gelpad till westernsadeln?

L

lundborg

finns det såna?
eller har någon ett tips till mig?
min arab har en utprovad sadel. han har stått ett tag och musklat av sig när jag köpte honom, och jag har nu börjat ridit mer och mer.
Men problemet är att paden verkar slita på hans päls längst bak under sadeln.
verkar som om paden rör sig. han har en tunnare mjuk pad under den tjocka paden, Någon som har bra tips?

Sv: gelpad till westernsadeln?

Min arab och flera vad jag vet,just araber har detta problem vintertid.Vet att det finns gamla trådar om detta.
Mitt råd som hjälpte min häst var att använda ett renskinn som pad.

jag har sökt i trådar men ej hittat...
finns det fårskinnspadar som passar westernsadlar?

Det finns en gelpad för westernsadlar på Hööks! :)

Jag har exakt samma problem som du!
Jag har en tacky too pad (stavning?) och det är väl en form av gelpad, eller kanske neopren, jag vet inte riktigt hur jag ska förklara det.
Men i alla fall så får han skav av denna, precis så som du beskriver det.
Han får det året runt men inte mycket på sommaren.
Min tanke har varit att sadeln ligger dåligt på honom men jag upplever det inte så och inte heller folk i min närhet.

Sök på trådar med sökordet renskinn.Då får du upp en hel massa trådar med tips på vad du kan göra för att undvika skav.Men som jag skrev innan ,har prövat allt möjligt men kom fram till att ett renskinn som pad var det som hjälpte.Köpte mitt i en vanlig skinnaffär.

lundborg skrev:
Men problemet är att paden verkar slita på hans päls längst bak under sadeln.
Jag har precis samma problem!
Pälsen är avskaven på båda sidorna längst bak under sadeln. Jag upplever dessutom att sadeln inte sitter så pass stadigt som den brukar. Vad "skönt" (eller hur jag nu skall uttrycka mig) att fler har samma problem. Ta det inte fel! :crazy:

ingen fara, men visst är det tråkigt. jag ska prova att ha pälsglans på innan jag hittar nåt annat

Hur mycket kostar renskinn?:confused: Vilken sida har man mot hästen, håren eller skinnsidan??

Mitt renskinn kostade 500:- (om jag minns rätt). Men det var ca 5 år sedan jag köpte det, så de är nog dyrare nu.Ring runt och kolla priserna.
Pälssidan ska ligga mot hästens rygg.

håren ska ligga mot hästen...

Har gjort mina själva så jag vet inte vad dom kostar.. har egna renar så det finns

lundborg skrev:
ingen fara, men visst är det tråkigt. jag ska prova att ha pälsglans på innan jag hittar nåt annat
Ja, det är verkligen tråkigt. Jag hade sådana problem innan jag hittade denna sadel, som passat utmärkt på hästen. När jag såg att pälsen blivit nedsliten på båda sidor om ryggraden, under bakdelen av sadeln, trodde jag att det var dags att byta sadel igen! :smirk:
Hur ser det ut på din häst, är pälsen helt nedsliten?

Men vad gör man åt detta då, är alltså renskinn det bäst eller funkar det med "bara" gelpad under sadeln?

/Marie

det som är konstigt är att det ser nött ut, det blev så när vinterpälsen kom, han har täcke, men lite mer päls har han ju mot i somras..
sadeln är specialutprovad och verkar passa bra på honom.
han känns inte öm, men skavet är på sidorna under sadeln bakom sitsen

lundborg skrev:
han känns inte öm, men skavet är på sidorna under sadeln bakom sitsen
PRECIS så är det för mig på min häst också. Konstigt, men då är vi i alla fall två som har samma problem.

För mig hände det också när vinterpälsen kom, och min har också täcke både inne och ute men lite mer päls blir det ju ändå, som sagt.

Hur ser det ut på din häst? Min har två nötta fläckar på vardera sida. Håret är avnött och det känns väldigt strävt på fläckarna.

Skall du prova med gelpad eller liknande? Eller renskinn?

/Marie

det ser precis ut som du beskrev din... eftersom min plånbok skriker av hunger så ska jag först prova pälsglans ett par dagar.
annars får jag nog leta reda på ett fårskinn. undrar om man kan få tag på ett begagnat?

Jo, min plånbok är inte heller direkt mätt, så jag vet inte riktigt vad man skulle kunna prova med. Såg gelpaden på Hööks men det kostar 799:-. :smirk:
Jag har inte sett någon liknande pad någon annanstans... :(

Risken är väl att skavet fortsätter om man inte hittar på någon bra lösning. Hur funkar pälsglans? Jag har aldrig använt mig av det...

/Marie

Hej!

Om det är en Classic Equine Contour Pedic Pad du söker så har jag en att sälja, finns under Hästutrustning, övrig här på Bukefalos. Den anpassar sig efter hästen och sadeln när den blir varm av hästens kroppsvärme, där ser du den också på bild. Min häst har aldrig fått skav av den trots att han hade väldigt lätt för att få skav av andra paddar. Hör av dig om du är intresserad, priset kan vi nog komma överens om.

Hälsningar Maggie

jag puttar denna gamla tråd eftersom samma problem dykt upp igen denna vinter :crazy:

renskinn har jag tyvärr ej fått tag på nått.
någon som vet var de finns att köpa?

Liknande trådar

Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 600
Senast: Nepenthe
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 141
Senast: Bison
·
L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 278
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 494
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar