Gel padd el fårskinn?

nice and happy

Trådstartare
Om man har en häst som är lite känslig i ryggen, sadeln ligger toppen men behöver en padd. Har just nu lånat en gel padd & den ligger bra, prövade en fårskinn men tyckte det blev lite för trångt fram till men det finns olika varianter, skulle nog haft en med mindre fårskin framtill & inte hela fram om ni förstår...

Vilken padd är bäst för att göra det skönast för hästen?

Sv: Gel padd el fårskinn?

enligt de mätningar och forskningar man gjort på paddar så ökar gel padden trycket, snarare än minskar det. fårskinn fördelar trycket rätt överlägset.

Det stämmer! Man minskar inte trycket, däremot kan man förskjuta det dvs om sadeln trycker framtill och lägger en pad för de så kan trycket förskjutas bak istället. Pad fyller ingen funktion.

Men om du har fårskinspad så blir sadeln trängre vilket betyder att den inte ligger bra och då måste sadeln bli vidare för att allt ska bli bra och att padden ska göra nån nytta!

Håller med övriga om att fårskinnspad är bästa valet, men eftersom du har en sadel som passar bra nu så får du inte plats med pad. Då får du bredda den först eller byta till en vidare sadel för att paden ska få plats.

Men om du har fårskinspad så blir sadeln trängre vilket betyder att den inte ligger bra och då måste sadeln bli vidare för att allt ska bli bra och att padden ska göra nån nytta!

det beror på. om du har en ordentligt konstruerad padd som fungerar som den ska, så lyfter den sadeln. eftersom sadeln blir bredare ju längre ner du kommer, så kan du därmed ibland ha padd utan att det blir trängre. men det beror på vilken fårskinnspadd det handlar om. man bör även ha en sadelmakare kolla sadeln med padd, för att vara på den säkra sidan.

Varit på förläsning och enligt sadelmakaren är fårskinns padd bäst för hästen.

Ok... Tack för svar!
Det finns olika modeller på fårskinn. Jag har en fejkad hemme som är lång luddad nästan hela vid fram partiet. Det är det som gör att det blir lite för trångt. Men har sett på en del riktiga fårskinn så finns det vissa som bara har lite fårsinn framtill & inte hela framtill så en sådan tänkte jag åka & köpa idag & testa. I värsta fall är det bara att lämna igen den om det ser förtrångt ut...
Funderar oxå på att köpa en bredare sadel, så svårt att hitta en bra sadel till han. Det som är så synd för den jag har nu ligger toppen!

Jag har lärt mig att fårskinnspad är bra av en speciell anledning till hopphästar också! (förutom tryckfördelande och det)

I landningen så hjälper luddet som "sticker upp" där fram till att skydda manken och liksom "putta tillbaka" sadeln där den ska va! Annars sa han att många sadlar som ligger bra åker/tippar fram just i landningen (speciellt efter högre hinder då såklart). Någon mer som hört detta?

Ok... Tack för svar!
Det finns olika modeller på fårskinn. Jag har en fejkad hemme som är lång luddad nästan hela vid fram partiet. Det är det som gör att det blir lite för trångt.

Nej det stämmer inte. det är uppbyggnaden av padden som spelar in. en bra fårskinnspadd ska ha a) en ordentlig rygg kanal och b) vara stabil i sin utforming och konsistens, så att den inte bara fungerar som utfyllnad utan lyfter sadeln.

Köpte en fårskinn förut, oj vilken skillnad det va på fejk & äkta under sadeln. Den låg kaon med fårskinnet, blev inte ett dugg trång framtill. Super nöjd :)

Har läst att många distansare använder renskinn.
Tror att det är Saigon som har en luftpad, det verkar optimalt för tryckfördelning, och samtidigt anpassningsbar om hästen musklar sig eller ryttaren blir fet

Nej det stämmer inte. det är uppbyggnaden av padden som spelar in. en bra fårskinnspadd ska ha a) en ordentlig rygg kanal och b) vara stabil i sin utforming och konsistens, så att den inte bara fungerar som utfyllnad utan lyfter sadeln.

Hur kan man se om fårskinspadden lyfter sadeln istället för att göra den trängre?
Har en fårskinspad med kanal som jag dock inte andvänder nu eftersom jag är rädd för att göra sadeln för smal. Rider med gelpad just nu men föredrar egentligen fårskin, om det inte gör sadeln för trång då.

Liknande trådar

Utrustning Okej… Utprovad sadel. Verkar ligga balanserat och vippar inte, i stallgången. Vid rörelse (vid hand) så rör sig sadeln mycket bak, i...
Svar
11
· Visningar
1 958
Senast: caballus
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
648
Senast: cowgirl81
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka... 2
Svar
27
· Visningar
6 659
Träning Hej, Som rubriken lyder, har jag äntligen lyckats få mitt drömjobb i Spanien som ridlärare. Starting this saturday! Och för dig som...
Svar
2
· Visningar
1 269
Senast: Edla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Starlink
  • Sytråden del 4
  • Facebook har låst kontot

Hund, Katt, Andra Djur