
Jag har på senaste tiden blivit väldigt nyfiken på gerbiler och funderar på att skaffa ett par. Dock funderar jag lite på hur många man bör ha och vad det är för skillnad mellan könen egentligen.

Läste t.ex. någonstans här på forumet att man inte bör ha fler än två honor, eller iaf inte tre st, eftersom de ofta börjar bråka när de blir lite äldre. Men om man då köper två honor och den ena dör, vad gör man då om man är oerfaren och inte riktigt säker på hur man sätter ihop två främmande gerbiler med varandra?

Borde man då ändå kanske skaffa en (eller rentav två om det inte skulle fungera?) gerbil till och sedan försöka sätta ihop dem genom att ha dem med skiljevägg mellan sig i början? Eller är det för svårt eller olämpligt för en nybörjare att ge sig på?

Och vad förerdrar ni gerbilfantaster :p här på forumet, honor eller hanar? Varför?

Och är det något annat man bör tänka på/känna till när man köper sina första gerbiler?

Tacksam för svar!

Kul att du är intresserad av gerbiler :)!

Jag rekommenderar inte att ha tre honor. Det är dock inte alla gerbilmänniskor (uppfödare osv.) som håller med mig i den frågan :smirk:.

Vill man inte sätta ihop gerbiler själv hoppas man att det bor någon gerbiluppfödare i närheten som kan hjälpa en.

Du kan läsa mer (om bl.a. hur man sätter ihop gerbiler) på www.gerbilclub.com, under Gerbil hemma finns svar på de funderingar man ofta har när man står inför ett köp.

Generellt brukar vi säga att hanar är lugnare men det hänger mycket på generna (mer än på hur mycket tid man lägger på sina gerbiler, skulle jag vilja påstå). Min lugnaste gerbil är en hona :). Med andra ord är det viktigare att välja gerbiler från en bra uppfödare/zooaffär än att tänka på könet om man vill ha trevliga djur. Rent fysiskt är hanarna större och får ofta mer hull.

Så, enligt, dig bör man alltså helst hålla två honor eller tycker du även det brukar gå bra med flera utom just tre stycken?

Och jo, jag har läst en del om hur man kan/bör gå tillväga för att sätta ihop två främmande gerbiler med varandra och teoretiskt sätt verkar det inte vara så svårt om man bara är uppmärksam och har tålamod, men frågan är ju hur det är i praktiken sen? Brukar det vara mycket problem och bråk när man sätter ihop dem? Rent generellt då, det finns ju alltid undantag som bekräftar regeln. ;)

Sen har jag funderat lite på det här med tappad svans också. Är det vanligt att gerbilerna släpper svansen och växer den någonsin ut igen då?

Och tack så mycket för ditt svar!

Två honor är det enda jag rekommenderar. Hanar funkar dock utmärkt i grupper om tre.

Jag har satt ihop fler gerbiler än jag kan minnas, ofta åt andra som inte själva har delade burar, och det kan vara hur lätt eller svårt som helst! Vissa kan jag sätta ihop efter en halv dag, andra kämpar jag med i mer än en vecka. Hur mycket de bråkar beror mycket på när man går in och bryter, man lär sig när man ska sära direkt och när man ska ha is i magen. Det är lite det som är problemet, man kan mycket väl lyckas utmärkt som nybörjare men man kan också råka på ett knepigt fall...

Nej, det är inte särskilt vanligt. Den växer dock inte ut igen om de tappar den. De gerbiler jag träffat som har halv svans har ofta råkat ut för en olycka i buren eller liknande.

Eftersom jag jag just fått ta bort en gerbilhona pga att hon nästan lyckades döda en av sina flockmedlemmar (pluss att hon var hyperstressad som individ) så håller jag nog med att....kanske var det det att de var 3 som gjorde att det blev strid på kniven? Svårt att veta, eller om det var en tillfällighet...Åsikterna går isär även bland experter...
Att jag köpte 3 från början berodde mest på att det var 40 mil til närmaste uppfödare, och eftersom mina andra gerbiler alltid ändat upp som ensamma av olika anledningar, ville jag ha en reserv...
De 2 som nu är kvar tjafsar lite men inte på döda-nivån, så jag antar att kommer att lösa sej när den nya flock-konstellationen inte längre är ny...

Jag rekommenderar starkt gerbiler som sällskapsdjur, trots problemen. De är underbara goa super-duper vackra vänliga gooooosdjur! :love:

Tack så jättemycket för svaren! (båda två)
Jag var faktiskt iväg och köpte två små killar igår och de är verkligen übersöta! :love: :)

(ta bort http:// för att se bilden)

Tack så mycket! :)
Angående bilden så 'krånglar' Passagen lite, men klicka på länken och radera sen http:// i adressfältet och tryck enter så ska den fungera.

Ljuvliga! De är väldigt lika mina flickor! Fast din ljusa är lite ljusare än min saffron-färgade...Den svarta har teckningar precis som min.
Jättesöta, grattis till nyblivna "mamman"!

Vad kul! :) Har du redan sett ut dem hos en uppfödare/djuraffär/annan eller är en svart och en siamese liksom bara vad du vill ha?

Tack så mycket igen!
De är fortfarande lika härliga. Börjar bli rätt tama nu också. :)

Liknande trådar

Övr. Djur Hejsan alla! Min lillasyster ska skaffa en dvärghamster. Men har läst att de eventuellt vill bo två. Stämmer det? Och om det stämmer vad...
Svar
9
· Visningar
1 510
Senast: Dopy
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 190
Senast: Gunnar
·
Däggdjur Jag har lite då och då funderat på att skaffa tamråttor någon gång i framtiden. De verkar vara så otroligt mysiga och är förskräckligt...
Svar
4
· Visningar
1 863
Senast: Bexzor
·
Däggdjur Jag ska skaffa mig ett par marsvin! Har drömt om marsvin sedan jag var liten, men så jag har så har jag haft en jakt-galen + svartsjuk...
Svar
0
· Visningar
1 301
Senast: Lillagoajag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama