Ge eller inte ge salt?

H

Hästbiten

Ger ni era hästar salt? Och hur mycket i så fall?
Jag har hört att man ska ge 20-30 g vid lugnare arbeten och 40-50 g vid större ansträngning. Men om man läser på hippocamus så står det att de gav 100 g vid stor ansträngning och 20-40 g vid lugnare arbeten, står oxå att en distanshäst kan behöva 200-300 g salt vid kraftig ansträngning!!
Så nu undrar jag hur mycket salt man ska ge? Och vad för salt man ska ge? Jag gav min förra häst grovsalt utan jod, är det rätt?


Jag har sökt efter salt, men hittar inte så mycket... Tacksam för svar!
P.S Jag vet VARFÖR man ger salt... ;)
 
Då vet du även att mängden salt beror på hur mycket hästen svettas.

Våra hästar arbetas måttligt (vanliga ridhästar) de svettas måttligt.
De får 2msk salt/dag förrutom en fjording som svettas mer den får 3msk/dag.

De har även saltsten i hagen men sedan de fick salt direkt i maten så bryr de sig inte om saltstenarna.

Vi ger KRAFFT´s salt i säck.
 
Jag brukar ge min så mycket salt i maten att han inte behöver saltstenen. Det blir ca 1 msk om dagen.

Jag märker direkt om jag inte har gett salt i maten för då äter han mer av saltstenen. Han får inga mineraler eller färdigfoder så han får inget salt därifrån.

Han har självklart tillgång till saltsten i boxen ändå.

mvh Jessica
 
Det går ju att ge vanligt havssalt som man kan köpa i stora säckar, eller mindre om man känner för det... :angel:
 
Mina får 40 gr/dag när de tränar hemma under normal träning, när de gått löp ökar jag dosen under ett par dagar efteråt för att ersätta saltförlusten så snabbt som möjligt. Jag har tur, mina hästar äter och dricker bra både före och efter löp så de återhämtar sig fort, somliga hästar har svårt att både äta och dricke efter löp så där är det extra viktigt o se till att de mår bra och blir ompysslade lite extra.
 
Jag ger min häst 1 msk salt i maten / dag. Han får dessutom ett färdigfoder som innehåller lite salt.
Vid större ansträngningar får han mer (distanshäst) men exakt hur mycket kan jag erkänna att jag inte vet.
Det är natriumklorid = koksalt som du ska ge. Na är det ämne som hästen förlorar mest av och som är svårast att få naturligt via fodret.
Hur mycket du ska ge är svårt att uppskatta men distanshästens 200-300 g kommer du inte upp i om du inte rider 8 -10 h där hästen svettas hela tiden.
// Linda
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hur skall man utläsa värdera av järn? Mineralerna som jag ger innehåller 2000mg per kilo står det på påsen. Hö analysen säger 82 mg/kg...
Svar
7
· Visningar
829
Senast: Sandra B
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag hittade några gamla anteckningar som jag skrev för 7-8 år sedan: “Jag önskar att jag kunde få en injektion med livslust som varade...
Svar
0
· Visningar
1 418
Senast: cassiopeja
·
Övr. Hund Vi har en ettårig dvärgschnauzerkille Frippe som på många sätt känns som världens enklaste hund. Lugn och trygg och lagom social med nya...
Svar
19
· Visningar
3 470
Hundhälsa Min 14 veckors valp är en kräsen individ. Det är min teori iallafall. När hon kom hem fick hon bozita robur för valpar. Kräktes av...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 187
Senast: isafore
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp