Ge mig tips på hoppsadel!

P

Pollux

Jag ska nu börja leta efter en hoppsadel till mitt halvblod. Jag har några funderingar kring märken och modeller som kan passa mig. Jag har inte börjat leta seriöst ännu så jag vet inget om vilka modeller som kan passa hästen. Hästen är väl rätt så "normal" i ryggen och kräver nog inget special där.

Det jag är ute efter är en sadel med djupare säte, ingen flatback alltså, och den måste ha rejäla knä- och vadstöd. Jag är lång så den måste vara ordenligt framskuren för annars hamnar mina knän framför sadeln när jag kortar upp stiglädren. A och O är att man kan ha en säker och stadig sits i sadeln. Begagnat eller nytt är inte så viktigt.

Har ni några tips? :)

Sv: Ge mig tips på hoppsadel!

Pessoa don neco är precis som du beskriver och underbart skön!
Även Appaloosa Event är ok.

Stübben Siegfried MF Spezial har halvdjup sits, rejäla stöd. Jag är 173 cm lång och för mig funkade den i 17", men hästen växte ur sadeln. Vet inte om den är tillräckligt framskuren för dig. Provsitt!

MF är ganska svängd i bommen så det kanske inte passar din häst?

Kieffer Inn eller Norbert Koof är sadlar som motsvarar din beskrivning!
Djupt säte och rejäla stöd.De flesta Inn har dessutom grå mocka i sätet,vilket gör att du sitter mkt stadigt!
Även Stubben MF är liknande i sib uppbyggnad!

Tack för alla tips! :)

Kieffersadlarna är faktiskt de som jag hade i åtanke, men om det finns liknande sadlar så blir jag jätteglad för att ha mer att välja på, (vet fortfarande inte vilken typ av sadel som passar hästen...)

Har ridit i en Crown, i och för sig flatback, men finns säkert som vanlig hoppsadel. Den sadeln är urskön och inte särskilt dyr heller! Tyckte flatbacken var djup i sätet.

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
901
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Vill bara inleda med att skriva att jag självklart kommer konsultera sadelutprövare vid köp av sadel, letar bara tips på sadelmodeller...
Svar
4
· Visningar
1 475
Senast: Bison
·
Utrustning Jag måste byta min älskade Fautras JMS eftersom det börjar bli allt för krångligt att inte kunna köra båda hästarna på samma gång. Har...
2
Svar
23
· Visningar
2 606
Senast: Digbil
·
Utrustning Funderar på att skaffa ny hoppsadel, men jag känner att jag blir gråhårig bara av att börja tänka på det :crazy: Och det blir inte...
Svar
2
· Visningar
857
Senast: Miljon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Gamla hösilagebollar
  • Dressyrsnack nummer 18