Ge en snabbkurs till mig som kanin-nybörjare

MikaTela

Trådstartare
I morgon blir jag och sambon ägare åt en knappt 1 år gammal kaninpojke, utekanin.

Vad ska man tänka på främst?

Är van både marsvin och hamster men har faktiskt minimal koll på kaniner egentligen.

Vad tål dom, vad tål dom inte att äta?

Annat viktigt att tänka på?

Annat lite småskoj mest?

Sv: Ge en snabbkurs till mig som kanin-nybörjare

lättast är ju såklart att du ställer frågor som vi kan svara på, men kan skriva lite allmänt om fodret.

Använd inte Gnagar/lyxblandingar, dessa är väldigt feta och innehåller inte det en kanin behöver ha, ge pellets istället. Hö ska den ju alltid ha.

Grönsaker har jag inte så stor koll på vad dom kan äta faktiskt :o men jag brukar ge morrötter, broccoli, persilja, paprika, mango och har provat vattenmelon (som inte var så uppskattat). Undvik citrusfrukter, advokado, tomat, sallad och ge bara frukt i små mängder sällan, speciellt banan brukar vara rejält uppskattat men den är väldigt fet.

Hö, grövre tjocklek på höet är att föredra. En kanin kan i princip leva bara på hö och lite grönt + vatten utan behov av stödutfodring med pellets. Men bäst är det ju att fråga nuvarande ägare om foderstaten som kaninen får nu. Och sen långsamt vänja den vid det som ni tänker ge den. Kan vara värt att kolla upp vilka kaninsjukdomar som finns där du bor, är bra att vaccinera sina kaniner om man bor så de kan få pest eller gulsot.

Min hermelin får alltid lyx blandning och är ändå på den magra sidan. Och ja, han får tillräckligt :p

Varför får inte kaniner ha tomat eller sallad?
Sallad ger jag min kille ofta, tomat nån enstaka gång men har älskar sallad..
Får dom äta rå broccoli, eller endast 'kokt' ?

Även om kaninen kan se relativt OK hullmässigt på utsidan, så är det inte säkert insidan ser likadan ut.
Därför bör man undvika att ge fet mat till kaniner, som ju lyxblandningar/gnagarblandningar tenderar att vara.

Anledningen till att man inte bör ge sallad och gurka är att det innehåller såpass mycket vatten.
Kaninen riskerar alltså att bli dålig i magen.
Plus att det ändå knappt innehåller något nyttigt i vilket fall.

Gällande tomaten så tror jag det är för att kaninen kan få munsvamp om den får för mycket.

Broccoli kan ges både rå och kokt, men bör ges med måtta med tanke på att det är gasbildande.

Okej, men vet du några bra märken på bra foder?

Ja, låter ganska logiskt egentligen det med mycket vatten, aldrig tänkt på det förut, men nån gång då å då gör väl inget? Han älskar sallad.. :p
Det med tomat visste jag heller inte :p Men han är inte så förtjust i tomat ändå ;)

Någon gång ibland ska inte vara någon fara, så länge det handlar om en liten bit. :)

När det gäller foder så finns majoriteten av dem bra fodren på Granngården.
Bra foder är tex Carrier, Stampe, Kanin & Marsvin och Edel.
Detta är dem jag kan komma på sådär på rak arm.
Även Chudleys Rabbit Royale är bra, har själv blandat det med Carrier.
Det kostar dock en del (ca 300kr för 15kg) men är fettsnålt och har varit populärt hos mina.
Vet att djurmagazinet har detta foder.

Oki tack :) Får se vad jag hittar på granngården :)

Vart kan man hitta näringsinnehåll på Carrier, Stampe och Kanin&Marsvin?
Vore bra om man hittar ett kraftfoder som är bra både för kaninen och marsvinen så slipper man köpa ytterligare en sorts mat.

Näringsinnehållen för Carrier vet jag att dem nyligen ändrat, så där får man nog åka och kolla på påsen.

Här finns en uppställning av en väldans massa foder.

kl

Huvudsallad är gasbildande så det ska bara ges i små mängder, annan sallad funkar bra. Gurka är inte heller nån fara bara kaninen är van vid det, man kanske inte ska ge en hel gurka men hur ofta får man för sig det?

Marsvin kan få munsvamp av tomat, har aldrig hört att det ska vara fara för kaniner och mina har ätit det i 12 år utan problem.

Generellt funkar de flesta grönsaker men man ska vara försiktig med frukt då det innehåller mycket socker.
Gnagarblandning: Hos människor finns det folk som inte går upp i vikt vad de än äter. Det är ändå inte nyttigt för de att äta massa godis.

Såg att dom hade med Fibergi Låg på den listan. Är detta något som funkar på kanin?
Vet att det funkar på marsvin, har nämligen nästan en hel sån säck liggande sen hästen flyttade till fodervärd som tanken är att ge marsvinen, vore fint att kunna mata Kawazaki med det med.

min kanin är nu 7 år o har (efter att varit SUPERSJUK) fått känslig mage, han får nu grövre pellets, hö på sommaren gräs och lite frukt o grönsaker. de e no väldit olika hur deras magar funkar :) vi har oxå en yngre kanin o han tål ALLT. haha testa er fram :) lycka till

Mina får ett par små bitar fänkål emellanåt, det tycker de om. Frukt som äpplen, päron, vindruvor är också smask. Jordgubbar och bigarråer är också uppskattat, men ta bort bigarråkärnorna i så fall, de innehåller blåsyra som inte alls är nyttigt.

Ge pinnar från fruktträd så undviker du att han gnager på annat, och kolla klorna emellanåt. :)

Ska han fortsätta vara utekanin eller ska du ta in honom i höst?

Han kommer fortsätta vara utekanin hela tiden, vi bor i hus visserligen men har så han kan stå relativt socialt och skyddat ändå. :)

Hmm väldigt låg proteinhalt i det.

(och jag upptäckte just att det är soja i mitt foder. Suck och stön och morr).

Vad ska man kolla på för siffror främst i såna tabeller för det ska vara bra för marsvin?

Skrev fel, menade kaniner. Marsvin har jag haft ett humm om vad man ska kolla. :p

Marsvin behöver mycket extra c-vitaminer. Vår djuraffär säger att det egentligen är den enda skillnaden mellan kanin- och marsvinsmat. (Rätt eller fel törs jag inte uttala mig om).

Vår gamle (inne-)kanin älskar blåbärsris. Sallad har vi dragit in på så här på äldre dar, magen klarar inte av det. Han äter nog mest morötter, han är ruskigt kräsen på mat, men far runt i hela huset och verkar må strålande.

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 449
  • Artikel Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 854
Senast: Tofs
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 405
Hästhantering Jag äger sedan snart 1 år ett nordsvenskt sto på 17 år. Tanken var att hon skulle få gå som avelssto hos mig men hon blev tyvärr inte...
Svar
19
· Visningar
3 376
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Avlivning älskade katt
  • Katt i påse
  • Muddypaws 24/25