Ge råd om igångsättning! Snälla... :)

E

explosiv

*Tävlingskondition*
-Vilade 2 veckor
-6 veckors skritt
-2 veckors trav. Redo för att börja galoppera
-3 veckor med vila (skrittade dock någon dag i veckan, så jag kallar det inte helt och hållet för vila)
-2 veckor skritt
-2 veckor trav

Och det är där vi är idag!!

2dagars tävling 1-2 september (100-115cm), och jag hade gärna startat något innan dess. Funderar på att hoppa en klass (1 meter) om 3 veckor. Vad säger ni??

Han har ju egentligen hållts igång hela tiden? Jag tycker iaf att vi lagt en bra grund, och att vi är redo för galopp nu.

Han har inte tappat så mycket muskler, och han äter Equitop Myoplast.

Mvh/X

Sv: Ge råd om igångsättning! Snälla... :)

Ridskolans hästar:

4 veckors bete
1 veckas skritt och trav, 1 pass/dag
1 veckas skritt, trav och galopp, 2 pass/dag
Lektionerna startar.

När jag fick hem min häst förra året var hon inte riden på 2 år, inom 4 veckor reds hon i alla 3 gångarter. Dock anpassat efter henne.

På 2 veckor tappar inte hästen någon kondis eller styrka, möjligtvis att man ska vara extra försiktig och ta det lugnt vid skada.

Min häst älskar dock att jobba, hon skulle bli galen om jag bara skrittade henne i 6 veckor.

jag brukar tänka att lika länge som hästen vilat ska de ta att komma igång.

2 veckors vila - 2 veckor av upptrappning tills man är på samma nivå som innan vilan.

givetvis måste de anpassas om den vilat pga skada.

Tycker det var en ganska långsam igångsättning. Har han varit skadad? Vad hade han för kondis innan vilan?
Om han inte varit skadad och haft hyfsad grundkondis, kan du gå fortare fram. Skritt en vecka och rid som vanlig sedan. Du kan ju öka på pressen i ridpassen mer och mer i alla gångarter. Du kan ju rida lite kortare ridpass ibörjan och lägga in en skrittdag emellan. Börja hoppa efter kanske 2 veckor 1 hopplektion i veckan, då blir han stark i hoppningen som ju är ditt mål..

2 veckor tappar hästen ingenting på. Har han varit skadad vill man gå försiktigt fram för att inte skadan skall gå upp igen.

6 veckors skritt verkar ju lite väl mycket

Har nån gång hört att en häst först börjar tappa muskler efter 6 dagars vila.

Hej!
Ja... det kan ju verka knäppt med en sån här igångsättning efter 2 veckors vila, haha. Tänkte inte så långt. Kan börja med att berätta att han hade erlichios i höstas, men fick behandling som han reagerade oerhört snabbt på. Och vi tog det lugnt, och kom så småningom igång med träningar och hann starta 2 tävlingar (han var finare än nånsin)

Då får han en spark 1cm under ena framkotan + på ganaschen. Jag märker inte av sparken under kotan förrän 2a ridpasset efter sparkarna, då vi hoppar... han står emot lite mer än vanligt, men funkar annars ok. Men då drar jag iväg honom till vet. o får honom röntgad. Då upptäcker vi att han har en benhinnereaktion 1cm under framkotan, vilket tyder på att han även fått en spark där ju. Men vet. är inte alls bekymrad och säger till oss att vi kan skritta upp mot 3 timmar om dagen om vi vill det, men vi ska hålla oss till skritt till återbesöket om 3v.

Men givetvis belastar han på andra benet, vilket gör att han även är lite öm där. Så det blir till att skritta o ta det lugnt ytterliggare ca 3v. Därav 6 veckors skritt. Och som någon skrev här att hennes häst hade blivit tokig, mmm.. tyvärr är det baksidan av något sånt här :cool:

Sedan ska vi precis börja galoppera, då går hästf-n omkull i hagen och slår i musklerna riktigt ordentligt (aldrig varit med om maken) så han får äta nåt smärtlindrande + vila 3 veckor, fast med lite skritt när det värsta är över.

Har haft rejält med otur det senaste året, tycker synd om mig själv :D

Men "skadorna" är definitivt inget som kommer tillbaka ju. Och skrittat har vi gjort i princip hela tiden.

Men vad tycker ni? Galopp imorgon, eller trava en vecka till kanske? Funderar på det senare, för jag tycker det är bättre att ta det säkra före det osäkra. Men jag kanske är FÖR försiktig? Kanske bättre att komma igång med lite galopp så man hinner hoppa igång sig lite försiktigt istället, och kanske vara igång till den där klassen om 3 v?

Senast ändrad av en moderator:

Har nån gång hört att en häst först börjar tappa muskler efter 6 dagars vila.

Ja, har också hört det. min ena tränare har sagt att en veckas "vila" inte räknas som vila, utan man kan fortsätta rida som vanligt.

Du kan säkert ta korta galoppsträckor på bra underlag (tänker på benhinnan)

Jag har fått lära mig att galoppen är den mest skonsamma gångarten för hästen, eftersom den rör sig mjuk i en rund båge genom hela kroppen och att belastningarna på diverse leder skall vara mindre i galopp än i trav.

Du behöver ju inte direkt sitta och rida små 10m volter.

Är just nu på "semester" hos kusinpållarna, de har bättre ridvägar där :) Men imon åker vi hem igen, har vatt hos dem 2v.

Så de senaste veckorna har de blitt:
Upp mot 60min skritt på asfalt och sedan trav på 4kantsspår i en enorm paddock med bra underlag oftast. Men brukar även vara ute på skogsvägar och trava... då har det en benägenhet att bli slängtrav, så därför håller jag mig inte på skogsvägarna varje dag :-) Tror det är bra att variera sig, men hålla sig från snubbelfria områden. Och jag rider på raka spår, inga volter eller krussiduller än. Tänkte börja med det först när jag galopperat någon vecka. (Har också hört det där om galoppen. T.o.m hört om en igångsättning där hon fick börja galoppera före hon fick trava)

Men nu imon flyttar vi som sagt hem igen, till 90-vägen som är så ooooerhört rolig med pigga hästar som har nerverna utanpå. Och sedan har vi i princip inga skogsvägar, så den lilla vi har får jag vända på 10 gånger om det ska vara lönt. Och paddocken är jätteliten och tungriden, så där brukar jag inte sätta min fot ens om hästen är i full kondition. Oj vad jag sprudlar av positivitet :-) Märks kanske att jag håller ögonen öppna efter annat stall, då jag vantrivs där nuförtiden.

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
720
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hör mig för om någon varit med om liknande och vill dela med sig av sin erfarenhet kring det. Bakgrundsinformation: Min häst fick en...
Svar
15
· Visningar
2 275
Senast: ll.96
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 776
Hästvård Min häst har fått en griffelbenfraktur som upptäcktes av en slump. Det dåg bra ut och den hade läkt ihop bra så ingen op krävdes 😊 Det...
Svar
7
· Visningar
975
Senast: Elise4321
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10