Ger ej efter.

E

Emmaaaaa_

hej,
Jag har en sköthäst som är 16 år.
Hon har tidigare tränat och tävlat lite grand i de lite svårare klasserna. Men nu står hon i ett stall och blir inte riden mer än 3-4 ggr per vecka.
Detta sto är ganska stor, 176 cm och väldigt stel . Jag gör alltid serpentiner, volter o skänkelvikningar för att få henne mjukare men hon ger aldrig efter ! Hur ska jag göra ? Hon har ju tävlat svårare klasser och vet hur hon ska göra? Gör jag fel? För på alla andra hästar rider jag likadant och de ger efter och går bra = på tygel med bra bakbensteknik och rörelse.
Hjälp miig !

Sv: Ger ej efter.

Be hästägeren om hjälp! Ingen av oss som läser det här känner hästen och vet om den har fysiska problem som gör den extra stel och att den inte längre tränas/tävlas eller för den delen var "de rätta knapparna" sitter på just den hästen. Det verkar ju vara en "fin" häst du får ta hand om och ägaren borde väl vara intresserad av att ni funkar så bra som möjligt tillsammans? (Missförstå nu inte det där med "fin", men det är ju inte alla skötare som rider en häst som är utbildad till svår klass...)

Det jag gissar är, att eftersom hästen är stor kan den vara lite svårare än en mindre häst att få lösgjord och krävas betydligt mer för att rida ihop den. Det kan också vara så att eftersom den är högt utbildad kan den kräva mer exakta hjälper än en häst som inte ridits av så avancerade ryttare, särskilt om det är svår dressyr hästen gått.

Kan det t ex vara så att tex din hand (sits) är lite ostadig vilket för henne betyder att du sitter och ger en massa fullkomligt obegripliga signaler som hon försvarar sig mot genom att "hålla emot"?

Liknande trådar

Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 540
Senast: Cambrie
·
Utrustning Vad har ni och vad är ni nöjda med? Det känns som att jag har provat igenom hela sortimentet. Jag har provat alla hööks, både deras egna...
2
Svar
31
· Visningar
4 032
Senast: JennyLz
·
Ridning Hej! Jag skulle vilja ha inspiration på hur ni andra rider fram era dressyrhästar. Det är högst individuellt SÅKLART men kul att höra...
Svar
8
· Visningar
1 068
Senast: Amanda_F
·
Ridning Hej! Har ett KWPN sto jag rider. Hon kan vara väldigt fin och avslappad i både skritt, trav och galopp. Men just våran "problem" ligger...
Svar
5
· Visningar
1 905
Senast: Theamade
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama