Ge kraftfoder/mineraler varannan dag?

Alexandra_W

Trådstartare
Nu är jag igång med mina udda frågor igen ;)

Jag har lite planer på någon form av semilösdrift för hästarna (en natt inne - en natt ute typ, mer om det på annat forum). Och då kommer ju en fråga som rör kraftfoder/mineraler.

Ingen av hästarna behöver egentligen ett dugg kraftfoder, däremot mineraler, fosfortillskott och så får valacken ledtillskott. Dvs det blir lite pulver som bör blandas i något, vilket görs i den enorma mängden av 100 gram havre och 50 gram soja/häst (sojan för att binda pulver bättre). Soja är mest för att få slut på den, kan ta vad fan som helst (lucern, betfor etc) om jag vill.

Men en fråga som jag aldrig funderat på och därför inte har något svar på är om det finns någon nackdel med att servera den symboliska givan kraftfoder, samt mineral- och vitamingivan varannan dag istället för varje?

Redan nu blir ju hästarna utan 'snacks' ibland, eftersom jag har en benhård regel att hästar som inte anlänt till grinden inom 10 minuter från det jag ropar de får skylla sig själva och sova ute. Och nu och då anser de att det är helt ointressant att komma in, och sover då ute (och då utan kraftfoder eftersom jag INTE går ut i kolmörker för att leta rätt på hästar för att ge kraftfoder). men hur blir det på en mer regelbunden varannandagsbasis säg?

Självklart KAN jag servera dem sitt kraftfoder och sina mineraler ute, jag bara slogs av funderingen om det är nödvändigt eller om det eg går lika bra med varannan dag? Det jag funderar mest på är ju mineralerna, hur viktigt det är med DAGLIG tillförsel där, eller om varannandagstillförsel går lika bra egentligen? Vitaminerna vet jag ju går fint att stötdosera, men mineraler?

Sv: Ge kraftfoder/mineraler varannan dag?

När vi hade lösdrift fixade jag helt enkelt fri tillgång på mineraler. Köpte en mineralkrubba och satte upp i vindskyddet och fyllde på när det var tomt.

Jag kan inte tänka mig att varannandagsfodring av mineraler är något problem för hästarna.

Björk skrev:
När vi hade lösdrift fixade jag helt enkelt fri tillgång på mineraler. Köpte en mineralkrubba och satte upp i vindskyddet och fyllde på när det var tomt.

Jag kan inte tänka mig att varannandagsfodring av mineraler är något problem för hästarna.

Fri tillgång är inte ett alternativ här tyvärr. De vägrar äta grusmineraler, och de tror pelletsmineraler är godis. Eller så får de fnatt och käkar 5 dl grusmineraler i ett svep typ var tredje månad. Och med växande unghäst så har jag ingen lust med sådan extrem snedfördelning.

Och de behöver sina mineraler, vi har ganska dåliga mineralvärden (utom kalcium som är skyhögt) i grovfodret.

Men jag tycker inte heller det borde vara problem, men har faktiskt aldrig lagt på minnet om det är viktigt med just DAGLIG tillförsel?

fragansia skrev:
Ett eventuellt problem skulle väl kunna vara om magarna kommer i olag?!

Mm, fast just den risken bedömmer jag som minimal just pga den minimala mängden kraftfoder. Då borde magarna komma i olag av de dagar de får 'godis' av någon anledning med liksom. Jag är mest fundersam kring mineraltillförseln jag.

Jag tycker absolut att du kan det. Jag har ändrat inställning till utfodring efter att ha lusläst utländsk literatur ett tag , faan vad Sverige är torftligt på det området.

Jag ger olika mat alla mål, men samma mängd och sorter varje dygn, bara en sorts foder per mål eftersom hästar har svårare att ta upp och smälta många sorters mat samtidigt.

Eventuell tillskott ger jag en sort i varje mål, så att fodret-tillskottet hjälper varandra.
Tillskotten ges inte varje dag utan jag ger dem enligt ett bestämt veckoshema.

Tanken är att hästar av naturen oftast äter en sorts ört på morgonen för att vid middagstid äta nån annan, för att på torsdag komma fram till en barrskog för att på lördag äta havstång på stranden o.s.v.

Resultatet är mkt bättre magar, gladare hästar, de klarar av hårda jobb bättre (dvs rensar ut sig bättre och snabbare)

Har inte hållt på så länge men än är jag nöjd.

Spännande:idea:

Du vill inte tala om vilket sorts foder/tillskott du ger och hur det är tänkt att "samarbeta" med varandra? Hur ser veckoschemat ut och varför?

Låter jätteintressant tycker jag!

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 604
Senast: Shaggy
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 495
Senast: Irival
·
Foder & Strö Jag ger mineralerna delvis i pulver format (övriga mineraler är pellets vilka de tycker om men de ratar så fort pulvret kommer i) och...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 255
Senast: HannaZ
·
Foder & Strö "Grannen" ska ev beställa hem en pall av detta foder,och frågade om nån var intresserad av att köpa. Min pålle har varit jättesvår att...
Svar
17
· Visningar
2 984
Senast: fleur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama