ge foder för att bygga muskler

alexandraisabella

Trådstartare
Jag har börjat rida en häst som tillhör stallägaren där jag själv har min halta häst stående och jag vill inte hamna på fel kant med henne.

Den här hästen då har blivit riden till å från på ett-två år, då ägarens dotter som red honom flyttade, och har inga muskler och är väldigt smal. (Vill helst inte lägga upp bild då jag inte bett om tillåtelse.) Inga ben-, rump- eller ryggmuskler alls och han får inget foder utom hö. Mitt mål med honom är väl att bygga upp muskler så vi kan börja träna "på riktigt" och kanske även tävla när vi är redo.

Ska jag be ägaren ge honom lusern eller något så vi kan börja bygga muskler?
Skulle du som hästägare tycka det är okej jag frågade dig det?!
Väldigt tacksam för svar!:)

Sv: ge foder för att bygga muskler

Bryr sig ägaren inte om vad han äter? O_o

Det viktigaste är ett bra hö, ge gärna fri tillgång! Och sen vill jag verkligen tipsa om Dodson&Horells Build Up Mix! Den är fantastisk och gör underverk! :) Ge 2kg om dagen!

Sen behövs nästan alltid extra selen & salt! :)

Jo, hon ger dom bra, men han har lägre rang i hagen och får inte i sig lika mycket som dom andra. Foder får han inget, det är ju så med några isis-ägare. ;)

tack!

Om hästen ser ut som du säger räcker nog inte höet till och då kan ju lucern vara en idé. Krafft muskel gillar jag själv pga att man inte behöver ge så mycket för att se resultat. Kostnadsmässigt går det ungefär på ett ut. Magen mår kanske lite bättre av lucernet.

Mitt "tråkiga", men bästa råd är att ta en analys på grovfodret, så ser du vad som behövs kompletteras ;)

Vi, har en analys men frågan är ju lite om jag ska säga till henne. Eftersom att det inte är min häst kan jag inte börja ge och jag vill verkligen inte hamna på kant med henne. :(

Enligt mig, så är det ju inte kraftfodret som bygger muskler, det är träningen, ridningen som gör det.

Om du ridit hästen ett tag och den inte lagt på sig några muskler, när den fått börja använda sin kropp, kan det väl vara läge att öka på fodret.

Hej!

Vad du bör göra innan du börjar mata på hästen är att fråga ägaren om det är ok. Den kanske ser ut som den gör för att den inte ska bli fet? Har den kanske fångtendenser?

Angående musklerna så kommer de med träning och korrekt foderstat. Foderstaten bör ju räknas ut utifrån en analys på höet (men det fanns väl?).

Så, steg ett är att prata med hästens ägare. Om du har räknat ut en lämplig foderstat utifrån hästens arbete mm så ta med den och förklara för ägaren vad du vill ge och varför (om nu ägaren är så ointresserad).

/Lavinia, som hade blivit glad om hästens ryttare frågat om foder om den var osäker, det kan ju finnas en orsak till att hästen får den mat den får.

Det första du bör göra är ju att prata med ägaren om ifall kompletterings foder kan vara ngt. Eftersom hästen kan komma att behöva mer för att bli i bättre hull.

Kan också rekommendera d&h bild upp mix, ger snabbt resultat och även kräsna hästar tycker om det ^_^. Deras stay Power är också bra, hade gärna haft deras foder om de inte hade varit så dyra..

Krafft muskel är en super produkt som hjälper hästen med uppbyggnaden av muskler. Mycket koncentrerat så man behöver inte ge mycket för att se resultat

Jag har börjat rida en häst som tillhör stallägaren där jag själv har min halta häst stående och jag vill inte hamna på fel kant med henne.

Den här hästen då har blivit riden till å från på ett-två år, då ägarens dotter som red honom flyttade, och har inga muskler och är väldigt smal. (Vill helst inte lägga upp bild då jag inte bett om tillåtelse.) Inga ben-, rump- eller ryggmuskler alls och han får inget foder utom hö. Mitt mål med honom är väl att bygga upp muskler så vi kan börja träna "på riktigt" och kanske även tävla när vi är redo.

Ska jag be ägaren ge honom lusern eller något så vi kan börja bygga muskler?
Skulle du som hästägare tycka det är okej jag frågade dig det?!
Väldigt tacksam för svar!:)

Min unghäst har hela tiden fått hippo pro action, hel havre och lusern i olika mängder beroende på årstid och träning.. det har funkat fint!

Lusernpellets tycker jag är toppen :)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 107
Senast: QueenLilith
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 316
Senast: Juli0a
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 449
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 634
Senast: Karamello30
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar