Geggigt med bandage.

Glimfeather

Trådstartare
Min häst har ju skaffat sig ett par stora sprickor i strålen, en mitt i strålfåran som är ganska djup. Hovis har tittat på det och tyckte att jag skulle bada hoven i jodopax och sedan lägga om med galoppbandage. Det gjorde jag och hon var ute med det i hagen igår och det blev såklart väldigt geggigt och lossnade. Jag lade om ett nytt igår på kvällen och lindade extra hårt och satte plastremosor över gasbindan för att det inte skulle blir SÅ blött. Var det dumt gjort? Vad gör ni när hästen har skadat sig i hoven och det är jättegeggigt ute?

Sv: Geggigt med bandage.

Har du provat med dem självhäftande lindorna. De finns på h**ks hemsida om du går in på lindorna. Kan funka då dem kanske inte tar åt sig så mycke vatten... Kanske vart att prova...

Lycka till!

vad är det de heter wetflex? De är så jäkla dyra :crazy: Tyvärr måste jag tänka så när jag betalar ca 2400 bara i veträkningar i månaden.

Men du MÅSTE ju ta dig råd att behandla hästen efter de ordinationer du har fått! Om inget annat fungerar ordentligt behöver du ju lindorna, oavsett vad de kostar (tror Eko och Börjes har billigare, jag har alltid hemma om något skulle hända)

Javisst, men om detta fungerar lika bra. Och sedan har jag inte fått några andra ordinationer än att hålla torrt i boxen och att lägga galoppbandage mend gasbinda och kompress. Och att ta sig råd är ju inte så enkelt när ens inkomst ligger på 2400 i månaden och stallhyra, foder, skor och försäkringar också ska betalas (nej, ajg betalar inte allt själv och jag har backup om det skulle behövas). Så finns det billigare sätt är ju det helt klart att föredra. Vet kommer igen nästa vecka, ska ju såklart fråga henne också.

Hej!
Kan du inte lägga ett hovbandage. Gör som du gjort innan med galopp bandaget och ta sedan en jutsäcks bit (utklippt som en triangel), ställ hoven på tygbiten, ta upp ändarna och knyt dem i karleden. Sedan brukar jag ta silvertejp och klä in hela bandaget. Detta brukar klara en dag i gegga. Annars finns det ju sjukskor att köpa, som man trär över ett hovbandage - det är att föredra då de går att återanvända.
Hoppas att du får det att funka.

Hälsningar

Wigdul

Jag har tänkt på det också! Försökte få till något leknande med fleecelindor igår men det gick inte så bra :D ska ifrån den här ön i morgon och så ska jag se om jag kan hitta silvertejp så ska jag försöka!

:D Köpte en rulle idag för utomhusbruk :devil: inget rår väl på den rackaren! Fick tips av stallägaren hur jag skulle göra, kommer bli skitbra ;)

Glimfeather skrev:
vad är det de heter wetflex? De är så jäkla dyra :crazy: Tyvärr måste jag tänka så när jag betalar ca 2400 bara i veträkningar i månaden.

Men det är ju ännu dyrare om hästen drar på sig komplikationer av att stå med blöta bandage. Vetflex kostar väl inte SÅ mycket - 20 kr/rullen eller nåt på apoteket om jag inte missminner mig totalt? finns som nån annan sa billigare på häst sport affärer oxå ibland.

för utomhus bruk skulle jag lägga wetflexen, sen en plastpåse, sen silvertejpen.Och sen säger veterinärerna här att alsolsprit är ett mycket bättre alternativ till jodopax. men det går ju bra med det också förstås.

mackan skrev:
för utomhus bruk skulle jag lägga wetflexen, sen en plastpåse, sen silvertejpen.

Såhär brukar jag också göra och det håller fint en dag även om det är lite geggigt. Jag brukar iofs använda plastfolie men det går säkert precis lika bra med en plastpåse. Silvertejp är ett måste annars håller det aldrig! Har man inte wetflexlinda så blir det gegga ända in. Den är dyr, men en rulle brukar räcka till ett par gånger.

Jag gjorde som du sa nu i kväll, men utan wetflex. Ja, alsolsprit är mycket bättre. Det använder jag alltid i vanliga fall. Men det blir jävligt mycket alsolsprit om jag ska köra två hovbad en gång om dagen ;) ska kolla om de har wetflex på vårt apotek. Förresten så geggade jag på tjärsalva i såret också så det borde inte komma in någon skit tycker jag.

Senast ändrad:

Som nån annan sa- juteväv och sedan massor av silvertejp, det är noga beprövat och håller en dag i lerig hage.

En rulle wetflex brukar hålla för ett par omgångar bandagering eftersom den är så pass lång och går att klippa av efter önskat mått. Dessutom kan du köpa det på apoteket så du slipper åka till nån hästsportaffär.
Men silvertejp och nåt annat typ av skyddande lager utanpå är ett måste.

En vän använde silvertejp på bandaget som många skrivit om och en hovpåse. Jag tror hon köpte den på Hööks. Hon band silvertejp ett varv runt påsen och det höll geggan ute. Värt att testa. Silvertejp köper du billigt på ÖB, Jula el Claes Olsson. Lycka till!

Liknande trådar

Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 545
Senast: skuggi
·
Hästvård Börjar bli väldigt frustrerad över våra problem med strålröta, har aldrig stött på såhär långvariga problem med det förut och skulle...
2
Svar
22
· Visningar
8 798
Senast: Skywalker
·
Hästvård Vad finns det för anledningar till att hästar får röta och hovbölder? Min åring är inte ens tio månader gammal och har redan haft fem...
Svar
7
· Visningar
1 485
Senast: Tjotess
·
Övr. Hund Igår lämnade en av våra älskade hundar oss - En så tragiskt & helt onödig olycka! Sarco har bott hos min mamma de senaste två åren, då...
Svar
11
· Visningar
1 320

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka