Ge mig era bästa huskurer!

Mia_R

Trådstartare
Jag har operationstid om knappt en månad men har pratat med operationskoordinatorn att jag vill få första möjliga återbudstid och med tanke på årstid så är chanserna stora, man får inte vara förkyld när det är dags. Vad händer, jo, jag som inte varit förkyld på flera år är det nu! :arghh:

Jag måste bli fullt frisk innan den 11/3, då första chans att någon annans olycka blir min lycka. Jag har hoppat på kryckor sedan slutet av november och har ett hus jag ska sälja. Allt som försenar operationen riskerar min husförsäljning och pengar jag inte har. Hur värker jag snabbast ut det här? Först fick jag lite ont i halsen, sen nyser jag, nu snyter jag och det kliar i öronen. Jag kan inte köra min gamla huskur då jag måste fixa avloppet i badkaret så inga varma bad.

Hjälp?

C-vitamin i mängder. Te med honung mycket vätska sen vanlig nässpray och vila.
Känner du dig piggare Fortsätt vila.

Lycka till!
Nässpray känns rätt verkningslöst, jag har inte nästäppa utan snyter ut massor!
Jag lyssnade till ett radioprogram om just diverse kurer vid förkylning. Det enda som visat sig ha någon som helst verkan var c-vitamin och zink. Dessa kunde förkorta en förkylning litegrann. Allt annat var helt verkningslöst.
Jag ska testa zink, C-vitamin får jag ändå i mig från frukt.
Echinaforce fick jag alltid av ett ex rätt alternativa mamma när jag var förkyld. Det är ett växtextrakt som jag tyckte fungerade då, men kan ha varit placebo också..
Echinaforce kan vara värt att testa.

Värme, tar på mig så mycket varma kläder som möjligt så kroppstempen ökar. Min tro är att om man gör det i ett tidigt skede har immunförsvaret lättare att snabbt få överhanden.
Värme tror jag absolut, min hästkur är ett hett bad, mkt kryddstark mat så man svettas, whisky, ett par magnecyl, sömntablett och dubbla täcken. Inget jag rekommenderar men svettas som en gris och varit frisk sen. Måste dock fixa avloppet i morgon.

För mig är det enskilt mest effektiva sättet att bli frisk att sova så mycket jag bara kan. När jag inte har tid att vara sjuk brukar jag offra ett dygn eller två till att bara ligga still i säng eller soffa och sova så mkt det går. Oftast är jag frisk efter det dygnet/dygnen.

Sova mycket, vila mycket, hålla sig varmt med gott om kläder och täcke. Jag tänker som du, att svettas ut det. Speciellt runt halsen tycker jag hjälper en del när jag sover. Inga värktabletter. Högre temp hjälper immunförsvaret att jobba. Inte träna eller göra ansträngande grejer, också det för att kroppen inte ska ha 'extraarbete".
Vitaminer och mineraler, mycket vätska, gärna att man får i sig någon form av glukos så kroppen har energi att jobba med. Jag brukar tänka att jag ska underlätta kroppens bekämpning av förkylningsviruset och vänta ut det.

Halstabletter om jag har ont i halsen, mest för att göra det bekvämt.

Jag tar alltid en stor dos zink, fördelat över dygnet när jag är förkyld. Brukar ta det ett par dagar.
Jag tror inte på alkohol, tänker att det är en påfrestning för kroppen att vara tvungen att bryta ner sprit samtidigt som den ska reparera sig själv.

Jag har operationstid om knappt en månad men har pratat med operationskoordinatorn att jag vill få första möjliga återbudstid och med tanke på årstid så är chanserna stora, man får inte vara förkyld när det är dags. Vad händer, jo, jag som inte varit förkyld på flera år är det nu! :arghh:

Jag måste bli fullt frisk innan den 11/3, då första chans att någon annans olycka blir min lycka. Jag har hoppat på kryckor sedan slutet av november och har ett hus jag ska sälja. Allt som försenar operationen riskerar min husförsäljning och pengar jag inte har. Hur värker jag snabbast ut det här? Först fick jag lite ont i halsen, sen nyser jag, nu snyter jag och det kliar i öronen. Jag kan inte köra min gamla huskur då jag måste fixa avloppet i badkaret så inga varma bad.

Hjälp?
Utöver de råd du redan fått så är färsk vitlök bra! Tillagad är också nyttig men värmen förstör ju en del av vitaminerna. Jag brukar finhacka den och skölja ned den för att få i mig tillräckligt mycket. Börjar magen svida så gör jag en enkel potatissoppa. Eftersom du är förkyld så ska du ju ändå vara ensam hemma och vila och då gör det ju inget att du stinker vitlök! När du ska opereras så ta mycket vitlök och C-vitamin då också eftersom den skyddar mot infektioner, kan ju finnas hemska baciller på sjukhusen.

Mitt bästa tips är 'te' på massa vitlök, färsk ingefära och honung. Smakar väl kanske inte fantastiskt gott men det är effektivt.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Shop to you drop, del 4
  • Senast tagna bilden XVI

Hästrelaterat

Tillbaka