Sv: Gerbil!!
Hej ! Gerbiler är riktigt roliga och sociala smådjur. Av både kaniner, marsvin, råttor, hamster och gerbil tror jag nog gerbilerna är dom som gett mig flest skratt iaf. Hade två honor, först i ett akvarium, men eftersom dom är sjukt påhittiga och gnagar på det mesta så fungerade det inte riktigt.. Det blev både varmt i akvariumet, jag hade inget lock på, utan då uppstod problem nummer två, dom små rackarna lyckades hoppa rakt upp och sätta sig på kanten. Så blev att köpa en större hamsterbur, med två våningar i.
Jag hade kutterspån som underlag i min bur, ett tjockt lager. Sedan hade jag alltid en skål med riktigt fin sand i, (finns att köpa på djuraffärer för gerbiler) då dom älskar att bada i sanden. Sedan hade dom ett sovhus, stenar, tunnlar och annat roligt. Tänk på att undvika plastgrejer, då de gärna gnager sönder det för dig. Bästa är naturmaterial. Jag städade buren en gång i veckan, då tömde jag alltihoppa och duschade ur både botten och locket och alla grejerna. Gillar att hålla djurens grejer fräscha. Sedan rev jag sönder toapapper i små bitar och strödde lite runt om i buren, och la bomulls tussar lite överallt. Det bästa var att släppa in dom i sin nya bur och se dom springa runt som tokar, samla in allt "bo - material " för att lägga i sitt hus. Så sött. Dom hade fri tillgång på nån gnagarblanding och fick grönsaker i små mängder varje dag som jag gömde lite var och där i buren. Även kvistar ska dom ha tillgång på. Kommer faktist inte ihåg om jag gav dom hö. Är väldigt osäker på höfronten.. Dom tycker även det är roligt att bita sönder tomma toapappers rullar och sånna saker. Kaffehållarna från mcd tex, dom i grå papp. Lägg in en sån och den är borta efter en timme, se bara till att dom inte äter det.
Sen till den sociala biten. Ge mat från handen i början. Klappa lugnt o fint, låt gerbilen komma till dej o ge den tid. för den är nyfiken och den kommer att komma
. Jag hade mina lösa på rummet ibland, fast man får vara nogrann att det inte finns något känsligt för dom att gnaga på, sladdar tex. Ha dom hela tiden under uppsikt. Mina kom upp i min hand när ja stack in den i buren sen klätta dom upp till axeln o satt där
Ger man dom tid och sköter dom får man mycket tillbaka. Kom ihåg dock att dom inte lever länge, blir runt 1-3 år gamla.