Vad jag vet så är det ganska stor skillnad på HÖ och GRÄS/BETE. Höet mister en del av näringen när det "tillverkas" och därmed ger man kanske extra "kraftfoder" av något slag för att kompensera det.
När hästar går på BETE har de fri tillgång till massa olika typer av växter som ger en massa nyttig o bra näring. Det optimala för en häst!
En missuppfattning är väl att hästar MÅSTE ha kraftfoder. Många skulle klara sig utmärkt på bara GROVFODER under vintern med, bara de får tillräckligt och värdena för höet är bra. Kanska bara kan lägga till mineraler/vitaminer ibland.
De hästar som egentligen behöver KRAFTFODER är ju de som är svåra att hålla i hull o form med enbart grovfoder, de kanske behöver oändligt mycket HÖ så att de inte "hinner" o orkar äta så mycket på ett dygn och därmed måste man istället ge kraftfoder som kompenserar det. Det är väl oftast hästar i HÅRD träning... men i vissa fall även andra som helt enkelt är väldigt svårfödda.
Så har jag lärt mig iaf! :smirk:
Det är lite av en "trend" och vana att ge alla hästar kraftfoder, annars är man ju "konstig"... Men det skulle vara bättre, iaf för våra hobbyhästar, att ta bort största delen av kraftfodret och ge mer av HÖET istället. Man kan ju ge LITEGRANN kraftfoder, några nävar, för den goda sakens skull (man vill ju ge dem något MUMSIGT ibland)! Och för att "alla andra hästar" i stallet förmodligen får sin portion "godis" morgon o kväll...