ge kraftfoder??

S

semlis777

har inte gett mina hästar kraft foder över vintern då jag har ansett att dom inte har behövt det då dom har vilat,haft fri tillgång till analyserat hö. men nu på senast tiden så har dom magrat av lite och jag vill inte att dom ska bli smalare.jag kan ju inte trycka ner höet i halsen på dom(mitt sto är lite kinkig) hon vill bara äta gräs.problemet är ska jag börja med lucern el ett färdigtfoder när dom ändå ska på bete om ca 2veckor??
 
Sv: ge kraftfoder??

vet inte hur allt ser ut för dig med olika faktorer men jag skulle nog själv ha gett dom lucern fastän dom ska gå på bete om bara 2 veckor... tänk om dom fortsätter gå ner i vikt i väntan på betet.:crazy:
 
Sv: ge kraftfoder??

jo det är ju tyvärr det jag är orolig för,bara synd att jag inte kan släppa dom inom 2dagar.........
 
Sv: ge kraftfoder??

Jag har samma problem eller dilemma som dig.
Det tar ju ändå ca 10 dagar att vänja dem vid grovfoder och då skal de ut på bete inom en vecka. Är det någon mening att börja med kraft då?
 
Sv: ge kraftfoder??

kan du inte beta dom för hand nån timme om dagen? då lär dom få i sig en del? min pålle har jag fått sänka höt på pga av att han inte vill äta. han äter lunch och middag i hagen och morgon och kväll inne. han fick 1 kg på mogonen och 4,5 kg på kvällen. tog bort ett kilo på kvällen och då hinner han bli hungrig så han äter upp morgonhöt åxå=) hur mycket av hans hö han äter i hagen vet jag inte. de finns kort kort gräs i hagen. de hinner inte växa upp innan dom käkar av det. men jag handbetar min för att vänja honom vid gräset. hur mycket har dina gått ner då? det gör ju inte så mycket om dom va runda innan=)
 
Sv: ge kraftfoder??

Nu har jag varit och köpt Kraft Groov 125. Jag pratade med Kraft och en tjej där sade att de borde gå upp i vikt ganska snabbt. Att man kunde ge dem 1,5 kg per fodergiva (eller som i mitt fall per dag, de få bara foder 1/dag) Hon sade att man skulle starta upp dem meed 0,25kg i ett par dagar och sedan dra upp det till 0,5 o.s.v

Min var mager redan innan så jag måste göra något. Kanske det skulle hjälpa dig också?
 
Sv: ge kraftfoder??

å ge han krafft? eller vad menar du? han e redan fet så nå mer mat behöver han definitivt inte=)
 
Sv: ge kraftfoder??

Nu blir jag lite förvirrad!
Vi har båda hästar som är för magra. Det är därför vi funderar på kompliment foder.

Vad menade du?
 
Sv: ge kraftfoder??

Sorry! Jag tror vi svarar på fel inlägg!

Jag pratade om semlis777 och min häst. Såg inte att du skrev att din häst var tjock!

Jag har köpt kraft för att min är mager och att det är lika bra att försöka få upp han i vikt så fort som möjligt.
 
Sv: ge kraftfoder??

semlis777 skrev:
har inte gett mina hästar kraft foder över vintern då jag har ansett att dom inte har behövt det då dom har vilat,haft fri tillgång till analyserat hö. men nu på senast tiden så har dom magrat av lite och jag vill inte att dom ska bli smalare.jag kan ju inte trycka ner höet i halsen på dom(mitt sto är lite kinkig) hon vill bara äta gräs.problemet är ska jag börja med lucern el ett färdigtfoder när dom ändå ska på bete om ca 2veckor??

det skulle jag ha gjort
 
Sv: ge kraftfoder??

Du svarade på mitt inlägg till semlis777. De va nog du son tröck "svara" på fel inlägg. men men sånt som händer=)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Nu behöver jag råd! Jag har en häst som är mycket känslig i magen och kan inte äta vilket hö/silage som helst utan får lätt diarré. Där...
Svar
16
· Visningar
2 569
Senast: Alexandra_W
·
Foder & Strö Har min 8 åriga gotlandsruss på ett lösdriftsstall med hösilage och är i valet och kvalet att släppa i hage med fri tillgång. Har pratat...
2
Svar
20
· Visningar
1 752
Senast: Yrja
·
Hästvård Hej! Jag behöver lite hjälp med att se vilka stallhyror som är rimliga. Vi har ett privatstall utan ridskoleverksamhet men tar in...
Svar
19
· Visningar
1 813
Senast: Zamira
·
Foder & Strö Fick hem min 25 år gamla valack. Han har tappat vikt :( Överlinjen saknas så gott som helt. Han är insjunken vid manken, har inga "lår"...
2
Svar
22
· Visningar
3 795
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp