Ger sig rävar på vuxna får och getter?

H

hästmyran

Ja, det var min fråga kort och gott! :)

Tänker då på får och getter i beteshage och om man behöver vara orolig för att räv ska ge sig på dem?

Sv: Ger sig rävar på vuxna får och getter?

RÄV? Som sagt, nej...

Måste vara nåt fel i skallen på en räv om den försöker ta vuxna djur som är flera ggr större än de själva... De har väl inte mycket till chans ens om de nu skulle jaga i flock, vilket de (vad jag vet) inte gör. De äter ju mest små sorkar och liknande.

Varg kanske vore en annan sak. Eller lodjur.

Bra, det var som jag trodde :)

Men lo gör det normalt inte va?

Det borde alltså vara helt riskfritt att låta får/getter gå ute dygnet runt.

Dum fråga kanske men... :)

Men lo gör det normalt inte va?

Det borde alltså vara helt riskfritt att låta får/getter gå ute dygnet runt.

Jag skulle vara mer orolig för lösspringande vovvar.

För övrigt har jag sett räv ta vuxet rådjur, men då var det vinter-snö- och djuret var säkert försvagat.

För övrigt har jag sett räv ta vuxet rådjur, men då var det vinter-snö- och djuret var säkert försvagat.
Det har jag också sett, på försommaren. Det var en skabbräv, vilket kanske påverkar valet av bytesdjur. Räven sköt vi strax efter.

Så "helt riskfritt" för får och getter vete sjutton.
Grannar brukar förlora lamm till rävarna men hittills inga vuxna djur, så än så länge stämmer det.
Rent fysiskt ser jag ingen orsak varför en räv inte skulle kunna fälla vuxen get eller ett får, men jag tror inte att dom står så högt på byteslistan.

LIA

Nej, de är för stora och krångliga för en räv.

Däremot kan man nog få passa lamm för lo och varg.

Beträffande lo:

Ur Rovdjurscentret de fem stora.

Lodjurets favoritföda är rådjur, ren, hare och skogsfågel som orre, tjäder och järpe. I sydvästra Finland där den dovhjortsstora vitsvanshjorten finns, utgör denna ett viktigt byte, och nere i Alperna är gems ett lika viktigt byte som rådjur.
I östra och sydöstra Finland, där det inte finns rådjur eller ren, lever lodjuret främst av skogshare.
Ett lodjur kan fälla en mindre kronhjort, fyra till fem gånger så tung som lodjuret självt. I enstaka fall har loar lyckats ta älgkalvar som vägt upp mot 125 kilo.

I Norge anses 5-600 loar sammanlagt ta närmare 10 000 får per år. I Sverige är fårbeståndet mycket mindre och dessutom inte lika frigående. Här tar de cirka 1200 lodjurencirka 200 får per år, de flesta av dem lamm. Istället dödas varje år mellan 10 000 och 20 000 renar av lodjur i Sverige.

Så har du lo-djur i markerna är det bästa att se över stängsel etc.

Om räv, ur Svenska Jägareförbundets hemsida.

Rödräv- föda
Räven är en opportunist , d v s den inkluderar vad den kan komma över i sina måltider. Det innebär att en räv ger sig på allt från säd, blåbär, daggmask och insekter till fisk, fåglar, smågnagare, harar, rådjurskid och vuxna rådjur, likväl som köksavfall, kadaver eller slaktrester. Däremot äter den ogärna näbbmöss, mullvadar eller döda artfränder.

LIA

Tack!

Hmm, vidare: undrar om getter (som ju har rätt stora horn) anfaller en räv om den kommer in i hagen?

Vet inte varför jag började fundera på detta men... :)

Är ingen getexpert, men jag tror att dom i första hand försöker fly undan ett rovdjur.

Om du överväger att skaffa getter, kika in på lantraserna!

LIA

Har du såna hemma?

Vi har aldrig haft något svinn av lamm pga räv och vi har haft gott om räv i trakterna. Totalt hade vi får i 30 år.

Jag tror att getter ger sig på räver. Jag har kännt en flera getter som gärna smög på och anföll stora hundar.

Är ingen getexpert, men jag tror att dom i första hand försöker fly undan ett rovdjur.

Geten jag hade i tonåren "Stjärna" ( kullig lantrasget) jagade egenklövigt hela grannens hjord med charolaiskor OCH tjur på flykten vid ett minnesvärt tillfälle!

Gissa om hon var kaxig i flera dagar efter det! :)

/KT

Det är skillnad på att ge sig på hundar och bli attackerade av vilda rovdjur. Men jag vet som sagt inte.
En av mina tidigare hundar brukade leka med grannens get och försökte även göra det med en som fanns i en ridskola. Det slutade med att dom stod och tryckte panna mot varandra. Efter en liten stund tog getabocken ett steg tillbaka och stångade till. Pang!, så rullade hunden baklänges, förvånad. Slut på den leken.
Så den gången vann geten, men om hunden försökt ha ihjäl den undrar jag hur den betett sig.

LIA

Det har jag också sett, på försommaren. Det var en skabbräv, vilket kanske påverkar valet av bytesdjur. Räven sköt vi strax efter.

LIA

Vad bra att någon mer sett samma, det blir liksom mer trovärdigt då när man inte har någon google- källa att hänvisa till.

Då kanske du har lust att PM:a mig med lite info om dina getter? Skulle vara intressant att lära sig lite om getter generellt :)

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Let's be honest. Jag mår skit. Jag trivs med både personal och butiken Jag arbetstränar på så har inget med det att göra. Att jag ens...
Svar
4
· Visningar
766
Senast: astronaut
·
Anläggning Hur stort klarar sig era 700kgs hästar på? Jag vet att det är en omöjlig fråga men någon har väl erfarenhet. Min vuxna ardenner/pre kan...
Svar
4
· Visningar
865
Senast: Luff
·
Övr. Katt Jag har två kastrerade honkatter som jag köpte på katthem för länge sedan. De börjar bli gamla och har inte längre så mycket jaktlust...
Svar
2
· Visningar
225
Senast: MJLee
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
411
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?
  • Akvarietråden V