E

EnSomUndrar

Min ponny har blivi lite tunanre nu under vintern...

Nu går hon på hösilage, grund å havre...

Kan man ändra så man ger hösilage, KRAFFT Lusern Mix och havre å olja till hon får upp hullet lite grann, å sen gå ner på vanliga fodret igen??

Eller vad tycks?

Sv: Ge Lusern

Lusern e bra för hullet då det innehåller mycket protein =) tycker du ska testa det...

Hur ser hästen ut idag? Har den bara tappat hull runt magen eller har den tappat överlinjen och är tunn över rygg och rumpa?

I det senare fallet (är nog vanligast, och orsaken är att hästen fått för lite protein under längre tid, t.ex hela vintern.) är det nog bara att skippa havren, som innehåller för lite protein i förhållande till energimängden, och ge rent lusern istället.

Krafft Grund och havre är för övrigt ungefär samma sak, så att ge båda känns lite som tårta på tårta...;)

Välj INTE Lusern Mix, det är en blandning av lusern och gräsfröhalm som har samma värden som ett normalt svenskt hö. Ingen höjdare proteinmässigt, alltså. Oljan gör nog inte heller så stor nytta om det är just proteinbrist, men kan vara bra om hästen är tunn överlag/dåligt hull.

Hästen har ju uppenbarligen inte klarat sig på det foder den fått, så att fodra upp den och sedan sänka tillbaka till den felaktiga foderstaten ser jag ingen större poäng med.

Kommer hästen att gå på bete i sommar?
Ge isf lusern tills du får effetk av betet och kolla sedan om hästen klarar sig utan det.
Kommer den inte att beta så kan det vara idé att analysera grovfodret och beräkna en foderstat som ger mer näring och bättre balans än den som du gett under vintern. Samt räkna om den när du börjar fodra med nästa skörd, såklart.

Hur mycket hösilage respektive kraftfoder har hon fått?
Har ni prövat att först o främst ge MER av hösilaget? Fri tillgång kanske t o m?
OM ni redan prövat det är det troligtvis dåligt med protein i hösilaget och därför har hästen tappat. Grund och havre innehåller inte särskilt mycket protein heller (de är energikraftfoder).

Rent spontant tror jag att du behöver höja proteinmängden i foderstaten. Och det skulle jag göra genom att ge REN lusern ca 1kg/dag. (inte lusern mix!)

håller med, ren lusern i stället för mix. Jag hade samma problem förra året och gav lusern och har fortsatt med det(dock inte när hon gick på bete) och det har funkat jättebra!!!

Hon har blivit lite tunnare över rygg å rumpa, men inget runt magen...

Tror dock inte det är brist på protein. Kvoten är bra i foderstaten, och hon får mer protein än vad hon har behov utav...

Aaa.. hon ska gå på bete i sommar, och det brukar räcka rätt bra...

Men inte Lusern mix då? Kan man ge både vanlig lusern å olja d?

--------------------------------------------------------------------------------

Hon har blivit lite tunnare över rygg å rumpa, men inget runt magen...
Klassiska tecken på proteinbrist, alltså, vilket motsäger...
Tror dock inte det är brist på protein. Kvoten är bra i foderstaten, och hon får mer protein än vad hon har behov utav...
Får hästen tillräckligt med protein så tappar den inte över överlinjen. Din häst är troligen inte en tabellhäst, alltså, och du bör prova att öka proteingivan till nästa vinter.

Aaa.. hon ska gå på bete i sommar, och det brukar räcka rätt bra...
Bete är mycket proteinrikt, så hon bör ta sig på det.

Men inte Lusern mix då? Kan man ge både vanlig lusern å olja d?
Lusern Mix är som sagt ganska värdelöst som proteinfoder, så välj "rent" Lusern.
Olja är onödigt att ge om det enbart rör sig om proteinbrist.

När jag har gett vad hösilage hon ska ha, så ligger smb rp/Mj kvoten på samma kvot som KRAFFT PONNY har... Kommer inte ihåg just nu, men det är den kvoten iaf...

Krafft ponny har en låg smrp/MJ-kvot som är i underkant för vad någon häst klarar att hålla musklerna på, så där har du nog tyvärr gjort en miss.

Det ska till ett ganska bra grovfoder som höjer kvoten i totalfoderstaten om man ska fodra med Krafft Ponny, bara för att ge en vink om hur näringsvärdena ligger till i din foderstet.

När jag har gett vad hösilage hon ska ha, så ligger smb rp/Mj kvoten på samma kvot som KRAFFT PONNY har... Kommer inte ihåg just nu, men det är den kvoten iaf...

Alltså är den FÖR LÅG! Kvoten i Krafft Ponny är bara 5.2 och du behöver komma upp i minst 6. Han kan också vara en sån individ som behöver snäppet högre kvot än genomsnittshästen för att hålla sig fin.

Det kan också vara så att den totalt sett fått för lite foder. Du skriver ingenstans hur mycket den fått av allt.

Jag säger återigen att byt ut Grunden mot lusern och ge minst 1kg om dagen tills han ska börja gå på ordentligt bete.

Kejj, har skaffat Lusern nu så att jag ska kunna göra det...

Tänkte bara höra så jag vet.. Men kvoten låg på 5.2 när hon har fått allt hösilage hon behöver.. (Får även lite mer) Men i alla fall... För att få upp den kvoten, ska man då ge något med hög kvot?

Och hur lång tid ska ett foderbyte ta? Ska jag ge vanligt me havre, mkt grund å lite lusern till en början, å sen öka lusern succesivt som jag minskar grunden??! Eller hur gör man smidigast??

/TACK

Du kan bara tvärt byta ut Grunden mot lusern men kanske börja med 0.5kg lusern första dagarna, sen komma upp i 1kg efter kanske en vecka. Lusern är som grovfoder och man behöver inte vara så försiktig med att introducera det.

Lusern har en högre kvot än Grunden (så klart) men det räcker kanske inte riktigt för att få upp kvoten till över 6.
Hur mycket har du gett av Grunden?

*Ursäkta lite tråd kapning*
Jag är lite så där rädd för lusern till fånghästar, men läste att det kanske till och med var bra nu att ge det till dom, har du någon erfarenhet utav detta? Jag misstänker nämligen proteinbrist hos min och hon kommer ju inte att gå på något wow bete precis.

KL

Pellets eller hackat strå? Vilket av dom skulle ni föredra?
Alltså lusern om hästen behöver få upp i hullet i samband med betesgången? Om inte betet har mycket gräs?

Fast det kan väl lika gärna vara felaktig sadel, felaktig ridning mm som gör att hästen tappar muskler. Det måste ju inte vara proteinbrist.

Kan bara säga det, men att i mitt fall tror jag ändå inte att det är något av de...
Har en ny sadel som ligger bättre än den andra...
Och har haft hästen i snart 2 år, i början var hon inte mycket musklad men det har hon byggt upp dem fint, och nu har hon även börjat jobba mera rätt!!

Men visst, kan det också vara orsaker...;)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 097
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 157
Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
864
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 856
Senast: Fazeem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V