Ge tillskott på betet?

S

Soul

Jag släpper snart min åring på bete och undrar om man fortfarande behöver ge tillskott? Hur gör ni?
Jag ger groove 125, det känns som om det kan blir för mycket protein om jag även ska släppa honom på bete sedan.

Räcker det inte med massa gräs, vatten och saltsten?

Sv: Ge tillskott på betet?

Jag brukar ge mineraler, för säkerhets skull och mest för att de ska få i sig selen, egentligen kan man ju inte veta om man inte analyserar betet.
Min nya häst äter inte enbart mineraler oavsett form, så honom stoppar jag i Tokosel för att säkra selenet, det får han 1 gång per vecka. Och så friskt gräs, saltsten och friskt vatten förståss.

En riktlinje, så länge det växer och så länge hästarna håller hull så får dom i sig det dom ska inkls mineraler. salt måste du ge tillskott av. Selen är inte nödvändigt på bete då bete är mycket e vitaminrikt och kan till viss del ersätta selenet. Hästar på bete gör oftast inga större kraftansträgningar varav selenbrist är närtintill obefintligt.

Håller med Mynta, så länge gräset räcker och hästarna är fina behövs ingenting utom salt.

Nu i början ger vi inte våra unghästar några mineraler men senare på sommaren, när gräset inte är lika kraftigt brukar vi stödfodra beroende på hur sommaren varit och vilken kvalitet gräset har. Olika individer kräver olika sorters utfodring. Du ser ofta på hästen hur den mår. Mineralbrist visar sig ofta inte direkt men att överutfodra är inte heller bra.
Vi har en betesanalys att luta oss mot men går mycket på magkänsla.
Du känner din häst bäst! :laugh:

Självklart har de saltsten och friskt vatten också!

Se till hur hästen ser ut i hullet. Våran ena 1-åring samt 2 åring äter ca 3kg kraftfoder om dagen trotts att de går på bete. Våran andra 1 åring klarar sig däremot fint på endast bete och är hur rund som helst.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 167
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 404
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 218
Senast: Habina
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 779
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka