Lydis

Trådstartare
Är såå sugen på att skaffa gerbiler :love::love:
Jag har haft hamster,kanin och marsvin men nu när ingen av dom finns kvar så började jag kolla lite på gerbil och fastnade direkt :idea:!!
Men ni som har/haft gerbil får gärna skriva lite om era erfarenheter om gerbiler!
Tex vad är bäst att ha honor eller hanar?
Ska dom ha ett hjul att springa i??
Vill dom ha vanligt kutterspån eller vad vill dom ha som "underlag"
Ni får gärna fylla på listan om vad man behöver veta för att skaffa gerbiler :rofl:

tacksam för svar :bow::bow:

Sv: Gerbil!!

jag hade en hel hög gerbiler förut eftersom vi hade hane och hona i samma bur. Efteråt hade vi honorna ihop och iaf en hane ensam. Minns inte om vi hade resten av hanarna i separata burar då vi var ganska små. Kutterspån i botten och så vitt jag vet hade de inge springhjul. Däremot sandlåda, toarullar och annat skoj de pysslade med.

Härligt att du vill skaffa gerbiler! :D
Just nu har jag fem styckna hangerbiler som är underbara. Jag tycker hanar vart bäst för min del.
Bara varna för en sak, dem gnager och det inte lite. Så inte kunna få tag i nått som dem kan gnaga sig ur buren. Plastsaker är bannlyst i mina burar förutom vattenflaskan men den kommer dem inte åt, pga dem gnager. Cocos-nöt hus, saker i bra trä, proslin och annat som inte går gnaga sönder/för fort är bra :) . Ge dem kartonger, toa-rullar och gnaga-leksaker.
Många bannlyser hjul för dem kan fastna i dem och bästa kan vara att skippa det. Men mina stora gerbiler har hjul för dem trivs med den.
Spån är bra underlag bara dem kan gräva i det så är dem nöjda (+ ska inte vara farligt för dem, ska inte komma ifrån gran). Mina har halm som gillar gräva och gnaga på.
Som föregående skrivare sa vill dem ha sand(rått-sand/chinhilla sand, finns i djuraffärer) att bada i och funkar fint som toalett med (tycker mina).

Lycka till :)

Bild på två av dem stora :) Har 3st stora och 2små.
gerbilterror.jpg

Åhh så söta!!
Jag har en duna large bur kan den funka till gerbiler om man tar bort tex sakerna av plast förutom avsatserna??
Jag har funderat på att ha hanar men är inte helt säker ;)

Jag kan ju strunta att ha hjul i buren och ha det i lekhagen istället där jag har dom under uppsikt om dom skulle fastna eller så.

Tack för svaren!! :bow::bow:

Jag skulle ta bort allt i plast, vet hur plastflingor ser ut :D detta har skett tidigare och kommer inte ske igen, om någon påpekar detta. Sen finns det mer eller mindre gnagbenägda gerbiler. En tidigare jag hade gnagde såpas bra man kunde nog ha han till dokumentförstörare. Mina "stora" gerbiler är inte så huga på gnaga men gräva är kul. Som sagt sysselsättning är alltid bra.

Duna ska fungera har jag hört och läst om(+poäng på att den är stor). 30*60 (bottenplan) ska det vara minst till 2gerbiler, höjd vet jag ej, men det brukar inte vara några problem., Men hade någon tidigare hamsterbur som gerbilerna (kunde även vart tidigare hamster, minns ej)kom på att man kunde gnaga där man satt fast spännen till buren, huua. Har du lekhage att sysselsätta dem i är det perfekt :) , mina har inte det men det är mestadels pga katter.

Okej jag tar bort all plast i buren och så sätter jag in leksaker dom kan hoppa på :) Visserligen blir den lite högt till röret men dom är ju bra på att hoppa så :)

Jag har en SAMLA låda från ikea som jag har som lekhage :laugh:
Funkar riktigt bra!

Jag har sett videon på you tube om "binki the amazing agility gerbil" Är det en bra sysselsättning?? http://www.youtube.com/watch?v=NwNJi6SUOeE här kan du se honom :) Grymt duktig!

Hade dunabur till mina gerbiler när jag hade.
Det funkade inte alls bra. "hakarna" på kortsidorna kom dom åt och gnagde omkring, lika så hålet till vattenflaskan.

Skulle vara kul att lära dem agility, har aldrig provat det :)

Shark: Kan tänka mig det, dem är hopplösa att gnaga när dem kommit på att dem kan gnaga på visst ställe.

Bästa är gammal akvarium eller terrarium. På akvarium får man fixa en nätram ha över så dem inte rymmer. Gallerbur fungerar ur gnagsynpunkt men inte om du hatar att städa :D

SL271560.jpg

Bild på mina två burar i den lilla bor dem två "små" och i den stora buren bor dem tre "stora" .

jag vet att akvarium/terrarier är det bästa men jag kan ju prova om man sätter in tex grenar från äppleträd och byter kanske varannan dag så att dom håller sig sysselsatta och självklart kommer jag ju ta ur dom ur buren och aktivera dom! men om dom bara gnager får jag väl köpa ett akvarium på typ blocket :)

Gerbiler verkar härliga! Nu minns jag inte var jag såg det, men nånstans hade de ett ganska högt terrarie/akvarie till gerbilerna och rejält med torv så de kunde kräva massor, vilket var väldigt uppskattat.

I djurskyddsföreskriften där gerbiler ingår står det inte jättemycket om just dem, men värt att notera kan vara detta
15 § Gerbiler ska ha ett gångsystem av rör eller liknande, eller sådant bottenmaterial som de kan gräva gångar i.

Dom är så hemskt söta gerbiler, har själv tänkt tanken många gånger! :love:

Lydis: Ja, det går prova och måste se till att dem har nått att gnaga på varje dag, så dem inte går på annat. Pinnar och kartonger är bästa mina vet. Men ha åtanke att dem kan gå på buren ändå.
Har en rackare trots sysselsättning så känner han för gnaga på inredning. Gjort av trä så det skadar inte han.

Lizan: Mina föredrar gräva sovplatser och hur lång man kan gräva tills det tar stopp. Gångar har förekommit några gånger och en gång en aldels perfekt gång, taskig man kände sig när tvungen ta bort den för dem. När jag hämtade mitt senaste tillskott så rekommderade hon att man la in torv, som du hade sett hos gerbilerna du såg, så dem kan gräva gångar. Sådan torv får man tydligen tag på blomsteraffärer, ska prova det någon gång :)

Och jag lovar har man väl börjat med dem, kan man inte sluta :love: Har haft gerbil sen 2006 (har jag för mig). :laugh:

Bild på rackaren Prototype som kallas Lillen. En av dem "små" .
SL271216.jpg

Jag får testa men det brukar ju finnas akvarier på typ blocket för nån hundring så det löser nog sig :D;)
men tack för alla tips! (nu behöver mina föräldrar övertalas LITE till :p)

Hej ! Gerbiler är riktigt roliga och sociala smådjur. Av både kaniner, marsvin, råttor, hamster och gerbil tror jag nog gerbilerna är dom som gett mig flest skratt iaf. Hade två honor, först i ett akvarium, men eftersom dom är sjukt påhittiga och gnagar på det mesta så fungerade det inte riktigt.. Det blev både varmt i akvariumet, jag hade inget lock på, utan då uppstod problem nummer två, dom små rackarna lyckades hoppa rakt upp och sätta sig på kanten. Så blev att köpa en större hamsterbur, med två våningar i.

Jag hade kutterspån som underlag i min bur, ett tjockt lager. Sedan hade jag alltid en skål med riktigt fin sand i, (finns att köpa på djuraffärer för gerbiler) då dom älskar att bada i sanden. Sedan hade dom ett sovhus, stenar, tunnlar och annat roligt. Tänk på att undvika plastgrejer, då de gärna gnager sönder det för dig. Bästa är naturmaterial. Jag städade buren en gång i veckan, då tömde jag alltihoppa och duschade ur både botten och locket och alla grejerna. Gillar att hålla djurens grejer fräscha. Sedan rev jag sönder toapapper i små bitar och strödde lite runt om i buren, och la bomulls tussar lite överallt. Det bästa var att släppa in dom i sin nya bur och se dom springa runt som tokar, samla in allt "bo - material " för att lägga i sitt hus. Så sött. Dom hade fri tillgång på nån gnagarblanding och fick grönsaker i små mängder varje dag som jag gömde lite var och där i buren. Även kvistar ska dom ha tillgång på. Kommer faktist inte ihåg om jag gav dom hö. Är väldigt osäker på höfronten.. Dom tycker även det är roligt att bita sönder tomma toapappers rullar och sånna saker. Kaffehållarna från mcd tex, dom i grå papp. Lägg in en sån och den är borta efter en timme, se bara till att dom inte äter det.

Sen till den sociala biten. Ge mat från handen i början. Klappa lugnt o fint, låt gerbilen komma till dej o ge den tid. för den är nyfiken och den kommer att komma :). Jag hade mina lösa på rummet ibland, fast man får vara nogrann att det inte finns något känsligt för dom att gnaga på, sladdar tex. Ha dom hela tiden under uppsikt. Mina kom upp i min hand när ja stack in den i buren sen klätta dom upp till axeln o satt där :) Ger man dom tid och sköter dom får man mycket tillbaka. Kom ihåg dock att dom inte lever länge, blir runt 1-3 år gamla.

Jag och syrran hade gerbiler när vi var små, världens bästa husdjur - lättskötta, roliga och snälla!

Våra hoppade gärna hinderbanor (vi fick aldrig några ponnyer nämligen... :idea:) som bestod av My Little Pony-hinder och böcker, och verkade tycka att det var kul. De var väldigt tama och gick med på de flesta av våra upptåg, eftersom i alla fall våra var väldigt pigga små gynnare så var aktivering nog rätt viktigt.

Vi hade två honor, vilket funkade fint - och ett tag den enas sju små barn, eftersom hon visade sig ha blivit dräktig i djuraffären.

Det bästa till gerbiler tycker jag är ett stort akvarium med myyycket strö, så att de kan gräva i det, och sen slänga på lite blandade kartonger (äggkartonger är mycket uppskattade!). Då sköter dom gångarna helt själva och är mycket upptagna med byggandet av det perfekta gångsystemet :P

Liknande trådar

Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 043
Senast: Amha
·
Däggdjur Att skaffa kanin har kommit upp som ett alternativ i vår familj. Vi har tidigare haft flera olika gnagare men är nu intresserade av...
Svar
1
· Visningar
1 550
Senast: Stinaelin
·
Däggdjur Barnen har ett tag önskat sig kanin/kaniner. Jag är fullt medveten om hur sånt här brukar bli i längden (barnen tröttnar och föräldrarna...
Svar
6
· Visningar
1 967
Senast: KesoNeso
·
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 385

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka