Messy

Trådstartare
var har alla "hoppmänniskor" köpt sina gelpaddar?

nu tänker jag på sådana med genomskinlig-"brun" fyllning (silicon?) och genomskinligt plast"överdrag"... TROR att det överdraget som följer med är vitt (som ett påslakan)..

funderar på att testa till min pålle då hon får prickar av ALLT, även om sadeln ser ut att sitta bra och hästen går bra, så kan man ge sig :devil: på stora prickar på manken.

OBS Prickarna kommer INTE ifrån direkttryck, ligger helt fria från sadeln, utan någonstans på sidorna trycker det så att lymfvätska stasas på ställen som inget ligger emot på.

lägg gärna in lite bilder :)

här är lite extrem-exempel, men - this is my life ;)
rygg.jpg

Sv: gelpadden

Om du får så här konstiga "prickar" av din sadel, så tycker jag du skall be en sadelmakare titta på den.
För övrigt har vi en gelepadd till vår ponny. Hennes sadlar har en förmåga att glida framåt, så vi har köpt en kletig padd. Viktigt är dock att man rengör den varje dag för att den skall vara fortsatt kletig. Köpt i en vanlig ridsportbutik.

Om du får så här konstiga "prickar" av din sadel, så tycker jag du skall be en sadelmakare titta på den.
För övrigt har vi en gelepadd till vår ponny. Hennes sadlar har en förmåga att glida framåt, så vi har köpt en kletig padd. Viktigt är dock att man rengör den varje dag för att den skall vara fortsatt kletig. Köpt i en vanlig ridsportbutik.

hon har varit på tre utprovningar, testat X antal sadlar, med samma resultat :(
Veterinär - kiropraktor - massör...

har bara en galoppsadel nu, den funkar bra, men inte så kul att träna dressyr/hoppning i :crazy:

jag måste hitta en "extern" lösning till en sadel som ligger "så bra den kan"... får gå ifrån regeln att sadeln ska ligga perfekt och att man ska ha så lite som möjligt under, funkar inte på min häst uppenbarligen :(

Har en kompis vars häst får utslag av ALLA sadlar. Hon har testat i princip alla märken som finns( är diplomerad sadelutprovare) Vissa funkar att rida 30 min vissa 10 innan hästen får utslag av sadeln. Nu har hon äntligen hittat en Jaguar dressyrsadel som iaf funkar att rida i varannan dag:D

Du kan ju alltid testa med gelpadd närmast hästen, eller fårskinn eller rådjursskinn eller dylikt som jämnar ut trycket och skapar lite andning mellan sadel och häst, om det kan vara nått sånt.

tack!

jag ska kolla om jag kan låna hem en Aktionpadd, jag skulle dock behöva en XXL som är en bit ner över bogbladen ;)

kanske kan ringa tempur och specialbeställa något :angel:

du kan beställa en akton padd på hippson vet jag iaf ;)
den kostar 1100 där tror jag

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Västeråsträffstråden
  • Vad gör vi? Del CCVIII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka