Gemensamt SM!!!???

Sv: Gemensamt SM!!!???

Måpste bara skriva detta innan jag går och lägger mig, skall svara på det andra i morgon:)

När det gäller rasföreningarna och tävlingar med sk. SM status så är det dom som ändrat namnen på sina tävlingar för att förebereda för ett gemensamt SM, WRAS däremot har fortsatt att kalla sin tävling för SM.:cool:

Och ja jag vet att MK på sin tid sökte rättigheterna för detta åt WRAS men man kan ändå tycka att det kanske är lite underligt om det nu är så att alla fösöker jobba för att komma ihop i frågan.:confused:

Måste bara se till att rätt blir rätt innan jag kan sova gott, rasföreningarna skall inte få skit, när dom faktiskt har dragit sitt strå till stacken.

Monke:)

Solafekub!

Håller med dig i det mesta du skriver, men inte angående WRAS og SM. Problemet ær att WRAS kallar det SM - inte att rasføreningarna INTE kallar det SM!!!!!
Jag førstår hur Monke tænker. Hon ær en av de som har størst erfarenhet i Sverige nær det gæller arrangørskap. Jag tycker i min envishet att hon har fel i alla fall. Jag har hållit på med idrott på elitnivå sedan 30 år tillbaka och jag ser hur andra idrotter arbetar. Jag tror att vi inom westernridningen kan konvertera mycket av synsættet som man har dær. Sedan jag børjade tævla inom western så har jag alltid haft dessa funderingar om gemensamt SM och hur urbota løjligt och opraktiskt alla dessa uppdelningar ær. Det tycker jag fortfarande. Jag påstår inte att jag kan løsa alla problem i detalj, men jag ær øvertygad om att, kan man åka till månen så kan man løsa detta också.

Det bæsta vore att starta en kommittè som kan arbeta med frågan. Rom byggdes inte på en dag.

När det gäller rasföreningarna och tävlingar med sk. SM status så är det dom som ändrat namnen på sina tävlingar för att förebereda för ett gemensamt SM, WRAS däremot har fortsatt att kalla sin tävling för SM.:cool:

Och ja jag vet att MK på sin tid sökte rättigheterna för detta åt WRAS men man kan ändå tycka att det kanske är lite underligt om det nu är så att alla fösöker jobba för att komma ihop i frågan.:confused:

Antagligen för att det faktiskt är dom som har rättigheterna att använda namnet Western SM....;) Plus att ju är WRAS som jobbat hårdast med att få till ett gemensamt SM..:)

Jag skrev faktisk att jag visste att dom hade rättigheterna men det är fortfarande så att jag inte trycker att det gagnar saken.:smirk:
Och vad gäller "jobbat hårdast" vad menar du då, vad har dom gjort mer än någon annan?

Okey nu vet jag vem du är !!
Och en kommite´eller grupp som jobbar för detta finns redan och har funnits till och ifrån under några år. Människorna har bytts ut nu och arbetet framskrider sakta men säkert. Jag ville bara kolla hur man tänkte kring detta lite allmänt därav inlägget.
Monke

Jag är för gemensamt SM...och de olika raserna borde kunna premieras med poäng även där som ska gälla internationellt. Borde gå att lösa.

Vad jag vet så var det WRAS ordis som satt igång det arbete som nu pågår på allvar.....;)

Solafekub!

Håller med dig i det mesta du skriver, men inte angående WRAS og SM. Problemet ær att WRAS kallar det SM - inte att rasføreningarna INTE kallar det SM!!!!!

Svarar er båda samtidigt! ;)

Jag tycker inte riktigt att det där stämmer ändå. För några år sedan när det diskuterades om att skapa ett gemensamt SM så bestämde man ju att döpa om alla tävlingar till något annat än SM, för att sedan köra ett gemensamt SM året därpå. Då döpte WRAS också om sitt SM till RM istället (år 2004 var det!). Men något riktigt gemensamt SM blev det ju inte året därpå ändå, för att förhandlingarna mellan föreningarna inte gick så där klockrent och några drog sig väl ur om jag minns rätt?

Om det är några som har "rätt" att kalla sin tävling för SM, så borde det väl ändå vara just WRAS? Deras tävling är ju den enda öppna tävlingen, där alla klasser är öppna för alla raser? Däremot så är det ju ändå inget "gemensamt" SM i det avseende som jag tycker att det borde bli, eftersom alla rasföreningar har sina egna Nationals, RM och allt. Tycker ni alltså att WRAS borde döpa om sitt SM till något annat, tills/om det blir ett gemensamt SM? Så att vi för tillfället inte har något som heter SM överhuvudtaget (i westernridning)?

Nope, absolut inte!!!
Då har man missat poängen helt!

Monke

Menar inte att det skall delas ut olika medaljer utan mer typ hederspris för bästa quarter,arab,paint,appaloosa och allt va de heter... om rasföreningarna vill det !
EN guldmedalj EN silvermedalj, EN bronsmedalj osv. men sen kan man bli ex. bästa quarter i Reining SM eller bästa Arab i Reining SM ... men kanske är en hel dum idé .. isåfall kryper jag och gömmer mig någonstans ... :crazy: :( :eek:

Vill "nog" att rasföreningarna ska ha sina SM , Nationals kvar. För ett gemensamt SM finns ju redan WRAS, alla kan ju gå in där och tävla. Men jag tycker att det ska vara lite hårdare krav att kvala in sig till rasspecialernas SM och WRAS SM. Nu har nästan vem som helst möjlighet att gå in och tävla, direkt från D klass in till SM KLASS. Medaljerna blir mer atraktiva och mer värda att vinna om vi får ett hårdare kval, och lockar då också kanske fram de bästa ryttarna till kvalen. Men ett "gemensamt" SM som har mkt hårda kval skulle nog också vara kul.

Menar inte att det skall delas ut olika medaljer utan mer typ hederspris för bästa quarter,arab,paint,appaloosa och allt va de heter... om rasföreningarna vill det !
EN guldmedalj EN silvermedalj, EN bronsmedalj osv. men sen kan man bli ex. bästa quarter i Reining SM eller bästa Arab i Reining SM ... men kanske är en hel dum idé .. isåfall kryper jag och gömmer mig någonstans ... :crazy: :( :eek:

Jag håller med dig, Erik!;)

Jag skriver det jag skrev tidigare igen, hur många SM vinnare ska det finnas/gren/år? SM titeln förlorar sin tyngd när det finns fler än en som är SM guldmedaljör i varje klass varje år.....

Mvh Pernilla

Man är inte kvalificerad till SM genom att bara tävla D-tävlingar. Det krävs i nuläget två B tävlingar (eller ras-motsvarande) i respektive klass.

Kan man inte börja i andra ändan: vilka klasser skall ingå, hur många deltagande i resp klass, vilken org är lämplig att arrangera resp klass, hur ska kvalen gå till och vilken plats i vårt avlånga land lämpar sig bäst att hysa en stor gemensam tävling så att tävlingstiden kan hållas inom rimliga gränser.

Man är inte kvalificerad till SM genom att bara tävla D-tävlingar. Det krävs i nuläget två B tävlingar (eller ras-motsvarande) i respektive klass.
När man rider två B klasser måste man ha några placeringar med sig hem, ex vara placerad 1-3:a av ex 10 startande i en klass? Annars är det FÖR lätt för en ryttare att ha möjlighet att komma till SM.:idea:

Okej. Inte HELT ensam då!! :banana:

Jag tycker Grevagården (ganska i mitten) är en bra plats. Tycker att Anneli hade ett bra kvalförslag !! :idea:
Tycker alla SM skall gå under samma helg och kanske ha en specciell SM grupp som arrangör med samarbete mellan tex. Wras, SRHA,SRCHA, o.s.v.
/E

Ja det tycker jag, därför att den som kommer ut med medaljerna efter den tävlingen fatiskt inte är Bäst i sverige i de flesta fall. Och jobbar vi för det tillsammans så gör vi! Dessutom kanske man hade kunna pressa fram en lösning lite snabbare om man gjorde så, vem vet?

Monke

Liknande trådar

Träning Natural Horsemanship FAQ version 1.11 Vanliga frågor En FAQ borde ge svaret på de vanligaste frågorna i ämnet. I NH-forumet är det...
Svar
12
· Visningar
2 431
Senast: saddleman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka