Ge kalk utan att veta varför?????

J

Juvelflickan

Hejsan!
Jag blir bara så "trött" på allt folk som ger sina hästar massor med kraft, mineraler och tillskott utan att ens veta om de behöver det???
Vet t.ex. flera som ger sina hästar kalk. OM dessa hästar inte behöver kalket, borde inte det vara dåligt då?
Tacksam för svar!

Sv: Ge kalk utan att veta varför?????

Jag håller med dig... Många ger dittan o dittan "bara för att".:crazy:

Men just kalcium tror jag är ganska ofarligt att överdosera. När man räknar på hippocamous foderstatsprogram så säger programmet: "Du ger onödigt mycket kalcium men det är inte skadligt."
(om man fått för mkt av det i räkningen)

Däremot är väl SELEN farligt att överdosera? fast å andra sidan kanske svårare att överdosera eftersom det inte finns i så många fodermedel. kalcium finns ju i många fodermedel.

Jag tycker inte man ska ge så himla mycket konstiga mineraler och sånt. Visst det kanske är bra för nån brist, men vad mer påverkar det hos hästen, det finns säker någon bieffekt på var enda foder och tillskott...
Om man ska ge något ska det ju vara för att hästen verkligen behöver det.

milly skrev:
Jag håller med dig... Många ger dittan o dittan "bara för att".:crazy:

Men just kalcium tror jag är ganska ofarligt att överdosera. När man räknar på hippocamous foderstatsprogram så säger programmet: "Du ger onödigt mycket kalcium men det är inte skadligt."
(om man fått för mkt av det i räkningen)

Däremot är väl SELEN farligt att överdosera? fast å andra sidan kanske svårare att överdosera eftersom det inte finns i så många fodermedel. kalcium finns ju i många fodermedel.

Givetvis skall man inte heller ge kalcium bara för att. Det är ju viktigt att ge rätt kvot av kalcium/fosfor på ca. 1,5. Just nu ger jag extra fosfor då jag har en väldigt hög halt av kalcium i mitt grovfoder och inte ger så mycket korn/havre.

Selen och e-vitamin är oerhört viktigt. Visst kan man överdosera, men det är väldigt små mängder av det som behövs. Har inte hört talas om hästar som fått problem av överdosering, däremot av hästar som tränats hårt och inte fått det de behöver. (Om man nu kan veta egentligen varför vissa problem uppstår - det är ju alltid bara en gissning).

Hälsning Maja

Hälsning Maja

Detta tror jag beror på en okunskap hos hästägare om utfodring och hästens behov i allmänhet.

Man lyssnar lite här och lyssnar lite där och blir osäker och så köper man en massa tillskott och ger hästen för "att var på den säkra sidan". Värst blir det ju när en osäker person lyssnar på någon som tror sig veta, men som har lika lite kunskaper som den osäkre.

Jag sticker ut hakan lite här och påstår att majoriteten av alla hobbyhästägare inte har tillräckliga kunskaper om utfodring.

Har man inte grundkunskaper i detta ämne så är man ett lätt byte för foderleverantörer och fodertillskottstillverkares reklam och foderrådgivare..

Juvelflickan skrev:
Hejsan!
Jag blir bara så "trött" på allt folk som ger sina hästar massor med kraft, mineraler och tillskott utan att ens veta om de behöver det???
Vet t.ex. flera som ger sina hästar kalk. OM dessa hästar inte behöver kalket, borde inte det vara dåligt då?
Tacksam för svar!

Jag håller med. Det blir så mycket dyrare att fodra med X antal kraftfoder, X antal fodertillskott än att analysera sitt hö och fodra därefter!

Kalk är inte "farligt" att överdosera, i alla fall inte enligt hippocampus.
Däremot kan överdosering av selen under lång tid faktiskt ta kål på hästen. Med detta menar jag inte att det är farligt att ge hästen ex, V.S.L om foderstaten inte säger att selenhalten redan är hög och att hästen dör av att få extra selen i två dagar. Jag kan inte heller definera "lång tid", jag är inte särskilt insatt.

Många fodrar med massa fodertillskott för att annonserna säger att det är bara SÅ HIMLA BRA och du kommer vinna ALLA tävlingar du ställer upp i! Dessutom fodrar MALIN BARYARD med det här och säger att om hon inte använde XXXXXXXX så skulle Flippan aaaldrig kunna hoppa så högt som hon gör! :smirk:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
995
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 618
Senast: Shaggy
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 895
Senast: Roheryn
·
Kropp & Själ Alltså nu har jobbiga saker hopat sig för att jag skjutit på dem. T.ex. har jag en konflikt med en nära vän. Istället för att ringa och...
2
Svar
21
· Visningar
1 088
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17