Geggiga/ dyiga hagar

indian-charlie

Trådstartare
Vet inte om jag lägger tråden rätt men det visar väl sig.

Jag undrar hur "bra" det är för hästarna att gå i en geggig och blöt hage nu efter vintern, hur funkar det med hovarna om dom står mycket i den blöta geggan ?
 
Sv: Geggiga/ dyiga hagar

Det är väl eg inte så bra. Det kan ju bli problem både med mugg och strålröta, men det är ju inte så mycket man kan göra åt saken heller. Man får väl bara hoppas att det torkar upp så fort som möjligt...
 
Sv: Geggiga/ dyiga hagar

De blir för blöta och blir svampiga (märks på strålen etc), och de kan få röta. Jag brukar sällan ha problem med en massa gegga, brukar aldrig gå över hovarna ens värsta perioden, och bara bitvis av hagen.

Just nu är vinterhagen en swimmingpool halv, och en lerpöl 1/4, den andra fjärdedelen är torr (ligger högt). Bäcken som går intill hagen är översvämmad in absurdum och markerna här så vattensjuka att det inte är klokt. 80 cm snö som smälte på två veckor, och så regn på det gav en rejäl vårflod.

Unghästen har strålröta, valacken är bara svampig. Det finns dock inte mkt att göra eftersom jag inte har någon annanstans att släppa dem, det är lika vattensjukt överallt. Så 'bara' att kratsa hovarna ofta och MINST varje kväll, se till att det verkligen är torrt strö i boxarna (Stå i urin och avföring är värre än lera), behandla ev röta med lämpligt medel och så vänta på att det ska torka upp.
 
Sv: Geggiga/ dyiga hagar

brukar pensla hovarna (bara undersidan) med tjära några dagar i veckan om det är geggit/blött.
tvättar även av benen om dom är leriga, när dom kom in.(där jag hade dom innan, nu står dom på sand)
 
Sv: Geggiga/ dyiga hagar

Tack alla:bow:

Jag undrar eftersom dotterns häst "traskar" runt i en hage som är rena dypölen i ena änden och det går upp till min vad när jag går där.
Givetvis står/går ju hästarna i den änden som är geggigast:(
Tjejerna är jättenoga med att skölja av hästarna varje dag samt kratsar noga när dom kommer in från hagen, hoppas det räcker.
 

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
22
· Visningar
1 407
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
626
Senast: Sesca
·
Hästvård Hej på er. Den 30 april behandlades min häst för hålvägg på klinik A. Det öppna såret i hovväggen lämnades öppet och hästen skoddes med...
Svar
7
· Visningar
1 561
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
555
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp