ger ni något till tiggare som pengar eller mat?

Sv: ger ni något till tiggare som pengar eller mat?

*kl*

Själv tror jag att ryktena om organiserade ”ligor” och fina lyxbilar är kraftigt överdrivna. (Om man med ”organiserade ligor” inte då menar att tex en familjegrupp organiserar sig och tigger – men det förstår jag inte varför det skulle vara värre än att en ensam person tigger)

Jag tror att om en person hellre än att stanna kvar hemma i sitt eget land i sitt eget bekväma hem stuvar in sig i en bil och åker till Sverige för att förnedra sig genom att sitta timma ut och timma in i snålblåsten en svensk vinterdag och tigga – ja, då har den personen antagligen all anledning att försöka sig på den desperata utvägen.
Jag är helt ÖVERTYGAD om att tiggarna som sitter på våra gator hellre skulle ha ett schyst jobb och leva ett drägligt liv.

Självklart ger jag när jag kan, jag har mer än råd med det!

Vad tiggaren sen väljer att göra med pengarna hen har fått anser jag mig inte ha med att göra – om hen köper sprit, köper mat, skickar hem pengar till en utveklingsstörd syster eller sparar dom för att familjen ska kunna köpa en bil eller en ko rör mig inte i ryggen! Det tycker jag inte att jag har med att göra.

Jag ser alkoholisterna på Backaplan nästan dagligen och att ge dom pengar skulle aldrig falla mig in.

Jag är också på Backaplan ofta - inte dagligen men ett par gånger i veckan i alla fall - och jag har aldrig kommit över några alkoholister som tigger pengar? Det händer att det kommer fram någon person vid busshållplatsen men jag har aldrig sett någon alkoholist som tigger?

Var hittar du dom?

Nej, men det finns något som kallas civilkurage.
Det är så otroligt lätt att säga så och det hade jag nog själv kunnat göra. Men ifall jag hade ringt till polisen eller sociala myndigheter varje gång jag ser en person som behöver hjälp så hade jag bara fått prata i telefon hela dagarna. Faktiskt. Jag vet inte om vi lever i olika världar, men där jag bor finns det massor med människor som tigger. Många med barn.

Där jag bor (ungefär i samma kvarter) finns dessutom Göteborgs prostitutionsgata Rosenlund. Jag ser dagligen, från kl 17.30-18.00, i alla fall 5-10 st prostituerade kvinnor stå mitt emot Willys. Alltså, mitt på ljusa dagen. När jag jobbade på krogen och cyklade hem den vägen mitt i natten (tänk 3-4 tiden) så stod samma östeuropeiska tjejer fortfarande kvar. Och ja, de har massor med kunder. Ibland är det några nigerianskor också, men de har försvunnit mer och mer. Nu är det med de rumänska tjejerna kvar.

Så jag vet inte hur jag skulle få min tid att räcka till.....tyvärr. Jag hade gärna hjälpt, men jag som enskild individ kan göra väldigt lite mot världens orättvisor. Det jag gör riktar jag mot organisationer som har förutsättningar att hjälpa.

Jag är verkligen ingen ond eller lat människa, jag har bara kommit till insikten att jag faktiskt inte kan påverka och göra speciellt mycket åt den orättvisan och den fattigdomen jag ser på Göteborgs gator typ varje dag.

Eller jo, en gång gjorde jag något som gav en förändring och det var när det var en väldigt ung tjej som stod nere på Rosenlund. Då ringde jag till polisen mitt i natten och berättade vad jag såg. Dagen efter ringde min granne på dörren (han är polis) och berättade att han hade hört att jag hade ring och att det var bra eftersom tjejen i fråga visade sig vara 14 år gammal.

Men nu är alla nigerianska tjejer borta så nu är det inga barn där längre. De var en del unga där när de stod på Rosenlund.

Jag har ingen aning om hur pass vanligt det är att det jag såg i Göteborg förekommer (alltså att tiggare blir hämtade i lyxbilen på kvällen) Jag ser tiggare så pass sällan eftersom jag bor på landsbygd, inte direkt vanligt här. Men det förfarandet störde mej mer än jag trott att det skulle göra.
Jag ger pengar till frälsis när de har sin "kokande gryta" i mataffären och lite färdiga julklappar. Då är i alla fall risken större att det kommer till personer som verkligen behöver det. Jag själv har ingen sjö att ösa ur eftersom jag är sjukskriven utan ger när jag själv känner att jag har råd.
Skulle det ligga tiggare i gathörnet här i byn skulle troligtvis denne bli omhändertagen ganska omgående (det bor inte så många här så vi skulle garanterat vara släkt..)

Jag ger faktiskt inte pengar till tiggare. Skulle jag ge någonting skulle jag hellre ge kläder, mat osv. Bara för att jag vet att beroenden oftast kan vara starkare än hunger och att jag vill veta att gåvor gör dom nytta.

Fast romerna är inte missbrukare. Det syns ju jättetydligt vilka det är som är missbrukare och inte.

Fanns nu diskuteras ju även om ifall det verkligen är tiggarna som får alla pengar, därav "jag vill veta att gåvor gör dom nytta."

Sen så är det inte ett dugg säkert att man kan se vem som är missbrukare.

Jag ger faktiskt inte pengar till tiggare. Skulle jag ge någonting skulle jag hellre ge kläder, mat osv. Bara för att jag vet att beroenden oftast kan vara starkare än hunger och att jag vill veta att gåvor gör dom nytta.

Alla tiggare / hemlösa är verkligen inte missbrukare.

Ditt inlägg får det att låta som om alla som tigger eller sitter på gatan har ett beroende.

klart att snuten vet att det är kriminella typer men den politiska ledningen säger aja baja så får man inte säga

Med tanke på att de svängt rätt rejälti frågan så tror jag du har fel i den teorin.

Hade det varit människohandel bakom alla så hade det varit betydligt "lättare" att göra något åt situationen än vad det är nu.

Fanns nu diskuteras ju även om ifall det verkligen är tiggarna som får alla pengar, därav "jag vill veta att gåvor gör dom nytta."
Spelar det någon roll om det står en hallick bakom och samlar upp pengarna eller inte?

Jag menar, långsiktigt så löser det absolut inga problem och det hjälper inte alls att tigga pengar i Sverige. Först och främst är resan hit lång och kostar pengar, sen måste man ju överleva när man är här också och det kostar pengar. Det lilla man möjligtvis får med sig tillbaka är såpass lite att det inte förändrar livet för många.

Bättre hade det varit att skapa jobb på plats så att de kan skapa sig själva en framtida försörjning så att de inte behöver tigga utomlands.

Någonting säger mig dock att är man så fattig att man måste tigga, så åker man inte utomlands och gör det för de pengarna har man inte. Där försvinner min logik.

*kl*

Själv tror jag att ryktena om organiserade ”ligor” och fina lyxbilar är kraftigt överdrivna. (Om man med ”organiserade ligor” inte då menar att tex en familjegrupp organiserar sig och tigger – men det förstår jag inte varför det skulle vara värre än att en ensam person tigger)

Jag tror att om en person hellre än att stanna kvar hemma i sitt eget land i sitt eget bekväma hem stuvar in sig i en bil och åker till Sverige för att förnedra sig genom att sitta timma ut och timma in i snålblåsten en svensk vinterdag och tigga – ja, då har den personen antagligen all anledning att försöka sig på den desperata utvägen.
Jag är helt ÖVERTYGAD om att tiggarna som sitter på våra gator hellre skulle ha ett schyst jobb och leva ett drägligt liv.

Självklart ger jag när jag kan, jag har mer än råd med det!

Vad tiggaren sen väljer att göra med pengarna hen har fått anser jag mig inte ha med att göra – om hen köper sprit, köper mat, skickar hem pengar till en utveklingsstörd syster eller sparar dom för att familjen ska kunna köpa en bil eller en ko rör mig inte i ryggen! Det tycker jag inte att jag har med att göra.

Då jag talade om kriminalitet så menade ja bla de inbrottsvågor som även drabbat södra Sverige. med bla bränslestölder. För när man får klart för sig att det inte räcker med tiggeri för att klara vintern hemma då finns det de som trappar upp ett steg till. Och billigt bränsle gör ju att kronorna räcker längre...

Spelar det någon roll om det står en hallick bakom och samlar upp pengarna eller inte?

Jag menar, långsiktigt så löser det absolut inga problem och det hjälper inte alls att tigga pengar i Sverige. Först och främst är resan hit lång och kostar pengar, sen måste man ju överleva när man är här också och det kostar pengar. Det lilla man möjligtvis får med sig tillbaka är såpass lite att det inte förändrar livet för många.

Bättre hade det varit att skapa jobb på plats så att de kan skapa sig själva en framtida försörjning så att de inte behöver tigga utomlands.

Någonting säger mig dock att är man så fattig att man måste tigga, så åker man inte utomlands och gör det för de pengarna har man inte. Där försvinner min logik.

Enligt wikipedia var den genomsnittliga inkomsten 558 euro per hushåll och månad 2011 i Rumänien, och att lyckas tigga ihop det och lite till på en månad bör inte vara allt för svårt.

Självklart hade det varit bättre att skapa jobb på plats, det tror jag ingen kan säga något emot.

vad man får säga är en sak vad man vet är annan sak
Hur förklarar du då att deras inställningi början var att det handlade om människohandel?
Vill man väcka sympati för en grupp så säljer ju traffiking mer än att de "bara" är så marganaliserade att det för dem är lättare att samla ihop pengar i familjen för st skicka en eller ett par personer hit för att tigga än det är för dem att försörja sig i sitt hemland.

Visst tusan är det ett problem, men man löser det inte med att rycka på axlarna och tro på konspirationsteorier om polisen

Senast ändrad:

Hur? Det är det stora problemet. Landet har inga naturtillgångar.

Däremot har det stor potential som turistland. En fantastisk kust, ett fantastiskt vackert landskap, trevliga människor, vackra berg, magiska saltsjöar. Ett land jag definitivt kommer att återvända till många gånger. Något som vi svenskar skulle kunna göra är att börja turista i Rumänien. Det är lite som Italien, men mycket billigare (till och med språket påminner om italienska). En ökad turism skulle kunna göra en hel del för den rumänska ekonomin!

Byn Hosman utanför Sibiu:

Här har romerna ändå det förhållandevis gott ställt då de har hus med liten täppa med möjlighet att odla lite, samt hålla höns, gris och andra djur. Hosman övergavs av saxiska befolkningen i Transylvanien under och i slutet av andra världskriget och deras bostäder har kommit att övertas av romer.

Inne i Sibiu så bor det dock romska barn i kloakerna som försöker att tigga till sig pengar för att överleva.

Hur? Det är det stora problemet. Landet har inga naturtillgångar.
Företag måste ju etablera sig där förstås. Det måste ju gå att producera grejer att sälja i Rumänien också.

Det finns nog massor som Rumänien kan göra för att boosta sin ekonomi, precis som många andra länder gjort. Irland har ju heller inga naturresurser att snacka om, men de har ju lyckats producera hästar, whiskey, skor, kläder, fyrverkerier i alla fall. Dessutom har de ju med skattelättnader lockat massor med multinationella företag till sig, Boston Scientific, Ericsson, HP, etc, etc, etc. Att Irlands ekonomi inte höll sig bra var ju för att de tyckte att de hade fått det bättre än vad de hade. Ett klassiskt nyrik-syndrom där man aldrig trodde att det skulle bli dåliga tider igen. På 80-talet var Irland ett u-land innan de gjorde reformerna, det är det ju inte idag.

Alltså, det finns vinproducenter och liknande i Rumänien. Det är en av världens största producenter av vin. Och det finns mycket gott vin. Även öl är de duktiga på. Ursus är fantastiskt gott. Det tycker till och med jag som egentligen inte dricker öl.

Men det tar ju tid och ett stort problem är stora avstånd och bristen på vettig infrastruktur. Fattigdomen (38% av befolningen) är störst på landsbygden. Endast 14 procent av de som lever i fattigdom lever i städerna. Men visst finns det en del företag som försöker att etablera sig i Rumänien, men det gynnar oftast dem som redan har det relativt hyfsat, som bor i städerna. De riktigt fattiga människorna är svåra att nå med åtgärder.

Jämfört med Rumänien så är Irland mycket rikt på naturresurser. Irland är t.ex. en stor exportör av zink.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka