Ge jäst eller inte? Tvärt foderbyte

ellipsis

Trådstartare
Jag räddade en liten kille här i början av veckan från att gå till slakt. Det hela gick väldigt fort och jag fick endast med två små hönät med hö från det gamla stallet när jag fick honom i tisdags. De höet som finns i stallet jag är uppstallad i är inte bra, dammar och luktar dåligt så jag slängde mig iväg igår och köpte hösilage.
Eftersom jag vägrar ge av det dåliga höet och jag inte har något alls av höet från gamla stallet så har det blivit ett tvärt byte av grovfoder. Inte alls optimalt alls men vad gör man när det inte går att lösa på annat sätt än detta?
Ska jag ge bakjäst för hans mage eller har ni andra förslag?

Sv: Ge jäst eller inte? Tvärt foderbyte

ska jag ge 1 bakjäst/dag? Delad på hans två kraftfodergivor eller hela på en gång i en giva?

Om jag hade varit orolig för mage/tarm reaktion så hade jag skippat kraftfodret och bara gett grovfoder minst ett par veckor tills jag visste att det ar OK.
Det räcker säkert långt med ett halvt paket jäst.

Han har inte reagerat någonting på fodret hittills, och det är ytterst lite kraftfoder han får, mest lite skrammel i krubban ;) Det är mest försiktighetsåtgärd att ge bakjästen. Han är inte jätteglad i jästen och lämnar en del av fodret nu när han äter det, även morötterna. Kräsen liten kille :)

Liknande trådar

Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
29 688
Senast: sandrafors
·
Foder & Strö Är det någon här som har en häst med allergi i form av urtikaria mot någon viss grässort? Förra sensommaren reagerade min häst på något...
Svar
14
· Visningar
2 820
Hästvård Jag har en två och ett halvt åring som är riktigt risig i magen. Svansen ser riktigt äcklig ut och luktar ännu värre, boxen är en enda...
Svar
11
· Visningar
1 615
Senast: Masse
·
Hästvård Min -10 har sen några veckor tillbaka inte varit helt 100 i magen,det började med en avmaskning+första frosten+foderbyte (från hö -->...
Svar
13
· Visningar
4 353
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama