ger ni något till tiggare som pengar eller mat?

Sv: ger ni något till tiggare som pengar eller mat?

KL

Nej, jag ger aldrig till tiggare nagon stans i varlden. (Det har hant att jag gett till riktigt gamla manniskor i fattiga lander, jag star inte riktigt ut med att se "farmor" tigga pa gatorna och sannorlikheten att de sjalva far pengarna ar storre ju aldre de ar.) Daremot ger jag garna och ganska mycket till olika valgorenhets organisationer. Da kan jag valja precis vart jag vill att mina pengar ska ga ... jag ger hellre en organisation dar jag har samma filosofi som organisationen. Som The Brooke Animal Hospital, min favorit djur valgorenhet.

gör normalt som du, har bott en period i Portugal och varit i bla Indien och Filippinerna med jobbet och tycker det är fruktansvärt jobbigt att se de enormt fattiga människorna. Indien var klart värst, när man sitter i bilkö i stor, luftkonditionerad bil med chaufför och så står det ett gäng barn i skitiga och trasiga kläder utanför och knackar på rutorna :cry: Det skär i hjärtat, särskilt när man ser rucklen vid sidan av vägen som de bor i. Där ger jag främst till välgörenhetsorganisationer, ger man ett barn har man 20 till efter sig. Morfar brukade kasta iväg en näve pengar när han reste där för att komma bort från klungorna med barn som skockades runt dem.

Vad gäller de rumänska romerna skulle jag gärna ge till någon organisation som hjälper dem på hemmaplan, men jag känner inte till någon. Någon annan som vet? Tycker det är bättre än tiggeri och jag tvivlar inte för en sekund på att de hellre skulle vara hemma än här..

Kl
Jag ger till tiggare på fritiden i olika former och sen jobbar jag som chef över 20 socialarbetare och massa volontärer där största målgruppen är bostadslösa män utan socialt nätverk. Så JA!
Att kolla in deras nya kläder och anta att de har PENGAR som nån gjorde är knasigt. Vi lever i ett hysteriskt konsumtionssamhälle och ska dessutom ha få prylar och tomma ytor så det finns gott om kläder och skor i nyskick med fina märken att fördela av det som skänks. Men de blir ju inte mätta av det. Men ingen av mina killar ska se fattig ut. De har nog med skam ändå!

Nej jag skänker inte pengar och kommer nog aldrig att göra det heller.

Däremot kan jag tänka mig att skänka bort mina gamla kläder och annat om jag ser någon bättre behövande.
Ser jag ngn utmärglad och hungrig kan jag skänka bort lite mat som du gör men that´s it.
Men alla dessa feta kärringar som tigger det ena och det andra, aldrig i livet att en sån får någonting av mig!

Å nej jag har inget dåligt samvete för att jag inte direkt bryr mig, jag har nog med egna problem och orkar inte bry mig om andras.

kl

Jag ger pengar eller mat om jag har, känner mig hemsk när jag går förbi och inte har några kontanter.
Efter att ha läst ett antal reportage om tiggare i Sverige har jag insett att det ofta handlar om enormt fattiga och utsatta romer från östeuropa som faktiskt inte har något annat val. Ofta är de grupper, men inte ligor utan släktingar som tillsammans gjort resan för att tjäna ihop lite pengar familjen som är kvar i byn. Jämfört med dem är jag faktiskt rik trots min ynkliga CSN-inkomst.

När jag skänker pengar brukar jag vara noga med att ge lite medmänsklighet också. Det måste kännas så fruktansvärt förnedrande att sitta på gatan och tigga. Ögonkontakt och ett leende är väl det minsta man kan begära, skulle aldrig kunna med att gå förbi och släppa ner pengar i farten...

Kl
Jag ger till tiggare på fritiden i olika former och sen jobbar jag som chef över 20 socialarbetare och massa volontärer där största målgruppen är bostadslösa män utan socialt nätverk. Så JA!
Att kolla in deras nya kläder och anta att de har PENGAR som nån gjorde är knasigt. Vi lever i ett hysteriskt konsumtionssamhälle och ska dessutom ha få prylar och tomma ytor så det finns gott om kläder och skor i nyskick med fina märken att fördela av det som skänks. Men de blir ju inte mätta av det. Men ingen av mina killar ska se fattig ut. De har nog med skam ändå!

Det får mig att tänka på Laila Bagges IDIOTISKA blogginlägg häromsistens. Jag vet att jag inte får länka till blogginlägg med googla "laila bagge uteliggare" så kommer ni till det.

Efter att detta publicerats talade jag med en kvinna vars bror är hemlös och där familjen inte kan hjälpa honom så mycket som de hade velat. I julklapp fick brodern en avlagd mobiltelefon med kontantkort - en ganska fin och ny telefon, dock avlagd då någon i familjen fick en nyare strax före jul. Han fick denna telefonen samt löfte om att få ladda den på ett närliggande kafé som drevs av en släkting, samt påladdning av minuter, SMS och surf för en månad i taget (200:- i månaden för betalaren) tills han kom på fötter.

Men alla dessa feta kärringar som tigger det ena och det andra, aldrig i livet att en sån får någonting av mig!

Å nej jag har inget dåligt samvete för att jag inte direkt bryr mig, jag har nog med egna problem och orkar inte bry mig om andras.

Jag finner inga ord.

Inte för att du överraskar mig, men hur kan du tänka så?

Jag finner inga ord.

Inte för att du överraskar mig, men hur kan du tänka så?

Varför skulle jag inte kunna tänka så?
Feta kärringar går det ingen nöd på, då hade dem inte varit feta och ingen av dem har varit utan kläder för den delen heller.
Jag bryr mig om mig och mina nära och vi har nog med problem för att orka engagera oss i andra.
Man är sin egen lyckas smed.

Men visst vill du låta dig utnyttjas så varsågod, jag gör det inte!

Senast ändrad:

Varför skulle jag inte kunna tänka så?
Feta kärringar går det ingen nöd på, då hade dem inte varit feta och ingen av dem har varit utan kläder för den delen heller.
Jag bryr mig om mig och mina nära och vi har nog med problem för att orka engagera oss i andra.
Man är sin egen lyckas smed.

Jag blir både rädd och ledsen när jag läser dina inlägg, och det har inte att göra med att du väljer att inte skänka något, det anser jag vara helt frivilligt, men ditt synsätt på andra människor skrämmer mig.

SMFH

Jag vet inte om jag skulle kalla det utnyttjas att ge typ 15 kr någon gång i veckan till en tiggare. Trots att jag endast går på CSN är inte det några pengar jag, eller mina nära och kära, behöver alls.

Jag tänker att det ska gå väldigt långt innan en människa ställer sig och tigger på gatan. Att utsätta sig för den förnedringen och det obekväma livet är knappast något man gör för att utnyttja systemet. De här personerna är människor som du och jag som har det så illa ställt att de måste tigga, man tigger inte för att bli rik utan för att överleva. Läs lite om t ex romernas situation i östeuropa!

Du behöver inte skänka några pengar, men sluta tala så nedsättande om utsatta människor!

Och till finaste Anna, bli inte provocerade för hon kan inte bättre. Dessutom kommer hon ha egna problem livet ut. En knuten hand som inte ger kan inte få heller. Det kommer bara stå och stampa i nån liten cirkel. Om man istället ger så mycket man kan av glädje kärlek kunskap vård och saker så blir man översköljd med lycka tillbaka.
De bittra är snåla och de snåla blir bittra.

Nej, jag ger varken pengar eller mat.
Gick vid ett enstaka tillfälle emot mina principer och gav bort en oöppnad smörgås. Den valde dock personen att kasta på marken i samma stund som h*n fick den. Det kändes roligt.

Jag är varken bitter eller snål men jag vill inte hjälpa tiggare jag har andra att hjälpa.
Jag både får och ger massor med kärlek och lycka, till dem jag vill ge det till.

Stalone:
Det handlar inte om att jag inte har råd att skänka pengar.
Det handlar om att jag har bättre ställen att lägga dem på, till människor och djur jag tycker förtjänar dem bättre.

lilstar:
Jag pratar inte ett dugg nedsättande om dem. Jag säger bara att jag tänker inte skänka dem pengar för jag tycker inte att dem behöver dem.
Sen att jag tycker att du resonerar naivt ja det är min åsikt.

KL:
Jag har inga tiggare i min närhet så jag kan inte skänka nåt men istället brukar jag hjälpa människor i min närhet som verkligen behöver få nåt fixat men där kontanta medel till att leja hantverkare saknas. Nästa vecka ska jag ordna så en äldre familj får vatten i kök och badrum och en fungerande toalett och slipper bära vatten från grannen. Dom har väl inte gjort världens bästa val i livet alltid och därför finns inga kontanter än till att fixa det hela men dom är ÄKTA människor som haft en del otur i livet och att bära vatten från grannen när man är 67 år, njäee, det ska bli slut på det bestämde jag.

Nja, att kalla någon fet kärring tycker jag nog är att klassa som nedsättande.

Jag försöker resonera efter den fakta som finns istället för att naivt tro på allehanda konspirationsteorier och faktoider.

Nej det är inte nedsättande det är ett konstaterande att det var en kärring och hon var fet.

Jag tänker att det ska gå väldigt långt innan en människa ställer sig och tigger på gatan. Att utsätta sig för den förnedringen och det obekväma livet är knappast något man gör för att utnyttja systemet. De här personerna är människor som du och jag som har det så illa ställt att de måste tigga, man tigger inte för att bli rik utan för att överleva. Läs lite om t ex romernas situation i östeuropa!
<snip>

Nu vet jag inget om Romer i Ost Europa, men att vara tiggare kan vara mycket lukrativt i vissa lander, mycket mer an att ha ett vanligt jobb. De som jobbar med att forsla sand utanfor Cairo, tillexempel, hor till dem som tjanar under 2 US dollar om dagen, medan en tiggare vid pyramiderna bara en halv kilometer bort kan fa ihop en hel formogenhet med det mattet matt. Dessutom ar det manga stallen dar man inte alls ser ner pa tiggare som vi gor i Sverige och det ar alltsa inte alls fornedrande att tigga dar. Snarare finns det manga stallen dar tiggeriet ses som en industri i sig och man har lite roligt at hur man "lurar" rika turister att ge pengar.

Knapplån.

Jag fattar inte grejerna med "En gång försökte jag ge mat till en person och hen sa något drygt så nu gör jag inte det längre". Tänker ni på samma sätt om alla kategorier av människor, typ baserat på kön, yrke, samhällsklass, att om någon ur den gruppen gör något fel bojkottar ni dem kollektivt sedan?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka