gelpad vs fårskinnsvojlock

Gry

Trådstartare
Lurar på om jag ska köpa en extra gelepad eller om jag ska köpa en fårskinnsvojlock.

Min stackars valack har haft för liten/trång sadel och har tappat en del muskler i ryggen. Nu har Karin Åberg varit ute och jag har köpt en bra sadel som i dagsläget sitter nästan som en smäck men som är ngt ngt för stor så att han växa i den. Jag köpte också en vojlock med sån där utfyllnad i så att sadeln ligger så perfekt den bara kan.

Nu ska han vintervila i minst en månad.

Optimalt vore väl att köpa antingen en gelpad eller en fårskinnsvojlock som tryckutjämnande. Tänker mig att fårskinnsfällen fyller ut en del och känns gosig på ryggen. Varm också på lite stela muskler. Gelpad känns sådär. Rycker de inte i hårstråna? Klibbigt och äckligt när det blir varmt? Jag gillar dem inte men det beror kanske mest på okunskap. Det verkar som om de flesta tycker de är super. Jag har en till mitt sto så att sadeln ligger still (det är inte helt lätt med sadelläget på en tunna utan manke och väldans tjock mage :angel: men vi jobbar på det). Funkar bra. Men kan den där sliddriga sladdret verkligen vara ngt? Jag köpte en lite tjockare, dvs inte den tunnaste.

Vad skulle ni köpt?

Sv: gelpad vs fårskinnsvojlock

Hmm... Men ska inte padden ligga mellan schabrak/vojlock och sadeln!? Oavsett vad det för pad? :confused: Så har då alltid jag gjort! :angel:

Jag håller med dig i att en gelpad känns så väldigt sladdrig och konstig - hjälper den verkligen så mycket? Har funderat på om den kanske hjälper mer om sadeln är "knölig".
Men å andra sidan har jag funderat på om inte en fårskinns-/teddypad kan bli knölig i sig själv pga materialet om man inte håller efter den. Och om själva sadeln tex trycker på mitten, så tar ju ändå inte padden bort trycket då fodret mest bara "trycks ihop", på sidorna där sadeln i vanliga fall alltså "glappar" kommer ju padden i princip ligga orörd i fodret. För padden är ju inte direkt formbar i den mening att fodret kan jämna ut sig...

Kan därför tänka mig att en gelpad kanske fungerar bättre som tryckutjämnare... Eller tänker jag helgalet då?

jadu... vi får hoppas att ngn kan reda ut det här åt oss... :D

Den gelepaden jag köpte av Karin ska ligga istället för vojlock, dvs man har ingen vojlock utan bara gelepaden.

Gelpaden ska vad jag vet, ligga emellan sadel och vojlock. :laugh:

Dom är superbra att göra sulor till sina egna skor med. :D

Hade jag haft både fårskinn och gel, hade jag använt båda!

Beror ju på vilken typ av gelpad det är... en sån tunn kletig med hål i typ alcapad är en antiglidpadd som förvisso gör det lite mjukt men är även till för att förhindra att sadeln glider och ska ligga närmast ryggen. Men har man en tjockare variant, en sån som är som ett ett hölje fyllt av mjuk gele så är den tänkt som tryckfördelare och stötdämpare, den ska ligga mellan sadel och schabrak. Vet inte hur bra det eg funkar men är säkert bra. Fårskinnspadden är oxå tänkt som tryckfördelare och stötdämpare, blir mindre varmt och instängt under, kan användas direkt på ryggen eller mellan sadel och schabrak, jag tycker att de flesta föredrar fårskinnspaddar före gelpaddar. Hästar med mycket spetsig ryggrad bör inte ha gelpadd då den lätt lägger sig tätt över tornutskotten och trycker på dom, då är en fårskinnspad att föredra då den blir luftigare, många finns med kanal för ryggraden så den går fri. Hur eller hur så måste sadeln i första hand passa hästen annars gör ingen pad i världen det bättre.

Absolut fårskinn. Det är det mest stötdämpande och trevligaste du kan ha! Gelpadar som är "kletiga" har en tendens att rycka, precis som alla antiglidgrejer. De stoppar lätt upp ryggens naturliga rörelser. De med "skydd" är bättre, men fortfarande inte lika stötdämpande som fårskinnet.

Fårskinnspad med kanal, alla gånger :)

Jag älskar Mattes, de är stadiga och har rejält med fluff och håller formen, bra bred kanal.

Skulle aldrig välja att rida med en gelpadd under sadeln varje dag. Satsa på en fårskinnspadd istället med kanal givetsvis! Därför går gelpadden bort för min del...eftersom den saknar kanal och på så vis skapar ett tryck på ryggraden. Gelpadden kommer bara fram när vi hoppar större språng:)

Jag skulle köpt ett renskinn och använda det som vojlock. Mycket mer tryckutjämnande än fårskinn.

KL

Okej! Där ser man! Har läst och hört så mkt gott om antiglid/stötdämspadar att jag trodde jag var ensam om att ogilla dem!

Fårsinnsvojlock med kanal blir det då! Tusen tusen jättetack för hjälpen!

:laugh:

Liknande trådar

S
Utrustning Usch! Jag känner mig som världens mest hemska hästägare, en djurplågare!!!:cry: Pållen min har väldigt lätt för att få skav, sår, exem... 2
Svar
30
· Visningar
4 333
Senast: Magini
·
I
Western Jag har alltid velat ha en westensadel. Och nu när jag har egen häst, och kan bestämma själv vad jag vill ha för sadel på han. :) Så...
Svar
3
· Visningar
1 553
Senast: Isbiteen__
·
L
Western jag har köpt en häst för ca 8veckor sedan, han har stått och musklat av under sommaren. han är även tunn, göder upp honom nu..jag...
Svar
8
· Visningar
1 046
Senast: lundborg
·
Utrustning min häst är väldigt smal och liten, med litet sadelläge. (kort rygg oxå, ni ska se hur full-schabrak ser ut på honom :smirk:) han...
Svar
5
· Visningar
791
Senast: Liselott76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka