Sv: Ge vad mot lös mage
Kolla först att hästen får tillräckligt med torrsubstans. Du kan enkelt kolla hemma hur mycket vatten ensilaget innehåller. Väg upp exakt 1 kg ensilage på en digital våg. Sprid ut det på en plåt och sätt in det i ugnen (längst ner). Ugnen ska vara uppvärmd till 100 grader. Låt det vara i ugnen i 20 minuter. Vakta noga så att det inte tar eld!!! Om det är väldigt blött ensilage kan det behöva vara i ugnen längre. Du känner ju om det fortfarande är blött när du tar i det. Det ska vara torrt som fnöske och bara smula emellan fingrarna. Sedan väger du om ensilaget och det som nu har försvunnit var alltså vatten. Kvar har du torrsubstansen vilket är det du ska räkna på.
Hästar ska ha minst 1 kg, helst 1,5 kg ts/100 kg kroppsvikt. Om din häst väger 500 kg så ska den alltså ha minst 5 kg men helst 7,5 kg ts. Om du t.ex. har ett ensilage som innehåller 60% ts och 40 % vatten så får ju hästen bara 600 gram ts för varje kg ensilage den får. Det innebär att hästen behöver få minst 8,3 kg men helst 12,5 kg ensilage för att ts behovet ska vara tillfredsställt i vårt exempel. Ditt ensilage kanske bara innehåller 40% ts och då får du räkna ut hur mycket ts den ska ha då. Vissa hästar behöver mer torrsubstans för att magen ska hålla sig i ett bra skick så man kan prova att öka även om ts halten egentligen borde vara uppfylld.
Det kan vara så att din häst inte tål klöver. Det är inte så ovanligt. Då tål de oftast inte andra baljväxter heller som t. ex lucern. Då får man helt enkelt ordna ett annat grovfoder som inte innehåller klöver. Jag vet att det inte är enkelt eftersom min häst inte heller tål klöver men det går att hitta. Man får ringa runt och förklara hur extremt viktigt det är att det inte innehåller något klöver och sen får man bara hålla tummarna för att det bara är det som hästen inte tål. Ett år fick jag sälja av hela den inköpta årsförbrukningen med hö och köpa in ett annat parti just eftersom min häst helt plötsligt inte tålde klöver.
Ger du henne bakjäst? Du kan ge tre kuber/dag fördelat över dagen. I annat fall så är det nog dags för veterinären om inte förslagen ovan hjälper.