ge spruta till stirrig häst

P

pigelin73

Troligen känner han min nervösitet, jag blir aldells kallsvettig när jag ska ge han antibiotikan...någon som känner igen sig och hur har ni löst problemet.
ska också ut och gå med min nykasterade pålle, som är mer vild en tam...det går bara inte. Och nu har han nog märkt att jag blivit rädd... vad Ska jag ta mig till med mig själv?!
Har återtagit mitt hästintresse, aldrig varit rädd eller osäker innan.

Sv: ge spruta till stirrig häst

De bästa att ta hjälp av någon som är trygg. Annars blir de bara en ond cirkel. Jobba med ledövningar så du lär dig lita på hästen och hästen på dig.

om du känner dig osäker med sprutorna, be veterinären om en oral pasta istället.
jag sprutar aldrig mitt ena sto efter att hon en gång fick penicillinchock två dagar i rad och pastan har fungerat precis lika bra som sprutorna för mig.

När jag gav min 1,5 åring penicillin nyligen efter en OCD operation så bremsade jag honom. Det fungerade utmärkt, det gick fort och smidigt och han var lugn hela tiden. Han fick dock en chock av penicillinet sista dagen när jag sprutade honom så om han någonsin mer måste få pc så blir det oral pasta istället.(sulfa)
Jag har också haft samma "problem" som dig med en super pigg häst. Min genomgick två operationer efter varann och fick därför stå på box i en hel månad. Inte lätt att promenera sen..jag tog tjuren vid hornen och fortsatte promenera honom korta stunder ändå, använde mig av kapson och lina.
Man får ha lite överseende med att de blir bråkiga när de är så under stimulerade. Nu har min pålle fått komma ut i liten hage och har lugnat sig lite.
Lycka till!

Hejsan!

Har samma cirkus hemma med en kastrerad 2 åring, full i liv nu inte den roligast o ut o promenara me direkt, har gjort så dom dagarna han har vart överjäklig, släppt han i en stor hage,(minst geggiga)
så han har fått rusa av sig. Har gjort himla gott....Går i vanliga fall mindre hage utan lera, fast den är ju dock inte så så så han kan rusa av sig i den:(
Våran kille fick nu antibiotika oral pasta, funkar jätte bra, be o få det av vet:).
:laugh::laugh:

Liknande trådar

Katthälsa Vår 17-åriga bondkatt har det senaste året börjat jama på ett väldigt ovanligt sätt. Hon utger ett mörkare och högre ljud än sina...
Svar
8
· Visningar
842
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 218
Senast: Snurrfian
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 412
Senast: Lutten
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
22 589
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar