Ge något för Brosk/på lagrings tillväxt?..

cress

Trådstartare
Finns det något fodertillskott man kan ge för att påskynda tillväxten av brosk , Pålagringar?..

Har en sjuåring med "medfött" fel på skelettet, Han har en skrovlig benyta som orsakar inflammationer på gaffelbanden.. (utrett på klinik)

"Läks med tidens gång" säger veterinären..

(Läkningen går alltså ut på att pålagringar bildas över den skrovliga benytan och gör den lite "lenare"..))

"fd" Spatt hästar, med utläkt spatt har väl fått en viss pålagring för att ha kunnat läka? Eller? Hur fungerar det??

Sv: Ge något för Brosk/på lagrings tillväxt?..

Skulle nog satsa på ett uppmjukande preparat, så Hyalonsyra är mitt tips.

Ok..
Tack för informationen, Ska leta lite info på internet och vart man får tag på det :)

Det finns ett preparat som heter Tildren som man har gett vissa spatthästar för att deras glidleder skall växa igen snabbare. Det här preparatet har dock fått en del kritik p g a olika biverkningar.

Ska satsa på EVA vet igen, dyrt men det verkar ju vara det bästa..

"Fodertillskottet CONQUER 200 PRO innehåller högkoncentrerad hyaluronsyra och är ett kompletteringsfoder för den tränande, tävlande hästen och för den äldre hästen Råvaruinnehåll (garanterat innehåll) per 15 ml::

Hyaluronsyra 200 mg"

Kände igen förpackningen, blev tvungen att gå ut till stallet och titta..
Och det var ju Hyaluronsyra Jaag använt mig av.. Konstigt att mitt minne sviker ibland ;)..

Ska även inskaffa mig glukosamin då, finns ju i pulver form..

Hoppas verkligen att läkningen sätter lite fart, när det blir lite hjälp på vägen :).. Tack för era råd och tips :)

Som jag ser det har du ingen användning av glucosamin, eftersom målet är att skapa en förbening i området (glidleden) så inget ska ju återbyggas. Däremot kan det ju finnas intresse att hålla området mjukt, eftersom den mjukheten förvinner helt/delvis genom förbeningen beroende på hur många nivåer som drabbats.

Ska satsa på EVA vet igen, dyrt men det verkar ju vara det bästa..

"Fodertillskottet CONQUER 200 PRO innehåller högkoncentrerad hyaluronsyra och är ett kompletteringsfoder för den tränande, tävlande hästen och för den äldre hästen Råvaruinnehåll (garanterat innehåll) per 15 ml::

Hyaluronsyra 200 mg"

Kände igen förpackningen, blev tvungen att gå ut till stallet och titta..
Och det var ju Hyaluronsyra Jaag använt mig av.. Konstigt att mitt minne sviker ibland ;)..

Ska även inskaffa mig glukosamin då, finns ju i pulver form..

Hoppas verkligen att läkningen sätter lite fart, när det blir lite hjälp på vägen :).. Tack för era råd och tips :)

Finns produkter med samma innehåll till en tredjedel av priset mot för vad kliniker och Eva vet tar ut =) Men risken att få skäll av "Boj" så får du nog googla själv :angel::angel:

Tror tyvärr att det bästa du kan ge hästen är en balanserad foderstat. Vore jag du skulle jag försöka att inte slänga ut pengar på alltför mycket tillskott. Risken är stor att det är att kasta pengar i sjön. Och ska du köpa något plugga på innnan så du inte blir lurad.

Jag ger honom så klart en bra foderstat, men vill ändå, om Jag kan hjälpa honom på traven att bli bra :)...

Ska även behandla honom med ultraljud (behandlingsultraljud) för att stimulera området lite.. (Eller INTE Jag, Jag anlitar så klart en kunnig, som sysslar med detta)..

Men vid sidan om ska jag nog även ge honom lite tillskott :/..

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka