Sv: Gemensamt SM!!!???
Intressant diskussion!
Ska bli spännande att följa den här tråden!
Min åsikt är att ett gemensamt SM vore bäst för sporten! Att ha flera olika SM, RM, Nationals och Championat (som alla likställs som SM av respektive utövare) för olika raser gör ju att vi får flera olika medaljörer i respektive gren. För westernridningens bästa, och för trovärdighetens skull, så tror jag att det vore bäst om man bara hade ett enda SM, och så två klasser i varje gren - en openklass och en ungdomsklass! Själva grundtanken med ett SM är ju att toppryttarna och topphästarna ska lockas av tanken att bli bäst i just deras gren, och om det bara finns ett SM så kanske tanken skulle bli en smula mer lockande? Kvalitén på SM:et borde ju också vara 'garanterad' om alla toppryttarna dyker upp, i den mån det går.
Rasföreningarna i sig borde ju visa lite 'goodwill' och inte ha några stora championat/nationals/RM osv, som de sedan likställer med ett SM. De borde ju också inse att sporten gynnas av att vi inte har flera olika "SM"-vinnare varje år, utan att det finns ett enda SM och det är det som gäller? (Nu säger jag inte att rasföreningarna inte ska ha några stora tävlingar, inte alls!
Jag menar bara att man ska vara tydliga med att det inte är något SM och att eventuella medaljörer INTE är SM-vinnare). Man bör ju inte dela ut medaljer i sådana tävlingar utan det bör vara förbehållet SM.
Skall det vara en stor gemensam tävling som det har varit hittills eller skall man dela upp det som man gör inom övrig ridsport.
Hur menar du då? Att övriga ridsport delar upp sina SM? De kanske inte har sina SM på en och samma tävling (-helg), men nog har de väl allt bara ett enda SM som gäller, och inte uppdelat på olika rasföreningar/specialföreningar? Uppdelningarna där ligger väl mer på att man har olika klasser för ponny och häst.
Jag tycker faktiskt precis tvärt om, vi har haft ett sk. gemensamt SM under flera år WRAS SM som ju är öppet för alla. Inga av toppryttarna åker dit och där går ju alla klasser på samma tävling, tänk om det just det som är problemet?
Jag tycker faktiskt inte att man kan kalla WRAS-SM för ett gemensamt SM, i full utsträckning. Inte när rasföreningarna har haft sina egna SM, Nationals, Championat osv. Det har funnits för mycket att välja på helt enkelt, och det är problemet tror jag.
Att lägga SM klassen i ett sammanhang där de ryttare som tävlar klassen redan finns ökar chansen att få det bästa i klassen.
DVS. Om du lägger Cutting SM i samband med ett större Cutting evenemang med flera klasser skulle öka chanserna med 100% att få det bästa Cuttingryttarna i klassen dessutom med sina bästa hästar
Likaså i Reined Cowhorse och Reining
Det där är en intressant tanke tycker jag, att man lägger specialklasserna i samband med något liknande evenemang.
Det är säkert till fördel när det gäller vissa 'specialklasser'! Men samtidigt så får man ju inte sprida ut det hela för mycket, så att det finns SM-klasser på vart och varenda evenemang! Och om man vill tävla sin häst i flera klasser (säg pleasure, trail och reining, eller vilken annan kombination som helst!) så kan man ju bli tvingad att åka på flera olika tävlingar bara för att få rida SM-klasserna? Man borde kunna lägga 'ridklasserna' på en och samma tävling åtminstone, tycker jag.
Någon form av likvärdiga kval skall till och antal startande i klasserna skall begränsas på förhand. Klasserna bör arrangeras av respektive specialförbund (där det finns något).
Alla klasser behöver inte nödvändigtvis avgöras på samma dag eller plats, men på en stor evenemangsplast med flera banor, skulle flera klasser kunna köras parallellt.
Vilka klasser som skall samsas på samma bana/dag och hur stora dessa klasser skall vara bör styras av publikunderlaget, eftersom det är det som till sist kommer att avgöra ekonomin.
Det här tror jag också är viktigt - kval och begränsningar av antalet startande. Annars sitter man där med enorma klasser, och det tror jag också blir väldigt svårt att få ihop. Genom att använda sig av kval (eventuellt någon form av poängsystem?) så ser man ju också till att kvalitén i de slutliga SM-klasserna blir något sånär garanterad. Att köra klasser parallellt är ju också ett sätt att tjäna in tid, och se till att det inte blir så extremt många tävlingsdagar.
För att locka ryttarna till ett SM så tror jag att det är bra marknadsföring och enighet mellan föreningarna som gäller. Att alla föreningar arbetar mot samma mål, och är inställda på att försöka skapa ett gemensamt SM! Om man skulle kunna få alla att komma överens, och skapa en riktigt bra och stor tävling så blir det ju automatiskt lättare med sponsringen av tävlingen = prispengar till ryttarna! Westernridningen skulle säkert få ett lyft i massmedias ögon också, om man skulle kunna stoltsera med att faktiskt bara ha ett enda SM...