Gerbil vs. Hamster

K

Kogepan

Tips, råd och information mottages tacksamt då jag har börjat fundera på att skaffa mej en gnagare.

Kan en hamster eller två gerbiler trivas och få ett bra liv i en Duna med måtten 71x47x32?
Bor nämligen i en liten etta så utrymmet är mitt största hinder.
Skulle en hamster få plats perfekt medans två gerbiler skulle få det för trångt?

Har själv, efter mycket letande och läsande fastnat för gerbilen.
Tycker den verkar ha ett lite lugnare temperament och vara lite mera social, eller är jag helt ute och cyklar?
Dock verkar de finnas färre gerbiluppfödare och kanske därmed mycket svåra att få tag på?

Sv: Gerbil vs. Hamster

gerbiler är sociala och lever i familjer....
hamstrar är enstöringar och har man dem ihop så bråkar de ständigt...
båda är nattaktiva
buren kanske är lite liten för gerbilerna... beror ju helt på hur mycket du kommer ha dem ute å springa å sånt...

Tack så mycket för ditt svar!

Gäller bråkandet även den vintervita dvärghamstern?

dvärghamstrar kan bo ihop i grupp.
guldhamstrar är sociala och är såå söta..jag ska börja föda upp.. sägtill om du vill köpa:D

Så dom kan bo ihop, frågan är om de även måste göra det?

Tack så mycket för erbjudandet men jag har definitivt fallit för de vintervita.

Nu över till avdelningen dumma frågor... :smirk:

Klarar en hamster av att resa lite då och då eller blir dom hemskt stressade av det?

Något mer man ska tänka på innan köp?

Ja, det ska de. Alla flockdjur ska bo ihop.

Dock kan en del dvärghamstrar vara rätt besvärliga på det planet och börja bråka så de behöver skiljas åt efter ett tag, ibland tom efter ett år, så extra bur är bra att räkna in innan köpet.

Ska du köpa gerbiler så bör väl buren vara snäppet större, anser jag .Mina gerbar hade när de bodde två en bur som är 80*50*40 och den var lagom. Nu är de särbos och den ena har en bur som är bara lite större än din bur, och den känns faktiskt aningen trång redan när hon är ensam.

Men som nån sa, springer de lösa mycket ,så gör det ju inte lika mycket.

Sociala är gerbiler, men de tillhör sällan den sorten som vill sitta och bli klappade nån längre stund. Är det är rent keldjur du vill ha, ska du nog inte skaffa gerbiler. Däremot är de lätta att få handtama och de är skitroliga att studera och busa med när de klättrar överallt.

Liknande trådar

Tjatter Obs! Känsliga spelare lugnas med att det här inte kommer att bli ett våldsamt tema! Ja så har fyra år gått ännu en gång och vi står...
61 62 63
Svar
1 257
· Visningar
48 493
Senast: Hedinn
·
Hundavel & Ras Att ta valpar på sin tik Lite allmänt om tik, parning och valpning. Vill man lära sig mer, så rekommenderar jag hunduppfödarens...
2
Svar
26
· Visningar
5 937
Senast: lundborg
·
Träning Har skaffat en shettis som sällskapshäst åt min islänning, men som även är tänkt att användas som körhäst. Hästen i fråga är ett 9-årigt...
Svar
5
· Visningar
1 079
Senast: Shettisar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Black Friday
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Dejtingtråden del 38

Hund, Katt, Andra Djur